יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הומוסקסואליה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הומוסקסואליה

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בח' בכסלו התשע"ה
שלום. אני מצטט מכתב בן תלמיד לרבו:

"יש לי שאלה קשה שמקוננת בלבי יותר מדי זמן... אני מבקש שתענה לי תשובה ברורה.

הרבה פעמים למדנו ביחד, שאלתי אותך אין ספור שאלות בכל מיני תחומים, שמירת שבת, כשרות,כיבוד הורים ומורים,פרקי תהילים,פרשת שבוע, ותכלה היריעה אם אמשיך לפרט את הרשימה הארוכה.
בכל תחום, בכל עניין, ענית לי כמו מכונת ירייה, הסברת את הנושא, הבאת את הדעות השונות, וכל זה בעל פה. כן, היו פעמים שעיינו ביחד בספרים, אבל מימיי "לא לנתי בלא תשובה", ואפילו את השיחה היינו מנתקים רק אחרי שהכל היה ברור.

בכל דבר חוץ מ...זה, ועל זה השאלה שלי:
1)האם ניתן לשנות נטייה? (כבר ענית והסברת שכן ואני מקבל את התשובה, אז אל תתמקד בזה

2) איך עושים את זה????????????????
למדת בישיבה 10 שנים, אתה בעולם התורה לפחות 30 שנה, ואתה בא להגיד שאין משהו על זה ביהדות? כלום? במסכת ברכות נותנים כישוף כדי לראות שדים. לראות שדים, שתאמין לי שאפשר ואף עדיף לחיות בלי זה, מופיע בגמרא, ונושא כל כך מהותי שרבים חללים הפיל, אם זה קרבנות מסכנים ואם זה אלה שמתמודדים יום יום ונגזר עליהם למות לבד בלי אשה וילדים, אין כלום? אין "מאן דבעי לשנויי נטייתה, יזיל לאתרא ד... ויאמר תהילים ד... ויעשה.... ושב ורפא לו", תאמין לי חפשתי...

אז אני שואל שוב: מדוע אין תשובה ברורה בנושא זה, והאם לך יש תשובה."

לי אין תשובה ברורה לאדם זה, לכן אבקש להפנות את השאלה לכמה רבנים.

תודה


התשובה:
רב שלומות לשואל הנכבד,
טרם שאתייחס לגופו של ענין, אעלה נקודה למחשבה לגופו של שואל (כלומר, התלמיד).
יום אחד, כאשר התהלך הרב מבריסק (הגרי''ז סולובייצ'יק זצ''ל) ברחובות בריסק, פגש מבטו של הרב, במבטו של יהודי תושב העיר, שחדל לקיים תורה ומצוות. הלה, שחש אי נוחות ממבטו הנוקב של הרב, פנה על אתר אל הרב ואמר לו ''כבוד הרב, יש לי שאלות רבות באמונה...'' והרב השיב לו ''אילו היו לך שאלות הייתי משיב לך עליהן - אבל אין לך 'שאלות' יש לך 'תשובות' (כלומר, תירוצים) ועל 'תשובות' אינני יכול להשיב תשובות...''
ועכשיו אני חוזר לתלמיד השואל.
התלמיד הפונה לרבו ובעיקר 'לעצמו', כמעט אומר את הדברים הבאים: ''... הרי התורה וחז''ל הם כל כך חכמים ולא השאירו שום פינה ללא התייחסות ומענה, ודווקא בתחום של שינוי נטיה הם לא אמרו דבר. כלומר, גם הם! לא ידעו להתמודד עם הדבר הזה...'' ובמילים פשוטות: '' מה אתם רוצים ממני הקטן... אל תבואו אלי בטענות...''
עד כאן, נקודה למחשבה לרב השואל.
עתה לגופו של ענין,
המונח 'שינוי נטיה', הוא מונח 'גדול' ו'בומבסטי' שחוטא לבעליו. אצל הרוב המכריע של גברים המגדירים עצמם כהומוסקסואליים. עדיין, יש להם יכולת להקים משפחה, לתפקד מבחינה מינית עם אישה, ולהביא ילדים לעולם (ורבים מהם אכן עושים זאת). נכון, הם מלינים על כך, שאין להם משיכה, חשק או הנאה בחוויית האישות. ולעומת זאת יש להם 'דחף' וחשק לחוות חוויה מינית עם בני מינם, מה שהתורה הגדירה כ'תועבה' ואסרה זאת. ובכן, היחס ה'תורני' לחברים היקרים הללו, זו התייחסות זהה, לכל אדם באשר הוא, שיש לו 'דחף' לעשות דבר שאסרה התורה. ואין כל הבדל מבחינה תורנית, בין מי שיש לו 'דחף' למשכב זכור או 'דחף' לביאה אסורה עם אשת איש, או כל ערוה אסורה אחרת. 'ההתניה' שעושים בין המונח 'אהבה' לבין תכנים ארוטיים ומיניים, זו 'התניה' שנעשתה בדורות שלנו. ובעיני התורה וחז''ל אין בהכרח קשר ביניהם. לכן כל חכמי ישראל בכל הדורות, ובראשם אבות האומה ודוד ויהונתן, השתמשו במונח 'אהבה' כלפי בני מינם, והם אכן התכוונו לכל המרכיבים המגבשים יחדיו את המונח 'אהבה' - למעט מרכיבים מיניים. (בימינו הגדילו לעשות, וקוראים ליחסי המין 'אהבה', אין צורך להיות קלינאי בתחום, בכדי להבין עד כמה ברבים מאד מהמקרים, הקשר ביניהם לא קיים, שלא לומר - מגוחך)
כך שאין לתורה וחז''ל, כל רתיעה מאהבת גבר לגבר, בהגדרה ה'תורנית' של המונח 'אהבה' (היינו, ללא קונוטציות או מרכיבים מיניים או ארוטיים). לעומת זאת, כאשר יש למאן דהו 'דחף' (= רצון, תאווה, יצר, תחושת צורך) לעשות איסור מן התורה, דין דחף זה (של משכב זכור) כדין דחף לאכול בשר שהתורה אסרה לנו. לכן חז''ל לא ראו צורך להתייחס או להתמקד ב'דחף' של משכב זכור יותר מ'דחף' לאיסור ערוה, גם אם הדחף מלווה בהעדר חשק והנאה, מקיום יחסי אישות בדרך המותרת.
נכון הוא, שכשגבר מגדיר את עצמו כ'נמשך לגברים', או בהגדרה אחרת כ'בעל נטיה הפוכה', הרי שאהבת בני מינו מבוססת לא מעט על דחף ומשיכה למשכב זכור. אבל זה כשלעצמו אינו סיבה לכך שהתורה או חז''ל יתייחסו ל'מונח' או 'הגדרה' שמתחדשים או נולדים מזמן לזמן. וכפי האמור, כאשר אנו מפרידים את ה'משיכה המינית' מהמונח או ההגדרה 'אהבה', הרי שאין כל בעיה מבחינה תורנית לאהוב גבר. אולם כאשר אנו מדברים על דחף למשכב זכור, אז אנו נכנסים לדיון במרחב אינסופי של דחפים למעשים שהתורה אסרה, ועל כך יש לא מעט התייחסות של חז''ל, שלא לדבר על ספרי המוסר הרבים.
במידה ומתחברים לתובנה האמורה (וכאן, כבר התנתקתי משאלת הרב בקשר לאי התייחסות חז''ל לנטיה ואני מרחיב את הנושא) הרי שכבר אנו בתחילת הדרך הטיפולית לעזור ולסייע לחברים היקרים מאד הללו, (לפחות לחלקם) שהם סובלים לא מעט. לעזור, הכוונה לחיות עם הקושי שלהם בכפיפה אחת, בלי 'להתיימר' לגרום לכך שהם ימשכו לבני המין השני, בהעדר אלטרנטיבה אחרת, מתוקף האיסור של התורה. וזאת, כאשר אנו מתמקדים בקושי או בחסך הספציפי של האדם ומניחים הצידה 'כותרות' ו'הגדרות', אנו מוצאים לא מעט פעמים, שניתן לתת מענה לחסך או צורך כזה או אחר, מבלי שנדרש מאיתנו להתמודד עם 'כותרות', כי אז אנו 'יוצאים' מפרדיגמה התווייתית של 'שינוי נטיה' שהיא מכלילה ומקבעת (לפחות בחלק מן המקרים), ומתחילים להתחבר ולהתמקד בבעיה ובקושי הספציפי האינדיווידואלי ובעיקר בצורך, של הגבר או האישה שניצבים מולנו וישנם מקרים שלאחר בירור עולה כי ניתן לתת מענה נקודתי לחסך או צורך כזה או אחר, חרף ההגעה הראשונית עם 'כותרת' שהיא נתפסת בימינו, כבלתי אפשרית לשינוי.
נכון שישנם מעטים מאד, מתוך אותם גברים שעל אף הקושי שלהם, רוצים מתוך בחירה להמשיך ולקיים חיי משפחה, אבל למגינת ליבם הם אינם מסוגלים לתפקד מבחינה מינית עם אישה, ולהקים משפחה. תודה לד'
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הומוסקסואליה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines