|
|
נשים במאי זכיין?
|
|
שלום לרב.
קראנו בבית את הלכות תשובה לרמב"ם בנושא רוב זכויות כדי להיקרא צדיק.
אחת מבנות המשפחה שאלה: מילא הבנים יש להם הרבה אפשרויות כדי למלא את "סל המצוות". יש לכם הרבה מצוות עשה שהנשים פטורות למשל תפילין, ציצית, סוכה, 4 המינים, שופר, ובוודאי תלמוד תורה שכל מילה ומילה וכל אות ואות נוספת לכם מצוה וכך עוד הרבה מצוות בעיקר שהזמן גרמא, כך שהגברים יכולים בקלות להכריע את העבירות. אבל הנשים שחייבות הרבה פחות במצוות עשה, ולעומת זאת כמעט בכל מצוות לא תעשה הן חייבות כמו הגברים, אם כן לכאורה יש עדיפות ברורה לאיש לצאת זכאי וצדיק בימי הדין מאשר האישה?
האם טענה זו נכונה?
תודה רבה לרב.
|
התשובה:
|
|
שלום
זו טענה שאינה נכונה, משום שהמצוות אינן נמדדות על פי היחס לאחרים או על פי כמות טכנית, אלא על פי החיוב החל על האדם הספציפי ביחס למצוות ולעבירות שיכל לקיים וקיים.
כגון אדם ישראל שאינו כהן, נשפט בהיכל מיוחד מול עבירות ומצוות של ישראל. וכהן נשפט בהיכל מיוחד על עבירות שבידו ומצוות המיוחדות לו. ואין נחשב לכהן יותר מצווה אם קיים נשיאת כפיים, אלא זה מתאזן ביחס למצופה ממנו.
רבש''ע אינו סופר כמות מתוך תרי''ג, אלא כמות ואיכות מתוך מה שהאדם מסוגל ומצווה במעלתו הרוחנית, וביחס לזה שופט אותו, כמבואר רבות בחז''ל למשל ברמב''ן ביחס לעבירה של יוסף שבטח בשר המשקים עיין שם, למרות שבאדם רגיל אין בזה שום עבירה ואדרבה, יש חיוב של השתדלות.
שימו ליבכם לכך שמצוות עשה של גבר שאשה פטורה ממנה, נחשבת לו, אך גם ביטולה נחשב לו לרעה מאידך. בעוד לאשה אין איסור בביטולה, ואדרבה, יש מעט שכר על עשיתה למרות שפטורה. כך שיש לה אפשרויות רבות מאד לזכויות.
והעיקר הוא כנ''ל שהמשפט הוא בבחינת כליות ולב ביחס ליכולת האדם והחיוב שלו, וכביאורו הידוע של הרב דסלר זצ''ל על נקודת הבחירה המשתנה מאדם לאדם.
לכן נשים נשפטות בהיכל הנשים, ביחס למצופה מהן בחיובי התוה''ק.
בנוסף, הנשים עסוקות במצוות רוב ימיהן, בצניעות ובחינוך הילדים לירא''ש, ואין לזה זמן ומקום מוגדרים. בזכות נשים צדקניות אנו נגאלים, שפעולתן עומדת לעד ולא לשעה.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נשים במאי זכיין?
|
|
|
|
|
|
|
|
|