|
|
עין הרע
|
|
האם עין הרע זה דבר שקיים ויכול להשפיע על בנאדם?
תודה
|
התשובה:
|
|
שלום רב,
עין הרע הוא בהחלט דבר קיים.
בפרקי אבות קיימת שמנה המדברת על חמשת התלמידים של רבי יוחנן בן זכאי.
יוחנן בן זכאי שואל אותם שתי שאלות הדבר הטוב ביותר לדעתם והדבר הרע ביותר לדעתם.
פרק ב' משנה ט':
(1) משנה מסכת אבות פרק ב (כל הלא מנוקד הוא הסבר שלי)
(ט) אָמַר לָהֶם, צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם [דרך טובה שעל האדם לנהוג על פיה בחייו]. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עַיִן טוֹבָה [הנה הראשון מיד אומר עין טובה ומתכוון לראות את כל מה שמתרחש אצל השני על הצד היותר טוב]. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, חָבֵר טוֹב. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן טוֹב. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הָרוֹאֶה אֶת הַנּוֹלָד.[כל השאר מפרטים דברים נוספים עד רבי אלעזר] רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, לֵב טוֹב.[לב טוב משמעותו אדם שתמיד חושב על כל דבר בעולם כטוב ועל כל אדם כטוב ועל כל מעשה כטוב ואז הוא מאיר את העולם באורו] אָמַר לָהֶם, רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלַל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם [שבכלל דבריו דבריכם, שכן מי שחי עם לב טוב כמשמעותו הטבעית, יד לו יען טובה, הוא חבר טוב, הוא שכן טוב, לא בגלל שהוא מתפלל שלוש פעמים ביום אלא משפני שהוא טוב. טוב ממש.] . אָמַר לָהֶם צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ רָעָה שֶׁיִּתְרַחֵק מִמֶּנָּה הָאָדָם [עכשיו הוא מבקש לשמוע את ההיפוך, מהו הדבר הרע שממנו יש להתרחק]. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, עַיִן רָעָה [שוב רבי שמעון ממשיך בעין רעה, אין שאינה שמחה בהצלחתו של השני, שמלאה קנאה, שתמיד כואב לה שהשני יש לו או מצליח ועל ידי כך משגרת לחלל אנרגיה שלילית]. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר, חָבֵר רָע. רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר, שָׁכֵן רָע. רַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמֵר, הַלֹּוֶה וְאֵינוֹ מְשַׁלֵּם. אֶחָד הַלֹּוֶה מִן הָאָדָם, כְּלֹוֶה מִן הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים לז) לֹוֶה רָשָׁע וְלֹא יְשַׁלֵּם, וְצַדִּיק חוֹנֵן וְנוֹתֵן. רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר, לֵב רָע. אָמַר לָהֶם, רוֹאֶה אֲנִי אֶת דִּבְרֵי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ מִדִּבְרֵיכֶם, שֶׁבִּכְלַל דְּבָרָיו דִּבְרֵיכֶם: ושוב רבי אלעזר בן ערך חוזר ללב רע שכן בלב רע יש כל מה שאמרו חבריו. לכן צריך תמיד להיות בעל לב טוב ועין טובה ולראות את החיובי.
בברכה,
מאיר שמחוני
(י) הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה (שְׁלשָׁה) דְבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס. וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
עין הרע
|
|
|
|
|
|
|
|
|