יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מצות ספירת העומר וקצירת העומר
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מצות ספירת העומר וקצירת העומר

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בי"ח בניסן התשע"ה
שלום לרב,

אודה לרב אם לא קשה לו להסביר לי את השאלות הבאות


א. ראיתי בספר התודעה בטעם הדבר שלא מברכים שהחיינו על ספירת העומר כיוון שזה הכנה ולהכנה אין שהחיינו בפני עצמו לכן בשהחיינו שמברכים בשבועות פוטרים גם את שבועות וגם את ספירת העומר למפרע, אז למה אם לא מברכים על הכנה אז כן מברכים "אשר קדשנו במצוותיו וצונו על ספירת העומר" הרי זו מצוה בלי הכנה, שיהיה בלי ברכה!

ב. וכן אם סומכים על שהחיינו בשבועות למה לא לסמוך על שהחיינו בליל הסדר שאומרים יום לפני, זה יותר מסתבר לברך גם בליל הסדר ולפטור את העומר למחרת, למה שבועות כן?

ג. האם על קצירת העומר היו מברכים ברכה? וכן היו מברכים שהחיינו?

יישר כח לרב, ותודה רבה!


התשובה:
שלום

א.הסיבה העיקרית לכך שאין מברכים שהחיינו היא כדברי הרשב''א, שאין המקדש בנוי בימינו ויש בזה צער. וגם לסיבה שהבאת, יש טעם להבדיל בין עצם ברכת המצווה, לעיקר טעם המצווה- עצם המצווה היא ספירה ולכן יש לברך עליה, אך טעם המצווה הגורם שמחה הוא שהגענו לשבועות, ולכן מברכים רק בחג שבועות שהחיינו. ויש סברא לומר שהדבר תלוי גם בהדגשים השונים בראשונים, מהו מקור המצווה, האם הוא מהמדרש על ספירת הימים למתן תורה מהפס' שאמר להם תעבדון אל האלקים וכו' עוד נ' יום, או ספירה בין הקרבנות זכר למקדש.

ב.לפי הטעם שהבאת אי אפשר לברך שהחיינו לפני חלות המצווה המתמשכת.

ג.מברכים על עבודת הקרבנות, ובכלל זה קצירת העומר שהוא לשון הכתוב וקצרתם את קצירה, וגם שהחיינו יש לברך בפשטות במעשה הקרבן, אך לצאת ידי השיטות כולן (שמא מברך על הסוף, וגם בהתחשב במחל' רש''י ותו'ס בדין שהחיינו במנחות), יבחרו כהן שזו לו עבודתו הראשונה בהקרבת העומר.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מצות ספירת העומר וקצירת העומר
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines