|
|
חובת קיום נדרים - לפרשת כי תצא
|
|
האם ראוי לנדור בעבודת ה'?
|
התשובה:
|
|
שאלות רבות אני נשאל בנושא שבועות ונדרים. נדרים מסוגים שונים אם להימנע ולגדור מעשיית מעשה שלילי או לתמוך באמירת נדר על מנת לעשות מעשה חיובי. פעמים רבות הנודר אינו יכול לקיים נדרו. אך האם הנדר הוא חיובי כאשר הנודר מקיים נדרו?
נראה מהתנ''ך וביותר מדברי חז''ל שנדרים אינם רצויים ויש למעט בהם אם בכלל .
מובא בספר קהלת
כַּאֲשֶׁר תִּדֹּר נֶדֶר לֵאלֹהִים אַל תְּאַחֵר לְשַׁלְּמוֹ כִּי אֵין חֵפֶץ בַּכְּסִילִים אֵת אֲשֶׁר תִּדֹּר שַׁלֵּם: טוֹב אֲשֶׁר לֹא תִדֹּר מִשֶּׁתִּדּוֹר וְלֹא תְשַׁלֵּם:אַל תִּתֵּן אֶת פִּיךָ לַחֲטִיא אֶת בְּשָׂרֶךָ וְאַל תֹּאמַר לִפְנֵי הַמַּלְאָךְ כִּי שְׁגָגָה הִיא לָמָּה יִקְצֹף הָאֱלֹוקים עַל קוֹלֶךָ וְחִבֵּל אֶת מַעֲשֵׂה יָדֶיךָ:
ולכן אומר הרמב''ן בנדרים יש כמה סכנות האחד שתדור ולא תקיים או תאחר בקיום הנדר. והשני אל תחשוב שהנדר הוא הוכחה לרצון טוב ולכן אם אין ביכולתך לקיים לא נורא. לא יתכן שיהיו החלטות ,הצהרות חגיגיות, הבטחות באיזה רגע חגיגי. ואחר כך תהיה לך סלחנות כלפי עצמך ותירוצים ואמתלות מדוע אינך יכול לקיים את הנדר 'הסברים פסיכולוגיים' 'נימוקים טכניים' 'סיבות שאינם תלויות בי' ועוד שלל הסברים.
ולכן אנו מוצאים במקורות חז''ל התנגדות לנדרים:
'כול הנודר אף על פי שהוא מקיימו נקרא חוטא' ובכך ביטאו התנגדות קטגורית לנדרים
מסופר שמהטמא גנדי כתב בשבח הנדרים:
''האומר : אני מאמין במאמץ, ואיני רוצה לכפות עצמי בנדרים –זוהי מחשבה של רפה אונים, ויש בה שמץ של רפה אונים,....אם אני אומר : די במאמץ בלבד בלי לקשור את עצמי על ידי נדר משמע שלא נתחוור לי ההכרח בפעולה המכרעת''
רואים את ההבדל בין דעתו לחז''ל , גנדי דורש שיקשור האדם את עצמו באזיקי הנדר, ורק בנודר הוא רואה את הגיבור האמיתי. תורתנו רוצה שיישאר אדם בן חורין הפועל פעולתו מתוך שיקול דעת עצמאית והכרעתו האישית – בדברים שלא ציוותה ולא אסרה התורה. ואינו פועל מתוך החלטה כפויה על ידי נדר.
יהי רצון שנזכה לעבוד את ה' מתוך שמחה באמונה שלימה ולא מתוך נדרים.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
חובת קיום נדרים - לפרשת כי תצא
|
|
|
|
|
|
|
|
|