יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » נדרים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

נדרים ומנהג שלוש פעמים

מתוך: מצוות וקיומן » נדר ונוהג פורסם בג' באדר התשע"ה
שלום הרב, אני קצת מסתבכת עם עניין הנדרים. אני יודעת שאם אדם עושה מנהג טוב 3 פעמים זה נחשב לנדר. השאלה היא עד היכן זה מגיע. יותר מזה- פעמים רבות יוצא לי לעשות דברים מסויימים ולנהוג דברים מסויימים, ואז אני לפעמים לומדת שאפשר לעשות אחרת ומחליטה לעשות אחרת. למשל- 1)אני נוהגת שלא לאכול בצל שהיה חתוך בלילה, אלא אם כן הוא היה בשמן ומלח או מבושל, אבל לאחרונה למדתי שמספיק להשאיר את השורש של הבצל לא חתוך- ואז אפשר לאכול אותו- האם כשאני נוהגת ככה, אני עוברת על נדר? 2)כמו כן, אני נוהגת לאכול בשר חלק. למדתי מרב מסויים, שאין צורך לבדוק בבתים של אחרים אם הבשר חלק אם הם אוכלים כשר. האם אני יכולה ללכת לפי מה ששמעתי מהרב, או שזה כבר נחשב לנדר? בנוסף, יש הרבה דברים שאני חוששת שהם נדרים. למשל- 3)אני נוהגת לנשק ספרי קודש, ושמתי לב שיצרתי לי מנהג לנשק כל ספר קודש שאני נוגעת בו, מזיזה אותו וכו'... אני מרגישה שזה מתחיל להיות אובססיבי אצלי, וגורם לי לא לרצות לגעת בספרים. או להתחיל לנשק ממש כל ספר שזז כי הזזתי ספר אחר. זה נחשב נדר (זה שאני נוהגת לנשק ספרי קודש), או שיש כאן הגזמה? 4) דבר נוסף, באיזה שהוא שלב התחלתי להגיד אחרי תפילת שחרית י"ג עיקרים ואת הזכירות. זה נחשב נדר? אחרי כמה זמן חשבתי שאולי כן, ואז אולי אני צריכה להגיד את זה גם כאשר אני לא מתפללת שחרית באותו יום, אלא תפילה אחרת... 5) הייתה תקופה שהלכתי בשבת בבוקר ובליל שבת לבית הכנסת. זה נדר? יש פעמים שאני מעדיפה להישאר לנוח, כי אני עובדת קשה בשאר השבוע... 7) כנ"ל לגבי ספר על פרשת השבוע שהייתה תקופה שקראתי בו כל שבת, זה מחייב? 6) ועוד שאלה- האם התרת נדרים בערב ראש השנה מועילה לנדרים, או שצריך לעשות שוב? אשמח אם הרב יוכל לענות לי על כל הדוגמאות, וכן אשמח אם הוא יוכל להסביר לי מתי דבר נחשב נדר ומתי לא. עד כמה אנחנו מחוייבים לכל דבר קטן שעשינו? אני ממש מרגישה שזה מעיק עלי לפעמים, ושהנדרים יכולים להכניס אותי למקום אובססיבי, שאני לא רוצה להיכנס אליו. ושאלה אחרונה, במחילה- פעמים רבות כשאני נמצאת בבית הכנסת אני שמה לב שהארון של הסידורים לא מסודר, ויש סידורים הפוכים לפעמים וכו'... עד כמה מחובתי לדאוג לסדר את זה? זה גם יכול להכניס אותי למקום אובססיבי... של רק להיות עסוקה בזה כשאני מגיעה לבית הכנסת ושל לקיחת אחריות על עצמי שלא בטוח שאני צריכה לקחת. תודה רבה!


התשובה: נדרים
שלום רב

ישנה הלכה ברורה בשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים בסימן ריד
המתייחסת לכמה ענינים שבשאלתך והיא נוגעת למנהגים של עדות או משפחות וגם להנהגות אישיות :
'' דברים המותרים והיודעים בהם שהם מותרים נהגו בהם איסור, הוי כאילו קבלו עליהם בנדר ואסור להתירם להם; הלכך מי שרגיל להתענות תעניות שלפני ראש השנה ושבין ראש השנה ליום כיפורים, ומי שרגיל שלא לאכול בשר ושלא לשתות יין מר''ח אב או מי''ז בתמוז ורוצה לחזור בו מחמת שאינו בריא, צריך ג' שיתירו לו.
אם בשעה שהתחיל לנהוג היה דעתו לנהוג כן לעולם, ונהג כן אפילו פעם אחת, צריך התרה ויפתח בחרטה שמתחרט שנהג כן לשם נדר. לפיכך הרוצה לנהוג בקצת דברים המותרים, לסייג ופרישות, יאמר בתחלת הנהגתו שאינו מקבל עליו כן בנדר, וגם יאמר שאין בדעתו לנהוג כן אלא בפעם ההוא או בפעמים שירצה, ולא לעולם. ''
ומכאן תלמדי להבא שכל הנהגה טובה שתעשי תגידי מפורשות שזה בלי נדר כלל ועיקר . וכדאי שתעשי התרה אחת על כל הענינים שעשית שהזכרת ושלא הזכרת שתתחילי מראש בלי נדרים ושבועות וחרמות ודמיונות.
אמנם הזכיר שם עוד השולחן ערוך מקרה בו אדם נוהג דבר בטעות בחשבו שכך היא ההלכה :
''אבל הנוהגים איסור בדברים המותרים מחמת שסוברים שהם אסורים, לא הוי כאילו קבלום בנדר. ויש מי שאומר שאם טועה ונהג איסור בדבר המותר, נשאל ומתירים לו בשלשה כעין התרת נדרים; ואם יודע שהוא מותר ונהג בו איסור, אין מתירין לו אפילו כעין התרת נדרים, דהוי כאילו קבלו על עצמו כאיסורים שאסרתן תורה שאין להם היתר לעולם (והמנהג כסברא הראשונה). ''.
ומכאן את למדה עוד שממש לא כדאי לנהוג בנדרים אלא לומר כל דבר בלי נדר.
ומה שאמרתי שצריך לומר בלי נדר הנה זה ממש לומר בפה כמו שכתוב עוד בשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים בסימן ריא
'' האומר נדר שאני רוצה לידור לא יהא נדר, ונדר, אינו נדר. בד''א, שהוציא תחלה בשפתיו לומר שלא יהא נדר; אבל אם חשב כך בלבו, הוי דברים שבלב ואינם מבטלים הנדר שהוציא בשפתיו. וי''א דאפילו אמר כן בלחש, הוי דברים שבלב. הגה: והא דאמרינן כל נדרי בליל יום כפורים הוי כאילו התנו בהדיא ומכל מקום לא סמכינן על זה להתיר בלא שאלה לחכם, כי אם לצורך גדול (מהרי''ו סימן ב'). ''
ומדברי הרמ'א יש גם תשובה לשאלתך ולמעשה איננו סומכים על התרת נדרים של ראש השנה ויום הכפורים ואלול וט'ו באב כי הם ענינים כלליים לנדרים שנשכחו אבל בנדרים ומנהגים ידועים יש לעשות התרת נדרים מיוחדת.
חשוב מאוד שתדעי מה שכתב השולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים בסימן רג
''אל תהי רגיל בנדרים. כל הנודר, אף ע''פ שמקיימו, נקרא רשע ונקרא חוטא. ''.
לכן השמרי בכללות מעניני נדרים מה גם שזה הופך אותך לחסרת בטחון ומפחדת מכל חשש נדר עשי התרת נדרים בפני שלושה ותספרי לפחות לאחד מהם מה הענין שתארת כאן בפרוטרוט ולהבא כשתתחילי לנהוג מנהג טוב תגידי שזה בלי נדר .
איני רוצה כאן להתייחס לשאלה של אכילת בשר חלק או לא חלק דעתי היא בכללות שיש למעט באכילת בשר כמה שאפשר ולדקדק שבעתיים בקנייתו את לא צריכה לשאול אם הבשר של מארחייך חלק אבל את גם לא חייבת לאכול בשר ויש מספיק שערי תשובה להשיב למארחייך שאינך אוכלת בשר כמו צמחונית או שאכלת גבינה צהובה קשה וכדומה.
כי לצערנו המכשולות הם כל כך רבים ולא כולם יודעים להזהר מהם אבל זהו נושא בפני עצמו .




סעיף ב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על נדרים ומנהג שלוש פעמים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines