|
|
תימחור חלקי חילוף
|
|
שלום לכבוד הרב לפני קצת יותר מחודש שלחתי שאלה במקום זה ולא קיבלתי שום התייחסות .ואני לא יודע אם התקבלה. לגוף השאלה .יש לי מוסך לכלי רכב פרטיים ואנני יודע כיצד לתמחר את חלקי החילוף שאני מחליף למכוניות .הספק נותן לי הנחה ממחיר החלק לצרכן בד"כ 25 אחוז .יש חלקים שאני מקבל יותר הנחה כ60 אחוז . ויש כאלו 5 אחוז . בקיצור המחיר המחיר נטו משתנה בהתאם לסוג החלק או לספק החלפים. ויש עוד עניין שצריך התיחסות בעבר כשהיו לי ביקורות של מס הכנסה הם תמיד התייחסו בחישובים שלהם שאני מרוויח 25 אחוז מינימום על כל חלק ולפי זה מחשבים את גובה השומה שעליי לשלם . שאלתי האם יש פה הונאה ביתר משתות? והאם בכלל הלכה זו שייכת? מכיוון שכל ספק חלקי חילוף מוכר את אותו חלק במחיר אחר. כך שהמחיר לצרכן משתנה. וגם המחיר נטו שאני בתור בעל המוסך משלם משתנה כנ"ל.. אשמח לייעוץ הלכתי בנושא זה. תודה מראש
|
התשובה:
|
|
נציין שהשאלה הגיעה לראשונה רק עכשיו ולא לפני חודש.
כמו כן נחזק ידיך על שאלה זו המעידה על יושרה יוצאת דופן ובזכות כך תראה ברכה והצלחה בכל מעשי ידיך!
תשובה: כתב הבית יוסף (חו''מ סימן רט): ''חלב וגיזה שאין להם שער ידוע אלא כל אחד קונה כמו שחפץ לית ביה אונאה'' מכאן מבואר שדבר שאין לו שער ידוע (מחיר אחיד אלא כמה מחירים) אין לו אונאה. אלא, שהדרכי משה, הב''ח והש''ך (רט,א) פסקו: ''אפילו היה אותו דבר אין שער שלו ידוע'' יש בו אונאה. ולפי דעתם צריכים לשום את המוצר ולקבוע לו מחיר אפילו אם אין לו מחיר ידוע בשוק.
מחנה אפרים (אונאה כה, ובשבט הלוי ה,ריח) מדייק בתשובת הרא''ש (יג,כ) שיש סוג של שער לא ידוע שמוסכם על כל הדעות צריך לחלק לדבריו בין שני שערים: א. שער שמשתנה בגלל איכות המוצר, על זה נחלקו הב''י והש''ך. ב. שער שאינו קבוע כלל שאין אפשרות לקבוע כל מחיר שהוא כי לפעמים מרוויחים יותר ולפעמים פחות ואין לכך כל מחיר ובזה כולם מודים שאין אונאה.
ערוך השולחן (רכז,ז) מכריע: ''במיני סחורות שאין כל בעלי חנויות מוכרין אותם בשוה שיש משתכר הרבה בסחורה זו ויש שמסתפק במועט אין שייך כלל אונאה למי שמשתכר הרבה כיון שדרך המסחר כן הוא כיון שיש שמוכרים במקחים כאלו'' (ראה פתחי חושן אונאה י הערה כה).
פתחי החושן (אונאה י, הערה א) דן באונאה בדרכי המסחר בימינו, ובקושי להגדיר מחיר במציאות בה המחירים נקבעים לפי כוחות השוק, או מחירים שנעים בטווח גדול מאוד בין המחיר הזול והיקר. הוא נוטה לומר שאם המחיר נקבע ע''פ היצע וביקוש אין כלל איסור אונאה, ואם יש מחיר מחירון (כמו שוק הספרים שיש מחיר מומלץ) כל מה שהוא מתחת למחיר הזה אין בו אונאה וכל מה שמעל המחיר הזה יש בו אונאה. והוא נשאר בספק כיצד נגדיר את רוב המוצרים שיש מי שמוכר אותם בזול ויש כאלו שביוקר, האם לדעת הש''ך צריך למכור לפי השער הבינוני דווקא, או לפי רוב המוכרים או כל מחיר בין המחיר העליון ביותר והתחתון ביותר לגיטימי.
הרב אשר וייס שליט''א (משפטי ארץ חלק ג עמוד 345) נוטה לפסוק שהמחיר הוא הממוצע, אך גם ממוצע זה קשה מאוד לקבוע במציאות שלנו בה המחירים משתנים בגלל גורמים רבים, ובפרט שהמחיר נקבע לפי כוחות השוק. מסקנתו של הרב וייס (עמוד 346) היא שרק במקרים קיצוניים בהם יש הפלגה גדולה מכל מחיר נורמאלי למצור הזה, יש לבטל מקח.
לעומתו הרז''נ גולדברג שליט''א (משפטי ארץ ח''ג עמוד 339) פסק שיש אונאה לרוב המוצרים והמחיר נקבע לפי רוב החנויות.
לגבי המקרה שלך, נראה שהנחה שקיבלת על מוצר מסוים אינה קובעת את מחיר המוצר. אלא יש לקבוע לפי המחיר לצרכן, ואם אין מחיר שכזה יש לקבוע לפי רוב המוסכים באזור מגוריך לפי הרב גולדברג, ולפי הרב וייס יש לקבוע מחיר הוגן.
ייתכן ששיעור המס יכול לשקף את הממוצע אך צריך לוודא שאכן הוא נקבע בזמן סמוך ושלא היו שינויים משמעותיים במדד.
בברכה
מכון משפטי ארץ
עפרה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
תימחור חלקי חילוף
|
|
|
|
|
|
|
|
|