יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » יחסי אישות בהלכה ואמונה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

יחסי אישות בהלכה ואמונה

מתוך: אישות ומשפחה » צניעות, בינו לבינה פורסם בי"ז באב התשע"ג
שלום,
אני בחור ישיבה שבדרך לחתונה. יצא לי לקרא הרבה על הנושא של יחסי אישות,הן בפן ההלכתי והן בפן האמוני ואני מרגיש שישנה מעין סתירה ביניהם!
ז"א בפן האמוני מאוד משתדלים להראות שהחיבור בין בעל לאשתו הוא רמה גבוהה וקדושה אך בזווית ההלכתית אנחנו מוצאים נטיה הפוכה!
הן בפסיקת שולחן ערוך שפוסק את כל החומרות של הגמרא..פתאום בנושא הזה 'לא הולכים לפיו'?
וגם הרמ"א שכביכול פותח פתח לזוג,מוסיף בסוף שכל הממעיט בתשמיש הרי זה משובח.

אם כן,אנחנו רואים מגמה ברורה של ההלכה שכל עניין התשמיש הוא דווקא מכוון להבאת ילדים/מצוות עונה בזמנה, אך מה שמעבר לכך הוא פחות טוב,פחות משובח.
דהיינו,אדם שחותר להתעלות והתקדמות בעבודת ה' לא ינהג ככל העולה על ליבו,אלא ימעיו ויפרוש ככל שניתן.

כמו כן ראיתי מספר פעמים שכתבו שבשעת מעשה יכוון רק לשם שמיים ומצווה ולא להנאת עצמו! מהו אותו 'לשם שמים' במעשה הזה?בפרט כאשר אין זו ביאה שתביא להריון.
והרי הנחיה כזו מוציאה את כל ההנאה מהמעשה..

אשמח ממש לתשובה בהרחבה והסבר על הפרטים הנ"ל כי אני יודע שאם הדברים לא יתיישבו על ליבי לא אוכל לגשת לכך בלב שלם,וזה מפחיד אותי שזה יהיה כך.

תודה מראש.


התשובה:
שלום לך!
הפוטנציאל הרוחני של חיי האישות הוא אכן גבוה מאוד ולא סתם הוא הנמשל המרכזי ליחסי ישראל עם אביהם שבשמיים. יחד עם זאת כגודל הפוטנציאל גודל האתגר, ובמילים אחרות כיוון שמדובר ביצר עוצמתי כל כך יש חשש שימשוך את האדם למקומות נמוכים והדברים ידועים.

כבר עצם הנישואין, וייחודו של האדם את עצמו לבת זוגו ולהיפך מקדשים את היצר ומעלים אותו לדרגה גבוהה, עם זאת גם במסגרת חיי הנישואין עדיין יש חובה על האדם לשמור על עצמו. לשמור כמובן מנשים אחרות, לשמור את עצמו כאשר אשתו אסורה עליו, וגם כאשר בני הזוג מותרים יש להיזהר שהיצר לא ימשוך את האדם למקום של תאווה נמוכה תוך כדי שהוא עלול למעול בחובתו המוסרית וההלכתית לשמח את בת זוגו ולשמוח אתה. בנוסף הוא עלול לפספס את היותם של חיי האישות נקודת החיבור הנפשית - מהותית בין בני הזוג.
לכן, למיטב הבנתי באו אותם הנחיות של חכמים שנכתבו בשולחן ערוך. מגמתם אינה בהכרח לצמצם את ההנאה וכד' אלא לאפשר לקשר להגיע לגבהים מוסריים אידיאליים. אם אדם שקוע בזמן חיי האישות אך ורק בהנאת עצמו ובחשיבה על ההנאה הפיזית שתצמח לו מהקשר הזה הוא עלול לפספס את תמצית העניין.
אין כוונתי חלילה לומר שאין מקום להנאה. בדיוק להיפך, ההנאה מעצם הקשר היא הבסיס והמבוא עליו אפשר לבנות קומות גבוהות הרבה יותר.

עם זאת חשוב מאוד לזכור שמדובר בתהליך ארוך טווח. זוג בתחילת דרכו צריך קודם כל ללמוד לשמוח ולשמח אחד את השני ברמה הפשוטה והבסיסית ביותר, מעבר לכך לאחר תקופה ארוכה וממושכת של שמירה על אותם כוחות מיניים (מגיל ההתבגרות ועד לחתונה..) יש מקום בהחלט לשמוח בעצם הפורקן. עם התקדמות חיי הנישואין מתגלים באופן טבעי רבדים עמוקים יותר של הקשר שעתידים לבוא לידי ביטוי גם במסגרת חיי האישות.
לא נכון לזרז תהליכים ויש לשמוח קודם בעצם המותר. בעניין זה כותב הרב אבינר בחוברת ''עצם מעצמי'' כי עיקר הדין הוא כי כאשר אשתו טהורה וחיי האישות מתנהלים בצניעות - כלומר שאנשים אחרים לא יודעים על כך, הכל מותר. שאר הסייגים הם קומה נוספת.

מבחינה הלכתית יש מקום להתייעצות אישית עם דמות שמכירה אתכם מה הדבר הנכון ביותר עבורכם בשלב זה.
בכלל מומלץ מאוד להתייעץ באופן אישי ולברר את הדברים בשיחה פנים אל פנים על מנת שהדברים יתיישבו על הלב.

הרבה הרבה הצלחה
שפע של מזל טוב!!!!

שולמית
sbs@neto.net.il
0503593726
מקורות התשובה:מאמר של הרב שמואל אריאל בסוף חוברת 'עת דודים' של הרב קנוהל - עוסקת בדיוק בשאלתך תוכל לקרוא שם.
קישורים מומלצים:
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על יחסי אישות בהלכה ואמונה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
אני רוצה לחדד את השאלה - מתעניין, 25/07/2013
סייגים `` קומה נוספת?
אם עולם התוכן של חיי האישות הם קדושה, למה סייגים בהם יהוו קומה נוספת, אולי דווקא להיפך, העמקה והרחבה שלהם?

בהחלט. הכוונה היא שאין לקפוץ מדרגות בעבודה רוחנית ויש לבנות קומה אחר קומה.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines