יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » נשים במאי זכיין?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

נשים במאי זכיין?

מתוך: שבת ומועד » ראש השנה, יום כיפור פורסם בי"ג בתשרי התשע"ה
שלום לרב.
קראנו בבית את הלכות תשובה לרמב"ם בנושא רוב זכויות כדי להיקרא צדיק.
אחת מבנות המשפחה שאלה: מילא הבנים יש להם הרבה אפשרויות כדי למלא את "סל המצוות". יש לכם הרבה מצוות עשה שהנשים פטורות למשל תפילין, ציצית, סוכה, 4 המינים, שופר, ובוודאי תלמוד תורה שכל מילה ומילה וכל אות ואות נוספת לכם מצוה וכך עוד הרבה מצוות בעיקר שהזמן גרמא, כך שהגברים יכולים בקלות להכריע את העבירות. אבל הנשים שחייבות הרבה פחות במצוות עשה, ולעומת זאת כמעט בכל מצוות לא תעשה הן חייבות כמו הגברים, אם כן לכאורה יש עדיפות ברורה לאיש לצאת זכאי וצדיק בימי הדין מאשר האישה?
האם טענה זו נכונה?
תודה רבה לרב.


התשובה:
שלום
זו טענה שאינה נכונה, משום שהמצוות אינן נמדדות על פי היחס לאחרים או על פי כמות טכנית, אלא על פי החיוב החל על האדם הספציפי ביחס למצוות ולעבירות שיכל לקיים וקיים.
כגון אדם ישראל שאינו כהן, נשפט בהיכל מיוחד מול עבירות ומצוות של ישראל. וכהן נשפט בהיכל מיוחד על עבירות שבידו ומצוות המיוחדות לו. ואין נחשב לכהן יותר מצווה אם קיים נשיאת כפיים, אלא זה מתאזן ביחס למצופה ממנו.
רבש''ע אינו סופר כמות מתוך תרי''ג, אלא כמות ואיכות מתוך מה שהאדם מסוגל ומצווה במעלתו הרוחנית, וביחס לזה שופט אותו, כמבואר רבות בחז''ל למשל ברמב''ן ביחס לעבירה של יוסף שבטח בשר המשקים עיין שם, למרות שבאדם רגיל אין בזה שום עבירה ואדרבה, יש חיוב של השתדלות.
שימו ליבכם לכך שמצוות עשה של גבר שאשה פטורה ממנה, נחשבת לו, אך גם ביטולה נחשב לו לרעה מאידך. בעוד לאשה אין איסור בביטולה, ואדרבה, יש מעט שכר על עשיתה למרות שפטורה. כך שיש לה אפשרויות רבות מאד לזכויות.
והעיקר הוא כנ''ל שהמשפט הוא בבחינת כליות ולב ביחס ליכולת האדם והחיוב שלו, וכביאורו הידוע של הרב דסלר זצ''ל על נקודת הבחירה המשתנה מאדם לאדם.
לכן נשים נשפטות בהיכל הנשים, ביחס למצופה מהן בחיובי התוה''ק.
בנוסף, הנשים עסוקות במצוות רוב ימיהן, בצניעות ובחינוך הילדים לירא''ש, ואין לזה זמן ומקום מוגדרים. בזכות נשים צדקניות אנו נגאלים, שפעולתן עומדת לעד ולא לשעה.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על נשים במאי זכיין?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines