יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » עצב
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עצב

מתוך: אישות ומשפחה » שידוכין פורסם בה' בניסן התשע"ו
אני מרגישה שבתקופה האחרונה הרבה דברים לא מסתדרים לי ודווקא דברים שאני מתפללת עליהם, אני יודעת שהקב"ה לא חייב לי שום דבר ואני גם לא מצפה שכל מה שאני מבקשת יקרה אבל אני לא מבינה למה הקב"ה מקשה עלי כל כך.. אני מרגישה קצת לא נעים כי יש לי גם הרבה דברים טובים בחיים שאני באמת מודה לו עליהם בכל יום, אבל בכל זאת המון דברים לא מסתדרים לי בתקופה האחרונה וקשה לי מאוד, אני באמת יודעת ומאמינה באמונה שלמה שלכל דבר יש סיבה ולא סתם זה כך וכנראה שכך הקב"ה רצה אבל לא טוב לי.. ואני מרגישה שגם בתקופות טובות אני מודה וקרובה לקב"ה ומנסה באמת לעבוד על עצמי בתקופה הזאת, איך יוצאים מהעצבות הזאת שמלווה אותי? ולמה הקב"ה מקשה עלי כל כך?


התשובה:
שלום רב,

הנה אנחנו בחודש ניסן, בחודש ניסן יאנו ממצרים – מעבדות לחרות. בליל הסדר אנחנו מדברים רבות על היציאה ממצרים, המכות שהביא הקב''ה על מצרים, ועוד סיפורים רבים.

אנחנו גם שרים שירים רבים, אבל על נקודה אחת חשובה פוסחים. אפילו החכמים שהמציאו את ההגדה פסחו על הנקודה החשובה הזאת.

הסיפור על השה.

אם עם ישראל לא הי פועל כפי שנאמר למשה ולוקח ביום העשירי שה וקושר אותו למיטה עד היום הארבעה עשר, כל מערכת ההצלה של הקב''ה לא הייתה מופעלת.

אסביר את הנושא הזה כי הוא חשוב לשאלתך.

השה היה אליל מצרי. יוסף אומר זאת לפרעה כאשר הוא מסביר מדוע אביו ואחיו יתיישבו בארץ גושן ולא בעיר הבירה.


ספר בראשית פרק מז
(א) וַיָּבֹא יוֹסֵף וַיַּגֵּד לְפַרְעֹה וַיֹּאמֶר אָבִי וְאַחַי וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם בָּאוּ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן וְהִנָּם בְּאֶרֶץ גּשֶׁן:
(ב) וּמִקְצֵה אֶחָיו לָקַח חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים וַיַּצִּגֵם לִפְנֵי פַרְעֹה:
(ג) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל אֶחָיו מַה מַּעֲשֵׂיכֶם וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה רֹעֵה צֹאן עֲבָדֶיךָ גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲבוֹתֵינוּ:
(ד) וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה לָגוּר בָּאָרֶץ בָּאנוּ כִּי אֵין מִרְעֶה לַצֹּאן אֲשֶׁר לַעֲבָדֶיךָ כִּי כָבֵד הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְעַתָּה יֵשְׁבוּ נָא עֲבָדֶיךָ בְּאֶרֶץ גּשֶׁן:
(ה) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ וְאַחֶיךָ בָּאוּ אֵלֶיךָ:
(ו) אֶרֶץ מִצְרַיִם לְפָנֶיךָ הִוא בְּמֵיטַב הָאָרֶץ הוֹשֵׁב אֶת אָבִיךָ וְאֶת אַחֶיךָ יֵשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גּשֶׁן וְאִם יָדַעְתָּ וְיֶשׁ בָּם אַנְשֵׁי חַיִל וְשַׂמְתָּם שָׂרֵי מִקְנֶה עַל אֲשֶׁר לִי:
ספר בראשית פרק מז
(א) וַיָּבֹא יוֹסֵף וַיַּגֵּד לְפַרְעֹה וַיֹּאמֶר אָבִי וְאַחַי וְצֹאנָם וּבְקָרָם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם בָּאוּ מֵאֶרֶץ כְּנָעַן וְהִנָּם בְּאֶרֶץ גּשֶׁן:
(ב) וּמִקְצֵה אֶחָיו לָקַח חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים וַיַּצִּגֵם לִפְנֵי פַרְעֹה:
(ג) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל אֶחָיו מַה מַּעֲשֵׂיכֶם וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה רֹעֵה צֹאן עֲבָדֶיךָ גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲבוֹתֵינוּ:
(ד) וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה לָגוּר בָּאָרֶץ בָּאנוּ כִּי אֵין מִרְעֶה לַצֹּאן אֲשֶׁר לַעֲבָדֶיךָ כִּי כָבֵד הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְעַתָּה יֵשְׁבוּ נָא עֲבָדֶיךָ בְּאֶרֶץ גּשֶׁן:
(ה) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ וְאַחֶיךָ בָּאוּ אֵלֶיךָ:
(ו) אֶרֶץ מִצְרַיִם לְפָנֶיךָ הִוא בְּמֵיטַב הָאָרֶץ הוֹשֵׁב אֶת אָבִיךָ וְאֶת אַחֶיךָ יֵשְׁבוּ בְּאֶרֶץ גּשֶׁן וְאִם יָדַעְתָּ וְיֶשׁ בָּם אַנְשֵׁי חַיִל וְשַׂמְתָּם שָׂרֵי מִקְנֶה עַל אֲשֶׁר לִי:

והנה כעת כאשר בני ישראל התפשטו בארץ מצרים אומר הקב''ה לקחת שה לבית ולשמור אותו ארבעה ימים.

השה הוא בעל חיים שאנו אוהב להיות לבד. הוא אוהב להיות צמוד לעדר. כאשר היהודי שם אותו לבד וקושר למיטה השה אינו מפסיק מלהשמיע את קולו קורא לחבריו. המצרי שעובר בחוץ ושומע את השה פועה נכנס לבית ודורש לשחרר את האליל שלו. אסור למצרי לגעת בשה כי הוא האל, הוא דורש מהיהודי לשחרר את השה.

היהודי עונה לו: שהאל שלך ישחרר את עצמו. האלוהים שלי אמר לי לקשור את השה למיטה ולשמור אותו ארבעה ימים. ואתה יודע מה יקרה בסוף ארבעת הימים? אני אשחט את השה הזה וכדי שתדע ששחטתי את האלוהים שלך אמרח את הדם שלו על משקוף הבית שלי, כך שתוכל לראות. אנחנו מלמדים שאלוקים רוצה לראות את הדם כדי לדעת שזה בית של יהודי, איזה מחשבה טיפשית. האם אלוהים צריך סימנים? הוא לא יודע מי הם בניו? הוא יודע, אבל הוא רוצחה לראות מי מבניו פעול נכון. מי מבניו מחליט לקחת את גורלו בידיו ויהי מה.

המצרי יכול לשחרר את השה ואינו עושה זאת. המצרי יכול להכות את היהודי עד שישחרר את השה ואינו עושה זאת. הוא יכול גם להרוג את היהודי ואינו עושה זאת.

והיהודי ממשיך לומר למצרי מה יקרה לשה.

כדי שתדע ששחטתי אותו אני גם אבשל אותו. לא אבשל בסיר או בתנור אלא על המנגל, כך הריח של צליית הבשר יעטוף את כל השכונה ואתה המצרי תדע שהאלוהים שלך הוא שום דבר והאלוהים שלי הוא הכל יכול.

וזה מה שקורה עד ליל היציאה.

ומה החשיבות של הדבר הזה? מדוע הציווי המוזר הזה?

זהו תהליך פסיכולוגי מופלא שאלוקים מעביר את עם ישראל. בארבעה ימים הוא מבין שהכל בחיים תלוי רק בו – ביהודי.

הוא, היהודי, המחליט להיכן יוביל אותו גורלו.
היהודי הוא שקובע כיצד יראו חייו.
היהודי לומד להבין שהכל תלוי רק בו עצמו.

וזו בדיוק התשובה שלי אליך.
את מרגישה עצבות? – כי את בוחרת להרגיש עצבות.
את מרגישה שהדברים לא מסתדרים לך – משמע את נעה בכיוון הלא נכון. שני כיוון חשיבה, שני גישה והכל יראה אחרת.

אבל לא כך את נוהגת - את זורקת את ההצלחה או אי ההצלחה על הקב''ה. את מתפללת אליו ושואלת מדוע הוא לא נענה לבקשותיי. כן, את אומרת בפיך שהוא אינו חייב לך מאומה, אבל מדוע דווקא את מה שחשוב לי הוא לא נותן לי?

מה דעתך שאלוקים שומע אותך וחושב לעצמו, מה היא מבקשת? זה לא טוב עבורה. מדוע היא לא מבינה שזה לא טוב עבורה?

כל בקשה שלך זוכה לתשובת הקב''ה: לעיתים התשובה היא כן, ולעיתים התשובה היא לא, זה לא טוב בשבילך. אבל את התשובה השלילית איננו רוצים לקבל, כי אנחנו חושבים שאנחנו יודעים טוב יותר מה טוב עבורנו.

הקב''ה אינו מקשה עליך, הוא למעשה מראה לך את סולם יעקב. בסולם יש שלבים, עליהם מטפסים למעלה או יורדים למטה, וכשאת בוחרת דבר שיוריד אותך למטה אלוקים מנסה להראות לך שכמו ליעקב אבינו שאת צריכה לחשוב על טיפוס. טיפוס אינו קל, הוא מצריך מאמץ, טיפוס דורש ממך להבין שהכל, אבל ממש הכל, תלוי רק בך. לא באף אחד אחר. בך ובהחלטה שאת עושה עם עצמך.

אם כך בואי ונשנה את המחשבה שלנו. ואסביר עוד דבר שיקל עליך. אני רוצה לעשות לך הכרה עם אפר''ת. כן היא מאד חביבה וחכמה.

אפר''ת הן ראשי תיבות של תהליך שאם תביני אותו חייך ישתנו מקצה לקצה.

א – אירוע. כל רגע מתרחשים אירועים שונים בחיינו. כל אירוע משפיע עלינו בדרך כזו או אחרת. הנה את אומרת אני מבקשת מאלוקים והוא לא נותן לי. מדוע הוא מקשה עלי? כאן אנו עוברים לאות פ.
פ – פרשנות. מדוע אלוקים מכביד עלי זו הפרשנות שלך לאירוע ביקשת ולא זכית לקבל.
ר – רגשות. על פי הפרשנות שאת נותנת לאירוע את מפתחת רגשות של כעס, רחמנות עצמית, עצב, וכדומה.
ת – תוצאה. כאן אנו מגיעים לתוצאה חיים עגמומיים, מלאי עצב ודיכאון, וראייה שלילית לכל מה מתרחש אתך.

עכשיו ניקח את הכל בדרך הסתכלות שונה.
אירוע התרחש. לא זכית במה שרצית. לדוגמא יצאת לשידוך והבחור אמר לך שלא נראה לו להמשיך לפגישה שנייה.
פרשנות – אלוקים ראה שהשידוך הזה לא מתאים וחסך ממני ניסיון קשה.
רגשות – תודה אלוקים שאתה עוזר לי.
תוצאה – שמחה ואושר פנימיים שמשפיעים על חייך לטובה.

זו כל התשובה שלי אליך. הכל תלוי רק בך. את חייבת לעשות שינוי חשיבה מידי ואז החיים יהיו אחרת. צאי מעבדות לחרות ושחררי את השמחה שבך לעולם.

בברכה
מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עצב
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
הכל טוב ויפה - נונו, 05/06/2016
אבל כשזה מגיע לבריאות הילדים זה קצת אחרת.

אוקיי, הבנתי שקשיי הפרנסה הם בגלל שאנחנו בכיוון הלא נכון, משהו תקוע.

בעיות בריאותיות אצל הילדים? זה לא אמור להיות קשור למה שאני עושה בחיים, לכיוון שלי בחיים, או למה שאני עושה ממנו. אני רוצה שהילדים שלי יהיו בריאים, זה הכל.
אז אני כן שואלת, למה הקב``ה עושה לנו את זה?

''זה שהאשפוזים גרמו לי לטראומה זו כבר בעיה אישית שלי, כן?''

שלום רב,
טרם התפניתי לעסוק בשאלתך בנושא הבריאות כי אני בחו``ל ולא תמיד יש לי קשר אינטרנטי. היום יש ונאי מקווה להספיק לענות לך.

שם נרחיב בנושא האמונה ומה שלאוקים עושה לנו או לא עושה לנו, וההשלכות.

בברכה
מאיר שמחוני


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines