יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מדינת כל אזרחיה בארץ ישראל בראי ההלכה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מדינת כל אזרחיה בארץ ישראל בראי ההלכה

מתוך: הארץ ומצוותיה » מצות יישוב הארץ, יציאה לחוץ לארץ פורסם בט"ז באלול התשע"ה
לכבוד הרבנים שלום רב וה' עמכם!
שאלה לי-
אני מוטרד מהסכסוך הישראלי פלשתיני ואני דואג על כך בכל פעם שאני מתפלל תפילת עמידה על קיבוץ נדחי ישראל, על בניין ירושלים ועניין "ואשי ישראל באהבה מהרה תקבל ברצון" שהם לכאורה יכולים להתקיים רק בעת שלום ולא באמצעות הכוח הפיזי.
ואני תוהה שאם הפלסטינים טוענים שהם צריכים לחזור לארץ ישראל משום שהיא אדמת וקף, כלומר- שהיתה שייכת לדת המוסלמית בעבר, הרי שלעולם לא נוכל להגיע לשלום אמתי ותמיד יהיה סכסוך. ומכל מקום ידרשו להחזיר את הפליטים לפחות. והרי הם דורשים שתהיה כאן מדינת כל אזרחיה לצד מדינה פלסטינית.
ולכן אי תוהה אם זה אפשרי הלכתית שתתקיים בארץ דמוקרטיה של מדינת כל אזרחיה. הסברה שלי היא שדמוקרטיה בכלל לא נחשבת שלטון לפי היהדות. ממילא אפשר שהדמוקרטיה שתחול כן תהיה ללא סמלים יהודיים. אדרבה כאן אנו מגיעים לרמה של דרישת ה' למלך עלינו ללא לך בשר ודם ששמואל לכאורה החזיק בה פי נבואת ה' אליו.
והרי גם המוסלמים מקיימים שבע מצוות בני נח וממילא הם גר תושב ויכולים לגור בארץ.
אם זה אפשרי מבחינת ההלכה- אולי אפשר מצד הדת לפתור את הסכסוך (אך לא מצד הציונים החילונים...).
מה דעת הרבנים על כך?
בתודה וכל טוב!
אופיר


התשובה:
בס''ד. שלו' לך אופיר.
כולנו מוטרדים לא רק מהסכסוך הישראלי פלסטיני אלא מעוד אלף דברים אחרים, וכולנו מתפללים שהקב''ה יקבל את בקשותינו לכל הדברים הטובים – כולל שלום, וקיבוץ גלויות, ובניין ירושלים והשבת העבודה למקומה וכו' וכו'. אולם איך בדיוק יסדר ריבון העולם את הדברים, שלעיתים נראים בלתי אפשריים – רק הוא יתברך יודע. לא צריך להיות זקֵן ושְׂבע ימים כדי להבחין ולהכיר שכל מיני דברים שנראים היום פשוטים ומובנים מאליהם היו בעבר הקרוב חלום רחוק – למעלה משישה מיליון יהודים הגרים בארץ ישראל (מתוכם כמעט חצי מיליון בשטחי יהודה ושומרון), אלפי מוסדות לימוד תורניים בכל הרמות והגוונים שפזורים על פני כל הארץ, מצב כלכלי מעולה – בעשירון העליון של כדור הארץ, מציאת שדות גז עצומים שאף אחד לא חלם עליהם, ועוד ועוד. 'מי יָלָד לי את אלה ואני שכולה וגלמודה?' שואלת כנסת ישראל, והתשובה היא ש'גבוה מעל גבוה שומר', ה' שומר על הכלל ושומר על הפרט. הרב אבינר רגיל לומר שהעולם מלא בעיות בלתי-פתירות, והנה הן נפתרות אחת אחרי השנייה מול עינינו...
ולגופה של השאלה – אני לא איש ביטחון ולא איש מדעי המדינה כדי לענות תשובות מקצועיות על השאלות ששאלת, אני יכול לדבר על הכיוון: אכן צדקת במאה אחוז שהסכסוך בינינו לבין שכנינו הוא סכסוך דתי בעיקרו, ולא סתם ויכוח מדיני או כלכלי. אתה גם צודק שקיים מיעוט מתוך השכנים שלנו שהיה מוכן לחיות איתנו בשלום ובשכנות טובה, אבל הוא שבוי בידי אֵחיו הקיצוניים, שהם עצמם חוששים מהקיצוניים מהם... הסיכוי שתהיה מאסה משמעותית מערביי האזור שתסכים לכל סוג שהוא של חיים משותפים אמיתיים איתנו הוא כל כך אפסי, שחבל לטוות חלומות שמנותקים לגמרי מהמציאות ('מזרח תיכון חדש' וכו'...).
מצד שני – שלטון דמוקרטי הוא שלטון תקין על פי ההלכה לכל דבר ועניין, כי אין כללים מחייבים בהלכה איך בדיוק צריך השלטון להיבחר או לשלוט, אלא צריך שיהיה שלטון ששולט בפועל ושהאזרחים מקבלים עליהם את מרותו (בלשון חז''ל: 'שיהיה טבעו יוצא', הכוונה היא שיכבדו במערכת המוניטארית המקומית והעולמית את המטבעות שהוא טובע – אקט המבטא שאכן השלטון שולט בפועל). כאשר קיים שלטון יהודי על ארץ ישראל אנחנו מקיימים את המצוה שדורות חלמו לקיים ולא זכו – מצות ישוב ארץ ישראל, שהיא שלא נניח את ארץ ישראל לזולתנו מן האומות וגם לא לשממה כלשונו של הרמב''ן, וממש לא בא בחשבון שנוותר על הריבונות הזו בכל אופן שהוא.
בניגוד למה שנוהגים לומר בתקשורת – הזמן פועל לטובתנו. כמעט בכל פרמטר שהוא היום טוב יותר מאשר אתמול ופחות ממחר, רוב העם חזק יותר, ערכי יותר, אמוני יותר, ולכן הכוחות המתנגדים לנו ולאמונתנו ולתקוותינו עושים כל מה שהם יכולים כדי לעצור אותנו בכל החזיתות שבהם אנו מתקדמים – ואנו ממשיכים להתקדם. קצת סבלנות, קצת אורך רוח, קצת יותר בטחון בקב''ה שחושב טוב על עם ישראל, ובלי לוותר על שום ערך מערכינו נראה איך שאנו מתקדמים ומצליחים ומתגברים על הקשיים ופותרים בעיות שנראות בלתי-פתירות אחת אחרי השנייה. כבר כתב הרמב''ם בסוף הלכות מלכים שאיש לא ידע איך יתנהלו הדברים לקראת ביאת המשיח – עד שהדברים יקרו בפועל, אבל אנו מאמינים באמונה שלמה שההיסטוריה של עם ישראל פועלת באופן חד-כיווני לקראת הגאולה השלמה, ואנחנו ממשיכים עם ההיסטוריה הזו צעד אחד צעד. ובעזרת ה' נעשה ונצליח.

כל טוב,
הרב יואל קטן
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מדינת כל אזרחיה בארץ ישראל בראי ההלכה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines