יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » צומות קלים בעת הזו
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

צומות קלים בעת הזו

מתוך: שבת ומועד » ימי בין המצרים, הלכות תענית פורסם בי"ח בטבת התשע"ד
מה דעת הרב על המאמר הבא:
http://www.kipa.co.il/jew/54648.html
האם יש חובה בימינו לצום בצומות של עשרה בטבת, יז תמוז וצום גדליה?


התשובה:
המאמר שהפנית אליו הוא מושכל, חבל שהכותב מתבטא בציניות על היהדות, כאילו היא מיושנת ומאובנת.
שאלת החיוב בצומות החורבן בימינו, היא לגיטימית וקדומה מאז זכריה הנביא, וגם בתקופה התלמודית כפי שהכתוב פירט. ושאלה זו העסיקה את חכמי ההלכה גם שלאחר התלמוד, ויש דעות לכאן ולכאן.
עיין בהערתו של הר''י קאפח ז''ל על הרמב''ם, תעניות, ה, א, אות ב, שהרמב''ם, המאור הגדול, שינה דעתו שלוש פעמים. ודעתו האחרונה היתה שהגורם העיקרי, שעל פיו נקבע אם צומות החורבן הם מחייבים גם בימינו, הוא השלום. והשלום, האמור, הוא במשמעות שלימות רוחנית, דהיינו בנין בית המקדש. וכל עוד לא יבנה בית המקדש השלישי, צומות אלו מחייבים, וכשייבנה בית המקדש השלישי, הם יהיו לימי ששון ושמחה.
עלניו לדעת, שתורתנו הקדושה היא נגד צומות, והראיה יש בה רק צום אחד מחייב, צום יום הכיפורים. והוא יום אחד בלבד, וכן על החורבן קבעו חז''ל ארבעה צומות, בגלל שהחורבן בא על אבותינו בשל עוונותיהם, והוא טרם נבנה, בשל עוונותינו. הצומות נועדו לגרום לכך שנחפשה דרכינו ונחקורה, ונשובה לאבינו שבשמים, לא למענו, אלא למעננו. אך לצערנו, טרם הגענו לכך. לא כולם צמים. ולא כל הצ מים מגיעים לתכלית האמתית של הצום.
זאת ועוד, אף שזכינו בימינו לתקומת מדינת ישראל ולקיבוץ גלויות ולהפרחת השממה ועוד, ועלינו להודות לה' על כך, עינינו רואות ולא זר, שתקומה זו, שלא חרתה על דגלה את קדושת ירושלים והמקדש, ולא את מלכות בית דוד, היא תקומה חשובה לעצם הקיום שנו, אבל רחוקה מאוד מאוד מלהיות תקומה לאומית אמתית, שהרי אין אומתנו אומה אלא בתורותיה, ואין מדינת ישראל מדינה יהודית יהדותית אלא במשפט היהדותי שלה.
ולצערנו, הרוב המכריע של תלמידי ישראל במדינת ישראל, מתחנכים בזרם הממלכתי, שאינו חינוך עפ''י התורה, ולכן מתחלפת להם הישראליות המערבית, ביהדות המהותית האמתית.
ומשפט המדינה הוא משפט מערבי, לא משפט התורה, ובמסגרתו ניתנת לגיטימציה לחופש מדת ומיהדות, ולנורמות של זוגיות שהן מנוגדות לערכי היהדות, וכיוצא בזה.
ואיני בא חלילה לקטרג, כי אני נמנה מבין המקרבים כל אח וןאחות בדרכי נועם. אך אני קורא לאחי ואחותי הדתיים, ושאינם דתיים, להתפכח, שאם לא נתפכח, חלילה, נמצא חלק גדול מבני עמנו הצעירים שיתבוללו כאן במדינת ישראל המתחדשת, ואין לומר בחו''ל.
וכלום שבנו הלום כדי לעצב עם יהודי שהוא ככל הגוים המערבים, שמדבר בשפה העברית, עם צעיר פה וזעיר שם, ממסורת ישראל, שילכו וייעלמו במהלך הדורות?!
לכן עלינו להתמיד בצומות עד שנתפכח, ונבין בחשיבות קדושת עמנו, וקדושת ארצנו וקדושת ירושלים, וקדושת המקדש, מכח קדושת תורתנו. עלינו להאמין בחזון, שעמנו שוב ישוב למהותו האמתית, לייחודו ולייעודו, להיות עם ייעודי וערכי, אור לעצמו ואור לאומות העולם, כי באין חזון יפרע עם, ובאין אמונה, תתפורר האומה.
ברור שעלינו לעמול, בכל עת, כדי ליצור מודל חיים יהדותי מודרני שנוכל להציגו לאחינו המעוניינים, ובצדק המודרנה, אך טרם השכילו לגלות את החיבור הנפלא שיש בין היהדות והמודרנה. וככל שנעשה זאת בתבונה, ובדרכי נועם, כך נתקרב לימי השלום, דהיינו השלמות הרוחנית, שהוא המקדש, ואז ייהפכו ימי צומות החורבן לששון ולשמחה.
נ''ב. עלינו לדעת היטב היטב, שאם אנו דורשים שמדינת ישראל תהיה מדינה יהדוית לעם היהודי, ואם חלילה, אין מטפחים את הזהות הלאומית התכנית, ערכי היהדות, אזי אנו עלולים לכרות את הענף של זכותנו על ארץ הקודש, כי רק בגלל ייחודנו הלאומי והמדיני, התנ''ך מעניק לנו את הזכות על ארץ הקודש.
ובאין ייחוד לאומי יהדותי, לאור תורת ישראל, הזהות הלאומית שלנו תהיה בעיקרה עפ''י המכון הביולוגי, ומלבד שזהות כזו עלולה לתקרב לגזענות חלילה, היא חושפת אותנו בפני מקטרגינו, שאנו כובשים ומנשלים את אשר קדמונו, בתקופה האחרונה בארץ הקודש.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על צומות קלים בעת הזו
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
תודה רבה לכבוד על תגובתו - אליהו גליל, 22/12/2013
א. תודה רבה לרב שליט``א על המחמאה שבתחילת דבריו.
ב. לא אמרתי ח``ו שיהדות ככלל מאובנת אלא רק שבתחום זה של הצומות הקלים אנו מאובנים.
ג. טענותיו של הרב בדבר חשיבות החינוך היהודי נכונות. אין לנו תקומה אלא בתורתנו. אין אנו יהודים אלא בה. מ``מ לא הבנתי את הקשר בין הנ``ל לבין שאלת הגדרתו של הזמן כזמן של ``שמד``. וכי בגלל שאין חינוך יהודי נגדיר את זמננו כ``שמד``?
ד. ומכאן לעניין ה``שלום``. לא טענתי במאמרי שהגענו לעת שבה הצומות מתבטלים לחלוטין. עד לשם הדרך עודנה ארוכה. אין שלום כרגע, על אף שאיני בטוח שזמננו גרוע יותר מזמנו של רבי יהודה הנשיא שביטל את י``ז בתמוז.
ה. מאחר שכך, איני מבין את טענת הרב. לא דיברתי על ביטול מלא של הצומות אלא על הפיכתם לבחיריים, לפי הכלל של רב פפא: ``רצו - מתענין, לא רצו - אין מתענין`` החל בזמן שאין בו שמד ואין בו שלום.
ו. בכל מקרה, היחידים שעוד צמים בימינו הם אנחנו, הדתיים. הצומות הקלים אבדו בהפוך חלק נכבד מהעם לחילוני. הצומות שאנו צמים אינם משפיעים בצורה ישירה על החילונים. אולי אפשר לטעון שיש להם השפעה מיסטית, אבל זו טענה שאינה במסגרת ההלכה.

להלן הערותי להערותיך:
ג. גם לי קשה מאוד מאוד, לומר על תקופתנו שהיא בבחינת ``שמד``. כי דרכי לקרב כל יהודי בדרכי נועם ובאהבה, אבל בכאב עצום, אני אומר שכשיש BBשמדBB, אפילו יהודים מסורתיים מתנגדים לשמד, כי הם רוצים לשמור על יהדותם, אך כשאין BB``שמד ושבר``,BB אלא יש מנהיגות לא דתית, שחרתה על דגלה לחנך את אזרחי ישראל. על ערכי דמוקרטיה, והתרבות המערבית בלי חינוך מהותי ואמתי לערכי היהדות לשורשיה, למקורותיה, ויהודים רבים, אפילו מסורתיים, ואפילו דתיים, רואים בשיטה זו כשיטה נאורה. ואין כלל לא הסתייגות ולא התנגדות, וכך הולך וגדל דור, שהוא מאוד מוכשר, אך מנותק מערכי היהדות. זהו דבר שהדבר המנחה אותו הוא זכותו כפרט, מימוש עצמי, קריירה, אין חינוך לקשר של הפרט עם הכלל הלאומי היהודי, רק לכלל הישראלי, שירות בצבא, הגנה על המדינה, אין חינוך לתא המשפחתי, התא המשפחתי הולך ומתפרק, המתירנות הולכת ומתפשטת, זוגיות מכל הסוגים הולכת ומקבלת לגיטימיות, ועוד ועוד. כי אין BBשמד ושברBB אלא מדינה לעם היהודי, BBישראלית,BB לא יהדותי.
ד. BB``שלום``, BBלפי הרמב``ם, הוא שלימות רוחנית, שפסגתו בניין המקדש.
ה. אם אין BBשלום,BB במובן ההלכתי, אין הצום בחירי, אלא הוא חובה, מבחינה הלכתית.
ו. לא רק הצומות על החורבן, אינם נוהגים בקרב הלא דתיים, אלא כלל המצוות, בין אדם לחבירו במובן ההלכתי שבת ומועד, צניעות, כשרות ועוד, כמו בהערתי אות ג`.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines