יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בעל שפוגם בברית.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

בעל שפוגם בברית.

מתוך: אישות ומשפחה » צניעות, בינו לבינה פורסם בד' בטבת התשע"ד
שלום הרב!
זאת לא הפעם הראשונה שאני מגלה שבעלי פוגם בברית.
כל פעם אני שבורה מחדש. איני יודעת מה לעשות! האם מתפקידי לדבר איתו על כך?
אני לא מצליחה להתנהג איתו כרגיל. הכל דוחה אותי, כפות ידיו טמאות בעיניי, הוא נתעב וכל שאני מרגישה אליו הוא ביזיון וחוסר כבוד!
איך עליי להשיב את הכבוד אליו? את ההערכה? חשוב לי לציין שבעלי הוא אברך שאני מקריבה המון למען לימוד תורה שלו כל היום! למה לי להמשיך להקריב אם לאחר יום לימודים ארוך שממשיך גם בבית זה מה שהוא עושה?
שלא נדבר על כמה שזה פוגע בתור אשתו לדעת שהוא חש צורך לענג את עצמו.
אני ממש אבודה ואיני מפסיקה לבכות!
האם לשתף אותו? מה לעשות בשביל להוציא את התמונה הזאת מהראש??


התשובה:
שלום וברכה לשואלת.
ראשית, את אישה אמיצה משתי סיבות.
הראשונה, שאת מעלה את התחושה המאוד קשה שלך, על אף שלא מעט נשים במצבך מסתובבות שנים עם תחושה דומה לשלך אבל לא מעיזות להעלות את הנושא מפאת 'הרגישות' שלו. והסיבה הנוספת, שאת מביאה לידי ביטוי את התחושות שלך כלפי בעלך ואת השבר שלך, במילים ברורות וחדות ללא 'כחל וסרק'. ואכן את מבטא את עצמך באופן מרשים ונוגע ללב.
ומכאן לשאלתך המרכזית, (בהמשך, אגע בשאר השאלות) האם לשתף את בעלך בתחושותייך? האם זה תפקידך?
התשובה חד משמעית – כן.
ולא רק משום מצוות עשה ''הוכיח תוכיח את עמיתך ולא תשא עליו חטא'' (שזו סיבה מספקת כשלעצמה).
אלא ראשית מן הסיבה הפשוטה שכאישה ראוי וחובה שתשתפי את אישך במה שעובר עליך בפרט בתחושות כל כך קשות שמביאות אותך לבכי וחוסר אונים. על אחת כמה וכמה שהתנהגותו של אישך היא זו שמביאה אותך למקומות הקשים הללו. יתרה מכך, כאשר את לא משתפת אותו במה שעובר עליך, הוא לא מבין מה עובר עליך למה את עצובה, מכונסת בעצמך, נרתעת ממנו. הוא חש שאת כועסת עליו אך לא יודע למה ואז מעבר למרחק הרגשי שהולך ומתהווה ביניכם, דווקא מצב זה עלול להגביר אצלו את הקושי הקיים אצלו ממילא לגבור על היצר ולעבור על האיסור. סיבה נוספת לחובה שלך לדבר איתו על כך (תיכף נדבר על איך) היא, שדווקא את כאשתו יש לך יכולת משמעותית לעזור לו גם בתחום הזה. (בהנחה שלא מדובר על דפוס פעולה תכוף וקבוע של בעלך, כי אז זה צורך שיש בו מרכיבי 'אובססיה' ו'התמכרות' והיכולת שלך במקרה הזה לעזור לו היא רק לעודד אותו ולתמוך בו ללכת לטיפול אצל תרפיסט שמתמחה בתחום. ובהנחה נוספת שהוא עושה זאת רק בימים שאתם אסורים, כי במידה והוא עושה זאת גם בימים המותרים הרי שיתכן שבדרך זו (האסורה והלא מוצלחת) הוא מעביר לך את התסכול שלו מכך שאתם לא נמצאים יחד בקרבה פיזית ואולי גם 'מעניש' אותך על כך).
עכשיו לפני שנדבר על 'איך לשוחח איתו'. אני רוצה שתבדקי משהו עם עצמך (עם יד על הלב. משאלתך עולה שיש לך מודעות טובה לעצמך).
איפה הקושי המרכזי שלך ותחושת השבר כאשר את 'מגלה' מה שאת מגלה. האם זה חומר האיסור במעשה זה של בעלך. או (גם) אולי זה היכולת (האסורה כמובן) של בעלך ל'ענג את עצמו' (כהגדרתך) לעומת חוסר היכולת שלו להביא אותך לסיפוק, או אולי חוסר היכולת שלך להגיע לכך, או קושי שיש לך לומר לו מה עושה לך טוב? או אולי תחושה שלך שאת לא 'אטרקטיבית' בעיניו? אם אחת מן התחושות הללו נוגעות בך. נכון יהיה לפתוח את הקושי שלך האישי מול בעלך ולהתחיל לעבוד על הדברים הללו ביניכם, כאשר מתוך ה'פתיחות' ו'הקירבה' שתגיעו אליה במהלך השיחה על 'קדושת הקירבה' ביניכם, את תביטי בעיניו ותאמרי לו בסגנונך: ''תדע לך שאתה חשוב לי מאד. בפרט כאשר אתה מקדיש את מירב זמנך ללימוד התורה. אני לא חוסכת מעצמי כל מאמץ כדי לפנות אותך לאתגר החשוב שלנו שאתה תהיה בן תורה. אבל יש דבר אחד שמפיל אותי לארץ והורס אותי עד כדי בכי מתמשך. אני יודעת שמאד קשה לך להתגבר על עצמך ואתה נופל ועובר על איסור חמור מאד. אני בטוחה שגם אתה מרגיש נורא אחר כך ואתה מתחרט. אני רוצה עכשיו שתגיד לי אם יש משהו שאני יכולה לעשות שיעזור לך להתגבר בפעם הבאה...''
(שלא תביני מזה שה'אשמה' מוטלת עליך, ה'אשמה' היא שלו בלבד כאשר לך יש יכולת לעזור לו ולעצמך)
אם על ידי הדברים שיעלו מתוך השיחה איתו תמנעי ממנו אפילו פעם אחת לחטוא – אשרי חלקך. הנחת היסוד היא שעם הרבה פתיחות של שניכם על הנושא, תגדל הקרבה ביניכם מה שיוריד מבעלך מתח נוסף ויתן לו מרחב גדול יותר להתמודד עם היצר. רק אל 'תיפלי בפח' עם אמירות כמו ''איך אתה לא מתבייש ללמוד כל היום ולעשות אחר כך מה שאתה עושה. כל התורה שלך לא שווה כלום...'' הטפות כאלה לא יוצאים בהם את מצוות התוכחה ואין בהם כל תועלת למעט שחרור 'תסכול אישי' של המטיף, ובנוסף מרחק רגשי גדול יותר ביניכם.
במידה ותצליחי להגיע להבנה עם בעלך מה יעזור לו להתמודד עם הקושי הגדול שלו והוא יוכל יספר לך מעת לעת שהוא הצליח על אף שהיה לו קשה. ההערכה שלך אליו תגבר (לשאלתך – איך להשיב את הכבוד) או אז תדעי שיש לך חלק משמעותי ביותר בתורה שלו (תורתך) שתהיה מעתה נקיה ורצויה הרבה יותר.
חזקי ואמצי.
ראובן בר-כץ

אתר:טיפול זוגי לדתיים
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על בעל שפוגם בברית.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
הייתי מעמידה אותו על טעותו. - דפנה., 10/12/2013
אני חושבת שאת צריכה לומר לו את האמת ואת רגשותייך הקשות ולשאול אותו איך הוא היה מרגיש אם את היית עושה משהו דומה ומענגת את עצמך ע``י מעשה כזה מכוער, ושידע שבעינייך זה מעשה מבחיל, מתועב וממש מגעיל אותך.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines