יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ואהבת לרעך כמוך...
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ואהבת לרעך כמוך...

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בכ"ח בתשרי התשע"ו
שמעתי שהמצווה : ואהבת לרעך כמוך מכוונת לבעל לאשתו.
1. האם כשיש הערכה וכבוד של הבעל לאשתו אבל לא ממש אהבה של הבעל לאישה.
זה מספיק טוב מבחינת ההלכה?
2. האם יש דרך להגיע לאהבה לאישה או שזה משמים?


התשובה:
שלום רב,
הערכה וכבוד אינם אהבה ואפילו אינם קרובים לאהבה או לכל רגש אחר של קרבה נפשית. אנחנו מעריכים מרצים, רבנים, אנשי מחשבה ומדע, מורים, וכו' אבל איננו אוהבים אותם. אנו מעריכים את תכונותיהם שרכשו עם הזמן ואנו מגלים אותם. כך אנו מכבדים אנשים שלמעשה אין לנו כל רגש כלפיהם, כראש ממשלה, שרים, חברי כנסת, מלמדים שונים ועוד.

האם היחס הזה אל אותם אנשים מתקרב בכלל למה שעלינו להרגיש כלפי האישה אתה אנו חיים יום יום, אתה אנו מולידים ילדים ומגדלים את הילדים שלנו ומחנכים אותם?

אהבה זו דרגה גבוהה ביותר של מערכת יחסים שאליה אנו אמורים להגיע בחיינו המשותפים כבני זוג. בברכה האחרונה הנאמרת מתחת לחופה אנו מברכים ''אשר ברא ששון ושמחה גילה רינה דיצה וחדווה אהבה אחווה שלום ורעות. וגו'''

גילה רינה דיצה וחדווה הן תכונות שאינן תכונות בלתי רצוניות, הן רצוניות בהחלט, כדי להשתית חיי זוגיות נכונים חייבים לחיות בדרך שבה אנו מלמדים את עצמנו להיות תמיד עם תכונות אלו בחיי הזוגיות שלנו. כאשר אנו מתפעלים את התכונות הללו אנו מגיעים למצב של אהבה בין בני הזוג. מצב של אהבה מעלה אותנו דרג נוספת למצב של אחווה בין בני הזוג. חיים באחווה - משמעותם שותפות מלאה, שותפות שבה איננו מתנגדים למחשבותיהם של בני הזוג שלנו אלא שותפים להם מתוך רגש של יחד. רגשות אלו מביאים אותנו לחיים של שלום בין בני הזוג, שלום תמידי, שמביא אותנו לדרגה גבוהה עוד יותר של רעות.

רעות חברות שאין עליה עוררין.

האם בתוך כל שבע הברכות שמברכים חתן וכלה מופיעים המילים הערכה וכבוד? בוודאי שלא כי אין להם מקום בחיי זוגיות.

השאלה השנייה שלך האם ניתן להגיע לאהבה של האישה או שזה משמיים.

התשובה לכך שהזיווג הוא משמיים. ואם קיבלת זיווג משמיים היאך אינך מגיע לאהוב אותו?
אתה בחרת את הבחורה הזאת להתחתן אתה ולחיות אתה לעולמי עולמים. זו הייתה הבחירה שלך בין הטוב והחיים לבין המוות והרע שמופיעים בספר דברים פרק ל' והאלוקים מציע לנו לבחור בחיים.

חיים של שמחה ואהבה ולא חיים של הישרדות של בערך כבו והערכה.

הבחירה בזוגיות הייתה בחירה בחיים.
הבחירה לאהוב את מה שיש לך זו הבחירה של חיים מאושרים או חיים של ככה ככה.

רשי בפירושו לפסוק ''לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו'' אומר ''זכה - עזר, לא זכה - כנגדו.'' והוא מתכוון שעל הגבר לפעול ללמוד לאהוב את אשתו כדי שהיא תהיה עזר לו. אם יפעל נכון חייו יהיו מאושרים ואם יחשוב שאהבה זה המצאה שתבוא מהשמיים או מעבר לים ופתאום יאהב את אשלו היא תהיה נגדו כי הוא אינו ורח מאומה לחזק את הקשר הנפשי ביניהם.

כדי להגיע לאהבה יש לפעול
א - אמון ליצור אמון בין בני הזוג.
ה - הבנה, להבין את בת הזוג.
ב - ביטחון, לטעת תחושת ביטחון בין בני הזוג.
ה - התקשרות, כשפעולים על חיזוק שלושת הדברים הראשוניים נוצר קשר התקשרות בין בני הזוג שאנו קוראים לו אהבה ואז יודע כל אחד שאי אפשר לו בלי בת או בן הזוג.

בברכה
מאיר שמחוני
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ואהבת לרעך כמוך...
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שלום - משה, 12/10/2015
הרב רק כתב שאהבה אינה הערכה וכבוד, אז מה כן? מה ההבדל באמת ביניהם?
הרי ברור שאם אין הערכה אין אהבה, אז מה הקמומה הנוספת? תודה

כתבתי מאד ברור מהי אהבה. ראה בסוף התשובה.
ברור שכאשר אין הערכה וכבוד לא יכולה להיות אהבה אלא אם כן זו אהבת בשרים בלבד.
אבל כבוד והערכה אינם מרכיבי האהבה יש לה עוד מרכיבים של קשר נפשי חם.

הנה פרק מספרי שמספר מהי אהבה
יג. מה זאת אהבה

רגשות אהבה אמיתיים יופיעו רק כשנה אחרי הנישואין שאז מתחילה להיבנות ההבנה והאמון שבין בני הזוג והביטחון שאנו נשואים באושר. כל ה``אהבות`` המסופרות ע``י החברים בצבא ושאר האנשים המספרים על אהבה ממבט ראשון, שני, שלישי וכו` אינה אהבה רק תשוקה! תשוקה בריאה שאם נבנה אותה נכון תיווצר אהבה.

אם נוח לכם להיפגש זה עם זו ואתם נוהגים ביושר ובכבוד האחד כלפי השנייה יתכן שעם הזמן תרגישו שזו חברה טובה לבנות עימה חיים ארוכי טווח. תתפקדו יפה כבעל ואישה כי יש לכם את הרצון להעניק האחד לשני ובחזרה. אתם חולמים יחד על תפקיד האבא והאמא של הילדים שלכם וכו`. הרי שכאן מתחילים ניצני האהבה לפרוח.

הקשר בין בני הזוג , הוא הנקרא אהבה, בנוי על חברות אמיצה ולכן יש לה צורך בזמן כדי להגיע ולא כבר עתה בשלב זה של החברות.

אהבה מתחילה להיווצר בין בני הזוג רק לאחר הנישואין, כאשר מתחילים להכיר זה את זו ולבנות מערכת תקשורתית שמשדרת בגלים שווים ובהבנה מלאה.

א - מבטאת אמון שחייב להיות בין בני הזוג. אמון אינו נרכש כתוצאה מכך שאתה יפה מראה ובעל גוף חסון , אפשר שנוכל לבנות ממראה זה אמון כלפי האפשרות שלך להגן עליי באופן גופני אך לא מעבר לכך. אמון הוא עניין רגשי שנרכש בין שני בני אדם שמחליטים שחייהם יהיו משותפים ומושתתים על אמון הדדי.

ה- מבטאת הבנה, עלינו להבין כי גבר ואישה שונים בתכלית זה מזו, מעצם בריאתם הם נוצרו שונים אדם נוצר מאודם ורוח ואילו חוה נוצרה מהצלע וקרימת בשר עליו. כך גם המבנה הנפשי שלהם שונה לחלוטין, בעוד הגברים נוטים להתלהב ממראה עיניים וכציידים היוצאים לצוד צייד, צדים את נשותיהם, הרי שהמראה החיצוני כובש אותם ויוצר אצלם תשוקה להשיג את הצייד הזה, מאחר והבסיס להבנה שהאישה צריכה להיכבש ע``י הרגש הקיים בגבר מאז ומתמיד הוא מכנה את התשוקה הזו אהבה. רק הבנה מעמיקה לאופי התקשורת של בת הזוג יוצר בין בני הזוג קשר חזק ובלתי מתפרק שאורך שנים רבות. הגבר יותר שכלי ומעשי ואילו האישה יותר רגשית. כשהגבר והאישה מדברים זה עם זו בעניינים החשובים להם על הגבר לשים לב לשפת הרגש של האישה ולחוש כיצד היא מרגישה, או אז הוא יוכל להעניק לה תשוקה מתאימה שתענה על צרכיה ותיצור חיבור חזק ביניהם.

ב- מבטאת ביטחון. הן ביטחון כלכלי שעלינו להעניק למשפחה (גם זה מופיע בבראשית ג`) והן ביטחון רוחני שמחזק את הקשר הזוגי אם שלושת הגורמים הללו מתקיימים ומקפידים לשמור עליהם לאורך כל שנות הנישואין הרי שנוצרת האות ה` האחרונה.

ה- התקשרות (חיבור) בין בני הזוג לשנים רבות וטובות.

בברכה
מאיר שמחוני

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines