|
|
מצוות יישוב ארץ ישראל בזמן הזה - לפרשת מסעי
|
|
האם הפסוק בפרשת מסעי "וירשתם וישבתם בה " חל גם בזמן הזה?
|
התשובה:
מצוות יישוב ארץ ישראל בזמן הזה
|
|
מצווה השקולה כנגד כול המצוות
''וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ''
מתוך ניתוח הפסוק קבע הרמב''ן שישנה מצוות עשה מן התורה, לכבוש את הארץ מהלשון ''וְהוֹרַשְׁתֶּם'' ולהתיישב בה מהלשון ''וִישַׁבְתֶּם בָּהּ''. ובכך מקיימים את המצווה במלואה. הוסיף החת''ם סופר לפני כ- 200 שנה הארה נוספת בהסברת קיום המצווה, כול מצוות התורה נחשבות שמקיימים אותן מתוך בחירה ולא מתוך הכרח. ועל כן קיום המצווה בתפארתה באה לידי ביטוי כאשר ניתן לנו אפשרות לחיות בנחת בארצות תבל, ואנו מעדיפים לגור בארץ. למרות שדברים הנ''ל הינם דברים פשוטים היו שערערו עליהם וכתבו שהמצווה הזו איננה שייכת בזמן הזה, ויש שכתבו שהמצווה היא לקראת בא המשיח. עד שכתב ה'פתחי תשובה' (אבן העזר עה') לחזק את הדברים:
''כל הזמנים שווים לקיום מצוה זו וכן מבואר מכל הפוסקים ראשונים ואחרונים'' דהיינו זוהי חובה בכול הזמנים לקיום המצווה. ודברי הרמב''ן זו דעה מקובלת להלכה.
לרוב המציאות של הדורות האחרונים ביחס למצוות יישוב הארץ, הייתה הפוכה משום שביססו את המפעל להעלות יהודים דווקא ממקומות שהייתה בהם מצוקה, ואילו מארצות הרווחה עלו זרם דקיק של עולים. נייחל ליום אשר היעד הציוני יתוקן ועמו תתרומם החשיבה למטרות תהליך שיבת ציון, לכונן את החיים היהודיים, ולא רק שאיפה להוות 'מקלט בטוח' לעולים ממדינות שהחיים היהודיים היו בסימן של סכנה. ולפתח את חיי התרבות והרוח ממקורות היהדות. ולא בכדי ראו בה חכמים כמצווה השקולה כנגד כל המצוות בהיותה המשפיעה על קיום היהדות.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מצוות יישוב ארץ ישראל בזמן הזה - לפרשת מסעי
|
|
|
|
|
|
|
|
|