יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חיובי שמירה בקיבוץ
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חיובי שמירה בקיבוץ

מתוך: כללי » אחר פורסם בי"ד בכסלו התשע"ו
שלום הרב
באחד הימים מצאתי סנדל סמוך לביתי שבקיבוץ שיתופי. הזדרזתי ופרסמתי ב'גרופ' של הקיבוץ, שמי שאיבד את הסנדל, יבוא לקחתו. כעבור שלושה ימים (שלא ענו לי) הנחתי את הסנדל במקום מרכזי ליד בית הכנסת, בתקווה שהמאבד ימצאנו. למחרת הגיע אחד החברים (המאבד והמוצא שניהם חברי קיבוץ), ואמר - הסנדל שפרסמת בגרופ - שלי היה.
אלא שהוא כבר לא נמצא במקום שבו הונח...
האם אני חייב לשלם?


התשובה:
בהרמת המציאה מתחייב המוצא לשמור עליה. נחלקו השו''ע והרמ''א (חושן משפט רס''ז,ט''ז) האם שומר על אבדה דינו כשומר חינם (רמ''א) או כשומר שכר (שו''ע). אבל במקרה שלפנינו הייתה פשיעה, וחייב באחריות האבידה לכל השיטות.
אך ניתן לפטור את המוצא מסיבות אחרות:

א. שמירה בבעלים בשומר אבידה
שומרים, ששאלו או ששכרו את בעל הפיקדון לצורך מלאכה, נפטרו מכל חיובי שמירה (חושן משפט סימן ש''ה), ואפילו מפשיעה (חושן משפט רצ''א,כ''ח). גם שותפים נפטרים מחיובי שמירה אחד כלפי השני, כיוון שהם שכורים האחד לשני (עיין חושן משפט קע''ו,ח, ועיין בשו''ת שואל ומשיב תניינא א',י''א בנוגע לפשיעה).
בקיבוץ בו החברים הם שותפים, נפטרים מחיובי שמירה, ואינם חייבים גם אם פשעו. לעומת זאת בקיבוץ בו החברים אינם שותפים לא יהיה פטור כזה.
אמנם, המהרי''ל דיסקין (בשו''ת קונטרס אחרון סימן רמ''ז) כתב שאין פטור של שמירה בבעלים בשומר אבידה, וביאר את טעמו בשערי זיו (ב, יב ד''ה וטעמו): ''משום דבין חיוב שמירה שמחויב לשמור את האבידה, ובין התשלומין זה מטעם מצות השבת אבידה, ואם כן אין שייך לפטרו מטעם שמירה בבעלים, כיון דעדיין מצות השבת אבידה עליו''. אך באוצר מפרשי התלמוד ב''מ ב' דף כז. (הערה 126), מובא שר''ח מבריסק שאל את האור שמח, האם יש פטור של שמירה בבעלים בשומר אבידה, והשיב לו האור שמח שפשיטא לו שיש פטור של שמירה בבעלים.
מחלוקת האחרונים יוצרת ספק שמירה בבעלים, ובספק שמירה בבעלים כשהשומר פשע, פסק השו''ע (חו''מ שמ''ו,י''א) ''...ואם פשע בה, יש מחייבים ויש פוטרים,'' והש''ך (סק''ט) פסק כפוטרים.

ב. השבת אבידה הפחותה משווה פרוטה
יתכן שאבידה זו שווה פחות משווה פרוטה, ולכן אין חובה כלל להשיב אותה (שו''ע חו''מ רס''ב,א). לפי נתיבות המשפט בסימן קמ''ח, (ביאורים סק''א), חפץ השווה פרוטה לבעליו ואינו שווה פרוטה לאחרים, ולא ראוי להימכר, אינו שווה פרוטה. הסנדל הזה שווה הרבה לבעליו, אך אחרים לא ישלמו עליו אפילו פרוטה, ולכן אין חובת השבה. מו''ר הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט''א פוסק כשיטת הנתיבות הנ''ל.
גישה אחרת מצאנו אצל כמה אחרונים. החזו''א (חו''מ ב''ק ו,ג) ועוד אחרונים (עיין בספר השבת אבדה כהלכתה עמודים כ''ו וק''ע) כתבו, ששווי החפץ לא נמדד רק לפי האפשרות למכור אותו, והוא נמדד לפי השווי שלו כשהוא אצל בעליו. לפי הגישה הזאת יש מצוות השבת אבדה אף על סנדל בודד וזגוגית משקפים, וצ''ע כיצד יעריכו את שווי האבידה.

ג. הניחו במקום שדרך כולם להניח שם אבדות
יצאנו מנקודת הנחה שהמוצא הניח את האבידה בצורה של פשיעה. אך אם דרך חברי הקיבוץ להניח שם אבידות, ויש הסכמה ציבורית לכך- אין בהנחתם שם משום פשיעה. כל זאת בתנאי שהן המאבד והן המוצא תושבי הקיבוץ.

ד. חיוב לצאת ידי שמים
אם נכריע שהמוצא פטור, האם יש עליו חיוב לשלם בכדי לצאת ידי שמים? באור החיים הקדוש (שמות כב,יד) כתב שהפטור של שמירה בבעלים הוא רק בדיני אדם, אך הוא חייב לצאת ידי שמים.
בספר טל תורה (ב''מ צז,א לרבי מאיר אריק) העמיד את דבריו רק במקרה שהיתה פשיעה, ובכל זאת סיכם ש''הדבר חידוש, לא נזכר בפוסקים''.

לסיכום: אסור למוצא להניח את האבידה במקום מופקר, ואולם במקרה שלפנינו אין לחייבו לשלם. אך יש מקום לפצות או לפייס את המאבד בכדי לצאת ידי שמים, וזאת בגלל שיטת אור החיים הקדוש, ובגלל הדעה בשו''ע שחייב.

התשובה נכתבה ע''י הרב שמעון הלוי גרבוז, ונערכה ע''י הרב חיים בלוך והרב עמוס ראבילו
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חיובי שמירה בקיבוץ
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines