יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שבת סוויצ'
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שבת סוויצ'

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בכ"ז בניסן התשע"ה
שלום הרב

האם אפשר להשתמש בשבת סוויצ' ( KosherSwitch) אחרי שיפיצו אותו גם בארץ?
מדובר במתג שהם אומרים שהוא אפילו לא גרמא אלא מזיז פלסטיק שאחרי כמה זמן הזרם ממשיך.
סרטון:
https://www.youtube.com/watch?v=NdbkvJznmwU

תודה


התשובה:
שלום

לענ''ד יש בזה עובדין דחול, ואסור (אם לא לחולה שאין בו סכנה).

טעם א- עובדין דחול של מעשה איסור, כשיט' הרמב''ם בגדר עובדין דחול.
כפי שבאר בחלקת יעקב או''ח סימן קז אות ב שכל מלאכה שהיא חלק ממעשה איסור אסורה משום עובדין דחול, אף אם החלק שעושה האדם אינו איסור בעצמו שמא יעשה המלאכה (וכגון כאן שידליק כרגיל מרוב הרגל ולא במתג השבת). ודבריו פשוטים וכפי שהביא שם באופן נהיר מהגמ' ונו''כ על השו''ע. ואמנם חשש זה לשיטת הרמב''ם הוא במלאכה שעיקרה דאור', וכאן מדובר לפעמים בתאורת פלורוסנט, אולם פשוט שרבים לא יבחינו בין אור לאור וודאי ברגע שיותר בשופי כולם ידליקו כל האורות כולל נורות להט מדאוריתא ואי אפשר לבדוק בכל פעם בתקרה איזו נורה התקינו. לכן ליצר זאת ולהפיץ, הוא איסור של הכשלת רבים.

טעם ב- עובדין דחול של אוירת שבת המוסכמת בישראל אף בדברים שאינם איסור ספציפי, וכשיטת רמב''ן עה''ת בגדר עובדין דחול.
הדבר פשוט שלאחר שנתקבע בישראל שאין מדליקים אור בשבת, והדבר נתפס בקרב העם כמילת קוד לשומר שבת, ומורגל בפי הציבור לשאול על אדם 'האם הוא שומר שבת? לא נוסע ולא מדליק אור?'. אזי כך היא רוח השבת שנקבעה, ומי שיבוא לשנותה בקונצים כאלה ודאי עובר על עובדין דחול, שעושה שבת חול. ולא יועילו כל הגרמא וכד' לשנות זאת.
וכפי שלא יעלה על הדעת להתיר נהיגה ברכב באופן דומה גם ללא כל מלאכה, או ראיית סרט בשבת גם אם לא עושה כל איסור- כך לא יעלה על הדעת להתיר מה שנהגו כל ישראל לקבוע כאוירת שבת, שהאור אינו נדלק במעשה כלשהוא, אלא רק בתכנון מערב שב''ק.

כאמור, לחולה שאין בו סכנה, הדין אחר.
וכן כל זאת אמור לגבי הדלקה. אך הורדת מתג לאחר שהאין חשמל ואין אור, אין בזה איסור או יצירת דבר כלל ואין עובדין דחול משום שאין 'עובדין' כלל. וכפי שמותר להוריד מתג בימינו כשהחשמל לא עובד (למשל בזמן הפסקת חשמל) כך שלא יעבוד לאחר שהחשמל יחזור ואין בזה חשש למלאכה כרמב''ם או שינוי כלשהוא מאוירת שבת לרמב''ן שכן לא עושה דבר. אך עבור זה לא צריך המצאות.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שבת סוויצ'
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines