|
|
עצת בלעם - עצתו של מחבל
|
|
מדוע ניסה בלעם לקלל את ישראל משלוש מקומות?
|
התשובה:
|
|
עצתו של מחבל
בלעם נקרא לקלל את ישראל, מהיותו קוסם מפורסם, וממקלל מקצועי הנוקט באמצעים מגיים, בניסיונו לקלל את ישראל בפועל ברכם פעם אחר פעם, ובמשלו השלישי מברכם מתוך התרוממות נפש.
''וַיִּשָּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת יִשְׂרָאֵל שֹׁכֵן לִשְׁבָטָיו וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ אֱלֹוקים'' אם בנאומיו הראשונים הוא מצטדק על כך שהוא מברך את עם ישראל, כאן במשלו השלישי הוא כולו ביטוי של התפעלות על חיי המשפחה של עם ישראל, צניעותם וטוהר דרכיהם. ''מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל''
הרב שמשון רפאל הירש מפנה את תשומת ליבנו גם לשינוי המקומות שאליהם הוא מובל על ידי בלק ומהם עליו לראות את ישראל על מנת לקללם.
המקום הראשון ''בָּמוֹת בָּעַל'' המקום השני ''שְׂדֵה צֹופִים'' המקום השלישי ''רֹאשׁ הַפְּעוֹר''.
ולא בכדי נלקח למקומות אלו לקלל את ישראל, זוהי כוונתו ומזימתו של בלק בהביאו את בלעם לכול אחד ממקומות אלה.
בהביאו אותו ל ''בָּמוֹת בָּעַל'' שהוא אלוהי הפוריות והשפע החומרי, רוצה בלק לגרות את בלעם לפגוע בעם ישראל מבחינה כלכלית חומרית. וכאשר הביא בלק את בלעם ל ''שְׂדֵה צֹופִים'' רוצה בלק לפגוע במקור השני שממנו תשאב האומה את כוחה ועוצמתה, מן השפע הרוחני, מכוחו הרוחני, להחלישם בכושרם לראות את הנולד, לצפות למרחוק, בכוחם להתבשר ולהתכונן לקראת הבאות, למשול בבאות בכוח הבנתם וידיעתם, ואולם בראותו שלא יוכל לו, ולא יוכל לפגוע בעם ישראל לא בחומר ולא ברוח, ניסה ניסיון שלישי ומכריע בהביאו את בלעם אל ''רֹאשׁ הַפְּעוֹר'' אל אלוהי הפריצות, לקעקע את טוהר המשפחה.
וכך כתב הרש''ר הירש ''יכולה אומה להיות מחוננת בכול, מתת חומרי ורוחני ואף על פי כן תהיה נידונה לכליה. תוכל אומה להיות מבורכת בכול עושר חומרי ורוחני והרקב יאכלנה מבפנים ''
הרקב אי שמירה על חיי הצניעות, על התא המשפחתי, ולכן שמירה עליהם היא חוסנה של האומה, וטהרתה.
וכאשר ראה בלעם שאינו מצליח לקלל הציע לבלק הצעות מגונות להכשיל את ישראל. בלעם ראה את חוסנם של ישראל בכך שהם גודרים את עצמם, ומנתבים את חייהם, גם ביצר המיני.
ולכן אמר במשלו ''כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ''. ''מֵרֹאשׁ צֻורִים'' אלו האבות. ''וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ'' אלו האימהות שהם הדוגמא והמופת של עם ישראל. והם יצרו לאורך הדורות את חיי המשפחה המיוחדים באומתנו.
''מַה טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְׂרָאֵל''
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
עצת בלעם - עצתו של מחבל
|
|
|
|
|
|
|
|
|