יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תכונות בן זוג
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תכונות בן זוג

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בט"ז באדר א התשע"ו
שלום כבוד הרב,
אני נשואה 14 שנה, ברוך ה' עם ילדים. אני מדגישה לפני השאלה שבעלי אדם טוב, עוזר בבית ולכאורה קשר טוב. אך קיימות תכונות אצלו שמקשות עלי בצורה נפשית יותר ויותר...
בעלי קמצן. הוא לא יחסוך מאומה ממה שצריך בבית אך הוא זה שצריך לנהל את העסק... הוא תמיד מעודכן מהמצב חשבון וכל הוצאה מצידי צריכה להצתדק. כלומר ,הוא מביא לי סכום בתחילת שבוע שאני אמורה להסתדר איתו ואז אם אני מושכת כסף , ישר רואה את זה ומתחילות החקירות... לו יש כרטיס אשראי ולי רק כספומט כי הוא לא יוכל לנהל את החשבון אם אני אקנה והוא לא יראה...
כאשר אני מסבירה לו שהמצב לא מקובל עלי אז הוא מסביר שהוא חושש מלהיכנס לחריגות בחשבון.
יש לציין שאני עובדת והוא אברך ואני גאה שהוא לומד תורה. מבחינה כלכלית אנחנו מסתדרים אך שוב הכל מחושב.אני חושבת שהבעיות שציינתי נובעות יותר מתכונות נפש (שאגב החמירו עם השנים) מאשר מהמצב עצמו.
לפעמים אני מוצאת את עצמי משקרת כדי למנוע מריבה אך לאחר מכן מתחרטת עי זה כי אני יודעת שזה רק לברוח מהבעיה...
אני לא יודעת איך להתמודד עם זה. אני גם לא רוצה שהילדים יסבלו ממריבות בבית בגלל כסף- זה לא המסר שאני רוצה להעביר להם
אבל אני מרגישה שאני כבר לא מסוגלת- לא בגלל חוסר כסף - אלא אני מרגישה כמו אדם שנוטלים ממנו את החירות...
אודה לתשובה
בברכה


התשובה:
שלום רב,

חבל שהכסף יוצר אצלכם קשיים ובעיות עד כדי כך שאת מגדירה את בעלך כקמצן.

לפי מה שאת כותבת הוא כלל וכלל אינו קמצן. אולי את פזרנית ובלתי מחושבת מספיק, וזה יכול להראות כך מדבריך במכתבך, והוא חייב לפקח על ההוצאות כדי לשמור על החשבון שלא יחרוג.

את כותבת שאינו מחסיר דבר בבית - זו לא קמצנות. קמצן מחסיר גם מעצמו, כי חבל לו להוציא את הכסף.
קמצן אינו מוכן לתת מתנה יפה ליום הולדת כי חבל על הכסף.

אבל בעלך הוא בכולל, הכנסתו שלו מעוטה ביותר, סה''כ יש בבית משכורת אחת שנכנסת והיא שלך. ואם לא ישמור על ההוצאות, במיוחד כשיש ילדים בבית, קל מאד לחורג ולהיכנס לחובות עצומים שלא ניתן לצאת מהם. אז חשוב לשמור על ההוצאות.

נראה לי שהכעס שלך הוא על שלך אין כרטיס הפלא הזה שלא משלמים אתו ורק מעבירים אותו בקורא הכרטיסים וכבר הכל מסודר. אני למשל מחזיק אותו רק כדי לתדלק את המכונית שלי אחרת מהר מאד אהיה בחובות. כרטיס האשראי הוא דבר טוב רק למי שיודע לשמור על הכיס שלו, לכן כל כך הרבה משפחות נמצאות בחובות והיחידים שמרוויחים הם הבנקים.

אני חושב שאת טועה בגישתך ועליך לשנות אותה.

בברכה
מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תכונות בן זוג
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
עוד נקודה.. - אני, 03/03/2016
לי הייתה תחושה מהכותבת שיש כאן עניין של ``אימה יתרה``.
ברור שהילכתית משכורתה שייכת לבעל.. אך באותה מידי הבעל חייב להקציב לה מזונותיה, ולא רק לכלכלת הבית אלא גם לצרכיה האישיים.
אני חשתי פה אישה שמפחדת.
המצב המתואר פה נקרא ``אלימות כלכלית`` - יהודית שוורץ, 01/03/2016
ראי כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/''D7''90''D7''9C''D7''99''D7''9E''D7''95''D7''AA_''D7''9B''D7''9C''D7''9B''D7''9C''D7''99''D7''AA_''D7''91''D7''9E''D7''A9''D7''A4''D7''97''D7''94

וגם כאן:
http://www.haaretz.co.il/misc/1.1387635

בעלך זקוק לטיפול.

איני חושב שאת צודקת בהערכתך שכן יש הרבה שנוהגים כך ואין בזה שום היבט של אלימות כי כספומט יש לה למשוך כספים באופן עצמאי, אלא שיש ביקורת על משיכות אלו ואחרות אם הן מוצדקות או לא. ואילו באלימות כלכלית האישה חייבת להתחנן לקבל כסף אפילו לאוכל לבית.
היא במצב של - אשה אחת, 26/02/2016
``איני ניזונת ואיני עושה`` -
היא וויתרה לבעלה על חובתו לפרנס אותה ולפסק לה את מזונותיה. ואם היא ויתרה על זה - למה שמעשי ידיה לא יהיו שלה? כל מה שהיא צריכה לעשות זה להכריז - איני ניזונית ולכן איני עושה - וכל המשכורת שייכת רק לה ולבעלה אין רשות לגעת בה. אני מבינה שבתור אשה חרדית היא לא חשבה על זה כי היא לא ידעה שיש אופציה כזו. אך זה לא משנה את העובדה שמעשי ידיה שייכים לבעלה בגלל שהוא נותן לה מזונותיה. וכשהוא לא...

הוא מנהל את הכספים כדי שלא ייכנסו למינוס אך לא ברור לי למה עליו לנהל את הכספים בלי לשתף אותה, ולדעתי לא מובן מאליו שהיא פזרנית. בנוסף, יכול להיות שהוא מנהל את העניינים בטענה שאחרת ייכנסו לחובות, כי הוא אוהב להיות בשליטה.

אם האשה כן פזרנית, אולי אפשר להצדיק את מעשיו גם אם לדעתי היו צריכים לשבת ולשוחח כמו זוג. אך היא לא ציינה שום דבר שיגרום לנו לחשוב שהיא פזרנית.

האם אפשר לשאול אותה?

שבוע טוב

הנה היא כותבת את הדברים הבאים:
ומתחילות החקירות... לו יש כרטיס אשראי ולי רק כספומט כי הוא לא יוכל לנהל את החשבון אם אני אקנה והוא לא יראה...
כאשר אני מסבירה לו שהמצב לא מקובל עלי אז הוא מסביר שהוא חושש מלהיכנס לחריגות בחשבון.
יש לציין שאני עובדת והוא אברך ואני גאה שהוא לומד תורה. מבחינה כלכלית אנחנו מסתדרים אך שוב הכל מחושב.

הכל מחושב בהוצאות - זה דבר שחייב להיות בכל בית העולם כי אחרת כולם יהיו בחובות.

לפעמים אני מוצאת את עצמי משקרת כדי למנוע מריבה אך לאחר מכן מתחרטת עי זה כי אני יודעת שזה רק לברוח מהבעיה...

היא עושה קניוטת ועליהם היא משקרת לבעלה כדי לחפות על הוצאות שאינן צריכות, זה מדגיש את נושא ההוצאות הלא סדירות והלא מבוקרות = מה שכיניתי כבזבזנות שבגללה יש לבעל צורך להשגיח.

מעבר לכך לא שללתי את הנקודה של בעיה נפשית שיש לבעל שמא יהיו בחוסר, זה דורש בדיקה מעמיקה יותר.

העובדה גם שהיא לא הגיבה על אף אחת מהערותיך.
בברכה
מאיר שמחוני
גם זה אבסורד - אשה אחת, 26/02/2016
למה שזוג יעשה משהו בגלל שזה ``נהוג`` אם לא טוב להם כך? ומי קבע את הכללים המטופשים האלה?

ואם זה אכן נהוג, יש פה בעיה עמוקה מאד.

גם הלכתית לא בטוח שהוא רשאי לשלוט בכסף שהיא מכניסה כשהוא מקבל קצבה עלובה כדי לחמם ספסל.

ובכלל, איזה תלמיד חכם עושה דברים כאלה? ואם הוא לא תלמיד חכם, שייצא לעבוד.

מה שיש פה זה לא זוגיות. אלא אחת שפחה והשני מלך כמו אחשורוש ללא כל זכות להיות מלך.

שלום רב,
הלכתית סוודאי שהוא רשאי לשלוט בכסף שהיא מרוויחה, כי ההלכה אומרת שכל מה שעושה האישה שייך לבעל. מלבד רכוש שהיה שלה מלפני החתונה שנשאר שלה אבל הוא נהנה מהרווחים של אותו רכוש.

לדוגמא האישה עובדת ומרוויחה 10000 ש``ח הם שייכים לבעל והוא יכול לעשות בזאת כטוב בעיניו. אבל כשהם נשאו היו לה דירות שהיא השכירה לאחרים, הוא אינו יכול למכור את הדירות או לשנות את צורתן, אבל בהחלט נהנה מהרווחים שהן מביאות בשכר הדירה. עד כאן ההלכה הפשוטה.

מכאן ואילך זו מערכת היחסים של בעל ואישה ודרך ההנהגה שלהם. הוא יכול להיות רחב לב ולומר לאישה שהיא תנהל את הכספים והוא יכול לקחת ולנהל זאת לבד.

במקרה הזה, כפי שהבנתי מתוך הדברים האמורים בשאלה, הוא מנהל את הכספים כדי שלא יווצר מצב של חוסר כספים לניהול התקין של הבית. ומתוך הדברים נשמע שאכן אלו פני הדברים ולכן הטענה שלך אינה במקומה.

בברכה
מאיר שמחוני
אבל הרב, יש פה משהו אבסורד - אשה אחת, 25/02/2016
היא מקבלת קצבה שבועית וכל הוצאה חריגה היא צריכה להצדיק. בעוד שהוא יושב 14''!!!'' שנה בכולל, אבל לכאורה לא רב גדול ולא תלמיד חכם שאין כמוהו ואם כן למה הוא לא מפרנס אותה? אין סיבה. ניחא זה מה שהם רוצים שיהיה.

אבל שאברך שלא מכניס מאומה ינהל את החשבון ושאשתו שמפרנסת ומנהלת את הבית תצטרך לבקש כסף אם היא רוצה לקנות לעצמה נעליים??

לי זה נראה כמצב אבסורדי לחלוטין.

ואם היא פזרנית שיישבו ביחד ויסביר לה את הדאגות שלו וימצאו יחד פתרון מתאים.

הנקודה שהתלונה מגיעה מהאישה ולכן אם היא פזרנית היא לא מספרת את זה ולכן זו הייתה הנקודה שהעליתי.

מצד שני שלא בחב``ד אלא בסקטורים חרדיים אחרים יש שנוהגים שהבעל הוא מחזיק את הכסף גם אם הוא יושב בכולל ולא המפרנס. ולכן לא ניתן להגיב כך כי איני יודע מה הנוהג שם.

אבל בגלל זה להגיע למריבות אסור.

בברכה
מאיר שמחוני


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines