יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הכרעת הרוב
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הכרעת הרוב

מתוך: מקדש וגאולה » ציונות דתית פורסם בי"ג בטבת התשע"ד
שלום כבוד הרב.
רציתי לדעת מה המקום של הכרעת הרוב בימינו, כשיש כ"כ הרבה פוסקים שונים לכאן ולכאן. הרבה פעמים הרבנים שאני הולכת על פיהם, אינם פוסקים לפי ההלכה הרווחת בציבור הדתי לאומי.


התשובה:
שלום וברכה

הפעם האחרונה שהתקבלה החלטה הלכתית על ידי רוב בעם ישראל הייתה כנראה לפני מאות רבות רבות של שנים.
ברם, בשל החשיבות הגדולה של הניסיונות לקיים הלכה אחת, לפחות בנושאים החשובים ביותר, כדי שלא תיעשה תורה כשתי תורות - קיבל על עצמו עם ישראל כי במקום בו יתקבל ספר מסוים (גמרא, שולחן ערוך וכדו'), או במקום בו תהיה הסכמה כוללת בין הרבנים על נושא מסוים - תהיה שאיפה ללכת בדרך הזו, גם מתוך הבנה שהליכה בדרך אחת עדיפה לעתים על כוונון האמת היחידה כפי שהיא נראית לפוסק הבודד.
קבלה זו אינה בעלת אותה עוצמה של דין הסנהדרין שהוכרע ברוב ומחייב את כולם ב''לא תסור'', אולם היא כן בעוצמה גדולה מאוד.
במציאות של היום גם את העיקרון הזה קשה לממש, שכן הפיצול והביזור של הדעות הוא עצום, ואי אפשר לדבר על רוב ומיעוט במובן המקובל של המילה. לא זו בלבד, אלא שאחרונים כתבו שהכרעה לאור רוב רלוונטית רק כאשר נעשה דיון בין הרוב והמיעוט, והם הציגו בפני הצד השני את עמדתם, אולם ספירת רבנים וכדו' היא חלשה מאוד, והגדרתה כ''רוב'' היא חלשה מאוד.
על כן, שבנו לדברי התנאים: ''תניא לעולם הלכה כבית הלל והרוצה לעשות כדברי בית שמאי עושה כדברי בית הלל עושה מקולי בית שמאי ומקולי בית הלל רשע מחומרי בית שמאי ומחומרי בית הלל עליו הכתוב אומר הכסיל בחושך הולך אלא אי כבית שמאי כקוליהון וכחומריהון אי כבית הלל כקוליהון וכחומריהון''.

לאמור: ילך אדם בדרך עקבית ושיטתית, לא יחפש לא את הקולות (כי אז הוא מוגדר כרשע) ולא את החומרות (כי אז הוא מוגדר ככסיל), ויכוון את דעתו לעשות בכנות וביושר את רצון ריבונו של עולם
האם את יכולה ללכת בדרך זו ?
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הכרעת הרוב
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines