יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מגע פיזי בזמן לידה ולאחריה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מגע פיזי בזמן לידה ולאחריה

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בי"ג בכסלו התשע"ו
שלום כבוד הרב,
ראשית אציין שאני נהנית מאוד מסגנון תשובותיך ולכן גם בחרתי לפנות אליך בשאלה זו.
אני עדיין רווקה, אך במסגרת דיון עם חברה חילונית נשואה מהעבודה היא שאלה אותי לגבי איסור נידה בזמן הלידה ולאחריה. היא לא הצליחה להבין אין בזמן כ"כ קשה נפשית התורה אוסרת מגע בין בני הזוג (מאז שמתחילה הלידה ועד לטהרה) ומבחינתה יש בכך מימד לא אנושי.
כמי שמחוברת מאוד לאמונה ומצוות חשבתי שזו שאלה טובה שלא חשבתי עליה עד כה ואין לי ספק שיש ליהדות מה לומר על כך.
הייתי שמחה לקבל ממך התייחסות לנושא בפן ההלכתי והפסיכולוגי מדוע התורה מרחיקה דווקא בזמן כזה בין בני הזוג ולא מאפשרת מגע בסיסי של חיבוק ותמיכה (בפן של יחסי אישות זה יותר ברור..) בהנחה כמובן שלא היה עניין לחכמי ישראל לגרום לצער מיותר בחינם...

תודה מראש ויישר כוח


התשובה:
שלום וברכה לשואלת,
אתייחס ב''ה בהרחבה לשאלה שהעלית.
ראשית במישור העקרוני, מתוך פריזמה יהודית תורנית.
כאשר עם ישראל קיבל את התורה האלוקית בהר סיני, הוא עשה זאת מתוך תפיסה של ''נעשה ונשמע''. כלומר, מתוך קבלה מוחלטת של כל מצוות התורה ובנוסף את התורה שבעל פה, ללא שום התניה, או סייג, או החרגה כלשהי. אלא מתוך הכרה מוחשית שהקב''ה בכבודו ובעצמו נותן להם אותה, והיא אמת אבסולוטית ולא תשתנה ולא תוחלף. לפיכך הם הקדימו 'נעשה' ל'נשמע'. כלומר, קיבלנו עלינו לציית להוראת התורה בלי שהיא תהיה מותנית בהבנה או באיזשהו 'רציונאליות' או בהיגיון שכלינו. לכן, ברגע שאנו מנסים להבין מצווה, או איסור כלשהו, באמתלה הגיונית. הרי בכך עקרנו את כל התפיסה שהתורה היא אלוקית. כי אם אני תמיד מבין את הרציונל שבתורה, הרי שאני יכול לכתוב את התורה בעצמי, ואז זו תהיה התורה שלי, ולא תורת האלוקים. רק כאשר אני מבצע את מה שאני לא מבין, בכך אני מעיד שיש מישהו שמבין טוב ממני, ואני מקבל את מרותו. נוכח האמור, האדם המאמין, מציית ב'דבקות' יתירה דווקא להוראות הפחות מובנות, כי אז יש לו את ההזדמנות להעלות על נס את אמונתו בבורא העולם, הלכה למעשה. ולא רק בהצהרה בעלמא. רק לשם המחשה, תשתתפי בתפילת שחרית בבית הכנסת, ב'חג הסוכות' ותביטי, באנרגיות, וברוממות הרוח של הגברים, כאשר הם מנענעים את הלולב והאתרוג, חרף העדר הרציונאליות שבדבר.
האם נוכח הדברים האמורים, פטורים אנו מלנסות ולהבין היכן הוא ה'' וחי בהם...'' שטמון בכל מצווה? התשובה היא, לא! אדרבה, שומה עלינו לנסות ולהבין את הטוב והחסד שאנו מתוגמלים, כאן בעולם הזה (בנוסף לשכר בעולם הבא) בכל מצווה או איסור.
בואי אם כן נפתח את הקושי שהעלית בשאלתך, ונבחן את החוויה של האישה בתקופת הלידה, שבו בני הזוג אסורים בקיום יחסי אישות, כולל מגע פיזי.
למעלה מן הדרוש, אחזור ואדגיש, כי במהות האיסור אין לנו כל צורך לתת לו מימד של רציונאליות, וכאמור בהרחבה. אלא לתת ביטוי רחב יותר לצרכים הנפשיים של האישה באינטראקציה עם בעלה.
כעיקרון, איסור ביטויי חיבה פיזיים בין הבעל לאישה, באותם הזמנים שהם אסורים בקיום יחסי אישות. נועד כ'סייג' ושמירה על בני הזוג, מסיטואציה של קירבה פיזית, שעלולה להוביל לעוררות מינית והיסחפות לקיום יחסי אישות, בזמן האיסור. כאשר עצם האיסור של קיום יחסי אישות, בזמן הופעת הווסת אצל האישה, נועד לפי חז''ל (וזו לא הסיבה הבלעדית) כדי לשמר את הציפייה וההתחדשות של שני בני הזוג, במהלך שגרת חייהם. ומעוררת בכל חודש כמיהה ודריכות של בני הזוג, זה לזה. בהמשך לתפיסה הזו, אם נבוא לבחון את השינויים והתמורות שמתחוללים בגופה של האישה בזמן הלידה ולאחריה, מבחינה נפשית הורמונלית ופיזיולוגית. נמצא, שזה לא מצב אידיאלי עבורה (בלשון המעטה) לקיום יחסי אישות. ומדבריך עולה שאת ערה לכך. ומכאן תעלה ההבנה, שכאשר התורה החילה איסור על קיום יחסי אישות מיד לאחר הלידה, עד להפסקת הדימום והתאוששות האישה לאחר ימי טהרה, הרי שחובה עלינו לתת 'סייג וגדר' לאיסור, דרך החלת איסור על מגע פיזי, בכדי שנישמר מן האיסור שהתורה הציבה לנו.
אבל כאן, את מעלה טענה שאומרת משהו כזה, זה טוב שנחסך מן האישה הצורך להתנצל על כך שכואב לה או שהיא לא פנויה נפשית בעת הזו לקיום יחסי אישות, אך עדיין האישה זקוקה לחיבוק של תמיכה, למגע שמעביר אהבה, ואת זה היא חסרה!
בואי אם כן, אתן לך מענה ל'חסך' של היולדת, שאת מעלה. מתוך שאשתף מעט מניסיוני הקליני, ואשמח לחוות דעתן של הנשים לתפיסה שאני מעלה כאן.
אשתמש בדוגמה הבאה. בכל המרכזים לטיפול מיני, בשלושים שנה האחרונות, מתווים לבני הזוג ועובדים איתם, על הקונספט ה'חדשני' (שכבר מופיע רבות בדברי חז''ל) שחווית האישות אינה מתחילה ומסתיימת בעוררות של הגבר, ביאה, ושפיכה. אלא זו חוויה אינטימית עם מנעד רחב מאד של מרכיבי קירבה ואינטימיות שבאים לידי ביטוי בחוויה ממושכת ומגוונות ולא ממוקדת מטרה, כמו התהליך שתיארתי. בד בבד, עם למידה שיש אזורים ארוגניים בכל הגוף, ולא רק באברי המין. כך שניתן להרחיב ולהעשיר את הקירבה וההנאה בין איש ואשתו.
את 'הקונספט' הזה, אני לוקח גם לצורך של מגע פיזי, בזמן שבני הזוג אסורים. אסביר ואתן המחשה, כאשר אני שואל אישה, איזו תחושה או חוויה רגשית היא מקבלת דרך מגע פיזי (שלא נושא אופי אירוטי) של בעלה, התשובה שאני אקבל תנוע בין, 'אני מרגישה ביטחון', 'אכפתיות', 'הגנה', 'אהובה', 'זה מחזק אותי', 'אני לא לבד' וכו'
והשאלה הבאה תהיה, האם יש משהו נוסף, שבעלך יכול לעשות, שיעביר לך תחושה זהה לזו שציינת? וראי זה פלא! נשים ברובן, יודעות לציין 'חצי תריסר' של פעולות, שלו הבעל יממש אותן, הן תחוונה אותה תחושה, שהן תיארו קודם לכן שהן 'מקבלות', דרך המגע הפיזי.
אני נזכר כר
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מגע פיזי בזמן לידה ולאחריה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines