יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » עשרה בטבת ויום השואה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עשרה בטבת ויום השואה

מתוך: כללי » כללי פורסם בי"א בטבת התשס"ג
שלום,
הייתי מעוניין לשמוע את דעתו של הרב בסוגיית הנצחת השואה והזיכרון ההיסטורי. כידוע, לאורך הדורות שימשו שני כלים עיקריים להנחלת הזיכרון ההיסטורי והתפיסה האמונית ביחס למאורעות גורליים בתולדות העם: סידור התפילה ולוח השנה, ובעזרתם הצליח עם ישראל לשמור את רושמם של מאורעות אלה ואת לקחיהם חיים בתודעתו. עם קום המדינה, נקבע כ"ז בניסן כיום הזיכרון הממלכתי לשואה ולגבורה, ואילו הדתיים, מתוך התנגדות ליום זיכרון בחודש ניסן מצד אחד, ומתוך חשש משינוי כלשהו בלוח השנה (ואולי גם משום קושי להתמודד אמונית עם השואה ומשמעויותיה) מצד שני, לא קיבלו את יום זה ולא קבעו בו צום, אלא העדיפו "לספח" את זכר השואה לעשרה בטבת, ולקבוע אותו כיום הקדיש הכללי. אולם, עם חלוף הזמן, מתגלה, לדעתי, השגיאה ההיסטורית העצומה שבהחלטה זו. מצד אחד, יום השואה "הכללי" הפך ליום הזיכרון המקובל על כל עם ישראל, ואף במדינות רבות בעולם מתקיימים ביום זה טקסים בהשתתפות ראשי אותן מדינות. העולם כולו מעלה את זכר השואה במועד זה - על פי התאריך העברי! - ורק הדתיים בקרב עם ישראל, אוי לבושה, מתקשים לראות עצמם כשותפים, וודאי שאינם צמים או אומרים קינות, שהרי אסור להתאבל - וזאת כאשר אותו ציבור עצמו, באותו זמן, אינו מסתפר ואינו מתחתן, לזכר תלמידי רבי עקיבא שנהרגו לפני אלף ותשע מאות שנה. מצד שני, עשרה בטבת כיום הקדיש הכללי לא "תפס"; איש לא טרח ליצור בו מסגרת טקסית, של תפילה או אמירת קינות שתייחדנה את היום. את הקדיש על נרצחי השואה אומרים היום בודדים, בציבור שאינו שומר מצוות אין ליום משמעות כלל - למעשה, רובו הגדול של ציבור זה אינו מודע לקיומו. ילדינו גדלים במערכת חינוך שבה יש מעין שני ימי שואה בשנה, אולם מצב זה מותיר אותם מבולבלים - האמנם קיימת "שואה דתית" ו-"שואה חילונית"? אם השואה היא אחת, מדוע אין החילוניים מציינים את עשרה בטבת, או מדוע אנו מציינים את השואה בנפרד מהם? בסופו של דבר, השואה אינה מותירה את רישומה לא בלוח השנה היהודי, ואף לא בסידור. ומכאן עולה שאלה: האם לא נוצר כאן מצב בו עבור נינינו, השואה תהיה רק "עוד אחת" מהפרעות שעברו על העם, שונה מהפוגרום בקישינב, למשל, רק בהיקפה? האם יכולים אנו לקבל זאת? האמנם האירועים שעברו על עמנו בשני הדורות האחרונים - אירועים באותו סדר גודל היסטורי של החורבן ויציאת מצרים - יכולים למצוא את ביטויים המלא בחיינו הדתיים באותו ויכוח אם לומר הלל ביום העצמאות בברכה או ללא ברכה, ותו לא? בעיני, זהו גימודם של המאורעות, ואדם המאמין ביד ה' בהיסטוריה אינו יכול לגמד מאורעות כאלה מבלי לגמד את הקב"ה עצמו. בקיצור (לאחר שכבר הארכתי יתר על המדה...), אודה לרב אם יוכל לחוות את דעתו על הנושא, ובאופן מעשי - האם לא היה מקום לקבוע צום חדש לזכר השואה - עדיף, לדעתי, ביום השואה - והאם יש עדיין סיכוי לעשות זאת, לפני שיתחיל תהליך השכחה הטבעי עם מותם של אחרוני הניצולים? בהערת אגב, אחת הטענות אותן שמעתי בהקשר זה היתה, כי לרבנים בימינו אין הכח והסמכות לעשות פעולות מעין אלה. לדעתי, טענה זו היא בלתי מתקבלת על הדעת, שכן אם מאמינים אנו כי הקב"ה הוא העומד מאחרי המאורעות, וכי דורנו הוא דור בעל משמעות היסטורית מיוחדת, הרי לא יתכן שדור גדול יזכה להנהגה קטנה; אם קטנים הם בעיניהם, בכל זאת ראשי בית ישראל הם, ועליהם האחריות ההיסטורית. אין מנהיג יכול לחמוק מאחריות זו בנימוק של חוסר סמכות; גם אם רואה הוא עצמו כיפתח ולא כשמואל, הרי יפתח בדורו כשמואל בדורו.
אני יודע כי הארכתי בשאלה יותר מן הראוי, ואינני מצפה מהרב להתייחס לכל הנקודות שהעליתי, אולם בכל זאת, אודה מאד לרב גם על התייחסות חלקית.


התשובה:
שלום וברכה
אין לי אלא להסכים לרוב האמור. הצירוף של עשרה בטבת עם יום הקדיש הכללי לא עלה יפה, והוא פוגע הן בירושלים והן בזכרון השואה.
יש צורך לתקן יום זיכרון לשואה, והפחד מפני תקנות חדשות יכול למצוא את יישובו בהטמעה כי מדובר ביום צום רשות ולא חובה, שאנו נוהגים אותו אך לא קובעים אותו כאחד מן הצומות.
לגבי תקנתו בחודש ניסן – זו אכן בעיה, שיש לבחון אותה מבחינה הלכתית. אני סובר כי עוצמתה של השואה מאפשרת תקנת יום צום רשות גם בחודש ניסן, אולם לא אני מנהיגם הרוחני של ישראל כי אם גדולי הרבנים הם שצריכים להכריע בעניין זה.
כל טוב, ושנזכה לשמחות
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עשרה בטבת ויום השואה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines