|
|
רוצח בשוגג
|
|
שלום לכבוד הרב,
מה דינו של רוצח בשגגה לפי התורה? אם הוא חייב מיתה מדוע אין בי"ד הורגים אותו? ואם לא חייב מיתה, מדוע התורה פוטרת את גואל הדם שהרג אותו מחוץ לעיר מקלט, ואפילו אדם זר שהרגו כשיצא הרוצח מעיר המקלט-פטור?
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אינני בטוח שהבנתי את השאלה.
התורה כותבת במפורש את דינו של רוצח בשגגה. בית דין מנועים להרוג אותו; בית הדין גם מנועים מלהעמיד לו מנגנון הצלה מפני גואל הדם, ולא זו בלבד אלא שהוא גם חייב כפרה על ההריגה בשגגה שהרג. על כן, מחדשת התורה דין מופלא של עיר מקלט, שבה באים לידי ביטוי גם האיסור להרוג אותו וגם החובות שלו להתכפר, כמו גם האפשרות להגן עליו מפני זכותו/חובתו של גואל הדם.
כאשר הוא מסיר מעליו את מעטה החובות שלו – התורה מתירה לגואל הדם להורגו. לגבי כל אדם – זו מחלוקת תנאים, וכנראה עמדת המתיר היא שההורג אותו (שאינו גואל הדם) הוא מעין שליח בין דין, לביצוע בו עונש בגלל אי מילוי חובתו לכפרה. אנו מוצאים סברא זו בעוד מקומות, כגון בדיני רודף.
דינים אלה לא קיימים היום.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
רוצח בשוגג
|
|
|
|
|
|
|
|
|