יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מחיאת כף וריקודים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מחיאת כף וריקודים

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בב' באלול התשע"ו
שלום הרב!

ברצוני לדעת מה ההבדל בין השו"ע(ספרדים) לרמ"א(אשכנזים) בדין מחיאת כפיים וכן בדין ריקודים.
מה הטעם של כל אחד מהם לאסור או להתיר ומי הוא שאוסר ומתיר. וכן מה הגדר של מחיאת כף ומה הגדר של ריקודים.

זה ממש חשוב לי. כל שבת אני מסופק מה נכון.
תודה רבה


התשובה:
שלום וברכה

נוסח דבריך מציב צורך לכתוב ערך שלם באנציקלופדיה התלמודית, ולצערי אני לא פנוי לכך.
על כן אכתוב רק את השורה התחתונה.
גם השו''ע וגם הרמ''א מסכימים כי יסוד הדין היה גזירה לאיסור, פחות או יותר של כל דבר שיש בו השמעת קול בצורה פיזית זולת דיבורו ושירתו של אדם, בשל גזירת שמא יתקן כלי שיר.
אלא שהרמ''א נטה להקל לא בשל יסוד הגזירה, אלא בגלל שני שינויים: האחד הוא שהחשש שמא יתקן פחות מאיים מבחינה ריאלית, כי בני אדם אינם מתקנים בימינו כלי שיר; שינוי שני הוא שינוי חברתי - שזו גזירה שלא שומעים לה בפועל, ו''מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין''.
לא זו בלבד, אלא שהבית יוסף עצמו כתב שמותר לרקוד למען התורה, מה שגורם להיתר יותר מרווח של שירת שירי קודש וריקודים ומחיאת כף.
והיו בתי כנסת שהיו נאמנים מאוד להלכה (כמו בצרפת) ובכל זאת היה בהם כלי נגינה בשבת.
בפועל, מה שנראה לעשות היום, הוא אכן למתוח את הקו במקום בו רוב בני אדם מותחים אותו, לאמור: לא לתקן כלי שיר ח''ו, גם לא כלי תיפוף. אבל מחיאת כפיים וריקוד ודפיקה על השולחן - אפשר להקל, ובמיוחד אם זה חלק משירי קודש.


כל טוב ושבת משמחת
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מחיאת כף וריקודים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines