יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הרב
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הרב

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בד' בכסלו התשע"ה
שלום הרב
מספר שאלות בנושאים שונים:
אם "העיקר המעשה" כמו שאמר הבעל שם טוב, ו "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה", אז למה יש גדר מתעסק, שבו אם עשיתי פעולה אחת ויצא פעולה של איסור, אז אין לי אפילו עבירה? הרי המעשה נעשה?
שאלה נוספת, האם כדי להתכוון בתפילה מותר להגיד את המילה קצת באריכות ולהתכוון בה?
ואחרונה, הרב קוק היה כזה קדוש, מדוע התקרב לרשעים גמורים?
בתודה,
יוסף.


התשובה:
שלום
א. לשיטת רעק''א באחד הסימנים הראשונים בשו''ת שלו, בחלק הפסקים, אכן גם מתעסק עבר עבירה, אלא שאינו מתחייב בקרבן. ומוכיח שם בכמה דרכים, בין היתר מדין פושט בגדו של חברו בכלאיים ברשות הרבים גם כשאינו יודע, עיי''ש.
ולשיטת רוה''פ י''ל שכדי שיחשב 'מעשה' מעיקרא יש צורך במעשה בכוונה לעשותו, ולא מעשה אחר שגורם משהו שני, שאז אין זה בגדר מעשה כלל, ולא רק שאין זה בגדר איסור.
ב. כך מסורת מחסידי אשכנז הקדומים בספר חסידים ועוד, להאריך מעט במילה כדי להתכוון בה. ובלבד שתישאר מילה מובנת ולא כליצנות בפני המלך.
ג. מרן הרב אכן היה קודש קודשים. ולפיכך התקרב לאותם שראה ברוח קדשו שלא איבדו את הסגולה הישראלית, דהיינו שאוהבים ענייני כללות האומה, ארצה וכו'. שזהו סימן לכך שנשמתם הישראלית הטהורה מבקשת להתגלות אלא שיש עליה סיגים חיצוניים.
אך רשעים שלא היה בהם יסוד זה, פרש מהם כמבואר בתשובתו לרידב''ז.
הרב ידע שהבילבול החילוני נובע מטעות בנקודת המבט על המציאות במאתיים השנים שקדמו, אך ביסוד הפנימי ישנה סגולת ישראל והנשמה הישראלית כולה יפה ומום אין בה, דורשת לצאת אל הפועל בדור התחיה. הטעות החילונית היא דם הלידה, שיש בו טומאה וכאב, אך מגיע מצירים של נשמת העולם היוצאת אל הפועל באומה האלהית בארצה.
ולפיכך מתוך אמון זה באלוקיות שיש בכל יהודי, רומם את העם כולו ליותר ירא''ש, עד שניתן לומר שכל הבסיס המאחד את כלל ישראל בימינו נובע ממה שהאיר הרב שיש בכלל ישראל את הנשמה הכללית שכולנו כפרטים נובעים ממנה.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הרב
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines