יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ''תג מחיר'' הלכה למעשה!
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

''תג מחיר'' הלכה למעשה!

מתוך: צבא וביטחון » מוסר ומלחמה פורסם בי"א בסיוון התשע"ד
שלום,
בחג השבועות התארחתי ביישוב בו גר הרב והשתתפתי בשיעורך שעסק ביחס לתג מחיר,
הרב ביסס את השיעור על מקורות הלכתיים ואח"כ נעשה מעבר חד להיבטים רעיוניים.
מוכרח להודות שלא הבנתי לגמרי, איך אני יכול להצטער על תג מחיר יהודי והרי הם פוגעים בנו ואנו צריכים להיות מוסריים בפני חיות האדם הללו ?!
אשמח להסבר


התשובה:
שלום רב,
אתייחס עקרונית, בקצרה, לעניין שנידון בשיעור בהיבטיו ההלכתיים והמוסריים.
את משמעות הנקמה יש להבין בכמה ממדים.
בממד האלוקי רבש''ע חפץ בתיקונו של עולם ולנקמה האנושית יש תפקיד חלקי בתהליך שסופו הוא שלמות המציאות ע''י ביעור הרע בעולם כדי לגלות את הטוב.
הנקמה הרצויה צריכה לנבוע מתוך מקום נקי החפץ להגביר טוב ה' בעולם ולא מתוך כאב פרסונאלי נקודתי של כאן ועכשיו.
ממילא כאשר ע''י הנקמה מתגלים כחות של שלילים של הרס חברתי ושלטוני, כאשר היא אינה באה מתוך מקום טהור ושקול, הרי אינה מגלה את רצון ה', להיפך.
לכן יש להבדיל בין ''נקמה'' שהיא נקמת ה' ברע העולמי המגבירה את הטוב, לבין ''נקמנות'' המבטאת פרץ של יצרים בלתי מרוסנים נטולי אחריות.
לכן נקמה הבאה מתוך 'דעה' [גדולה נקמה שנתנה בין שתי אותיות 'אל נקמות ה' ..] המבטאת את רצון ה' כאשר היא מדויקת שקולה וממלכתית הרי היא רצויה ומוסיפה קדושה בעולם כבית המקדש שאליו הקבילה הגמ' את הנקמה הרצויה, להבדיל מפעולת זעם של אנשים פרטיים.
הפעולות המכונות 'תג מחיר', אינם מקדמים את מגמת ביעור הרע בעולם להיפך מגבירים את הופעת הניהיליזם החברתי בפרט ובאומה, בהיותם נובעים ממבט צר סר וזועף.
אנו צריכים להבין, כי תפקידנו על בימת ההיסטוריה להיות בעלי הבית על המוסר בעולם וממקדמיו, בעל בית אינו נוהג כפורע חוק ושבבניק חסר דעה המגיב מתוך עצבנות נטולת אחריות מוסרית, מעבר לכך שאינה אפקטיבית.
אך פעולת תגמול צבאית המתקבלת מתוך כובד ראש וראייה ממלכתית מערכתית של זרועות השלטון הצבאי בישראל, בוודאי ראויות ונכונות הן ופעולתן אף הקשה ביותר מוסיפה אור וטוב במציאות.
אכן אנו חיים בתקופה בה יש מצבים בהם נכפה עלינו לנשוך שפתיים מול אוזלת היד של המדיניות השלטונית, אך יחד עם זאת מחויבים אנו לשמור על צלם אנוש שבנו ולציית לצו המוסרי לאורה של תורה בניגוד לפראי האדם שבקרבנו הפוגעים בנו , בניגוד להם לנו יש אחריות אוניברסלית להרבות את המוסר בעולם.
בפועל לשאלתך, איך עלינו להתייחס למקרים של תג מחיר יהודי ?
ראשית, אני מאמין כי המקרים זניחים ביותר ואינם אפילו בגדר תופעה, כי המוסר האלוקי הוא נחלתם הטבעית של עם ישראל.
אך אלו שהוכחו ככאלה מעל כל ספק, עלינו להתמלא צער גדול שטרם הבשלנו לתפקידנו הראוי על בימת ההיסטוריה בביעור הרע העולמי ויש עדיין מאתנו הנוהגים בחוסר שיקול דעת ועצבנות לאומנית, על אף שסביר שעמוק בקרבם לטובה הייתה כוונתם ופעלו מתוך כאב לב, אך מעשיהם אינם רצויים ומבטאים את חוסר הבשלות המוסרית שבנו.
לכן, למסקנה, פעולת תגמול צה''לית תוגדר קידוש ה', ותג מחיר קרוב לחילול ה'.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ''תג מחיר'' הלכה למעשה!
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
``תג מחיר`` הוא פריה של הענישה ש``תרתיע`` את ילדי המתנחלים - יעלון בריון, 10/06/2014
שמעתי מנער בן מתנחלים, אוהד של ``תג מחיר``, שכבר לפני כמה שנים הוא נוכח ששוטרים שמחפשים חשודים, פורצים לפנות בוקר במפתיע לחדרי השינה בפנימיה של הישיבה שלו בהתנחלות, מפזרים תרסיס פלפל ללא סבה ופוגעים בחושך בחפים מפשע בלי אבחנה, כי בעיניהם כל מי שבישיבה זו הוא מסוכן.
''למעשה, גם בתי המשפט מענישים, כחק, בשל עצם ההשתיכות לקבוצה, אבל פה לא אאריך בזאת''.
הפרשנות שאותו נער ''וחבריו'' נתנו לעובדות היא כזאת: כל האנשים הנורמטיביים לרבות ``אנשי החוק`` ''ילדים עדיין לא מבינים שאותו אדם יכול להיות שוטר ועבריין בעת ובעונה אחת'' מכירים בנחיצות ובהצדקה של ענישה קבוצתית, ומכאן שכל ההטפות שהוא שומע נגד סוג זה של ענישה ''``תג מחיר``'' אינן אלא מהשפה ולחוץ, צביעות מחויבת. מבחינתו, הוא ההפך מגזען: ענישה קבוצתית של חפים מפשע לגיטימית כלפי יהודים- משמע שכך היא גם לגבי כל אדם לרבות ערבים.
לקריאה על פעולות משטרה דומות גגלו: ``השב``כ פרץ לישיבה באמצע ה`סדר``` / ``הזמנה לחקירה באישון לילה - תיעוד`` / ``שוטרים בפיקודו של מפקד המרחב פשטו על הישיבה ללא צו`` / ``תושבת יצהר תובעת את מחוז ש``י``.
לקריאה על פעולות ``תג מחיר`` של הממשלה נגד משפחות חילי מלואים שאינן קשורות לאלו שפגעו בצמיגי רכבו של הקצין האמור בידיעה, גגלו: ''``מפקד חטיבת שומרון`` + ``נחתכו צמיגי כלי הרכב שלו `` + ``שר הביטחון`` + ``אישר את פעולת התגמול: הריסה של עוד חמישה מבנים ביצהר``''. על ``תג מחיר`` נגד עשרות תלמידים שומרי חק בגלל בודדים שהשחיתו אהל צה``לי, גגלו:''``בתגובה להרס המוצב`` +``הפיכת ישיבה לבסיס צבאי``'' ולהצעתו של ח``כ ``נורמלי`` לענש הראוי לתושבי הישוב כולו בגלל משחיתי אותו אהל גגלו: ''``אלעזר שטרן`` + ``יהיו מחסומים וכל אחד שייכנס לכפר הזה ייבדק``''.
הזיה רווחות היא שאפשר, לרבנים ולאנשי צבור, לחנך נגד ענישה קבוצתית אחרי שרשויות המדינה עצמן הכירו בענישה מסוג זה כענישה לגיטימית, והרי עצם הנסיון לחנך בתנאים כאלה נדון לכשלון מראש. כיון שכך, כל סכום של תקציב צבורי שיוקצה לחנוך נגד ``תג מחיר`` סופו שירד לטמיון, ומכאן שהקצאתו ''למשל ע``י גרשון מסיקה, ראש הרשות המקומית שם'' היא בגדר בזבוז כספי צבור ולפיכך מהוה עברה על החוק.
יש לגרשון מסיקה סכוי להצליח כשהוא מול רב שאומר ``ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולצערי דעתי היא דעת יחיד`` אבל אין לו סכוי להצליח מול רב שאומר ``ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולשמחתי בשעת מבחן מוסרות מסכות הצביעות ומתגלה לעיני כל שאפילו רשויות המדינה והמטיפים נגד ענישה קבוצתית- דעתם האמתית כדעתי ``.

``תג מחיר`` היה כנוי לפעולות של מופרעים חסרי הנהגה'''' כיום, ל``תג מחיר`` כבר יש מנהיג אידאולוגי: שר הבטחון, משה יעלון.

אפילו כשהנקמה היא מטעם שר הבטחון, אבל אין עליה בקרה ממלכתית מספקת, יכולות להיות לה תוצאות מזיקות.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines