יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שאלה גדולה שאלת בני .
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

יאיר לפיד מצוה לאהוב או לשנוא אותו ?

מתוך: מקדש וגאולה » גאולה ופעמיה פורסם בכ"ה בסיוון התשע"ג
 

לכבוד הרב הגאון רבי יוסף אלנקווה שליט"א.

 אני רוצה לשתף אותך בבעיה אישית שלי לפעמים יש משהו מותר או חצי מותר או בדיעבד הפעם זה אצלי או שחור או לבן קראתי שמצוה לשנוא את הרשעים וקראתי שצריך לקרב את הפושעים ואני שואל בכאב גדול איך אני צריך להתייחס ליאיר לפיד וגזרותיו נגד החרדים ?

 


התשובה: שאלה גדולה שאלת בני .
שלום רב לשואל .

השאלה הזו היא אינה שאלה פרטית אלא שאלה ציבורית והיא אינה נוגעת רק לך וליאיר לפיד אלא לכל יהודי ביחס לכל יהודי .

ידועים דברי התנא הגדול והקדוש רבי עקיבא שכולהו סתימתאה כל המשניות הן מבית מדרשו והוא גילה סתרי תורה והעמיד תלמידים שהיו גדולי ישראל גדולי הדורות והוא קבע כלל ש''ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה ''.

ישנה מצות אהבת ישראל ועליה יש לשם יחוד שנתקן על ידי רבינו האר''י ז''ל והיא נאמרת לפני התפילה ''הריני מקבל עלי מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך והריני אוהב כל איש ישראל כנפשי ומאודי ''.

ולפי היסודות הללו פשוט שצריך לאהוב כל יהודי והשאלה לכאורה אינה שאלה כלל ועיקר.

והנה בפסוק הזה שבתורה הסביר רש''י בויקרא פרק יט פסוק יח :

''ואהבת לרעך כמוך - (ת''כ) אר''ע זה כלל גדול בתורה''  ואילו על המסית והמדיח נאמר 

בדברים פרק יג פסוק ט : '' לא תאבה לו - לא תהא תאב לו לא תאהבנו לפי שנאמר ואהבת לרעך כמוך , את זה - לא תאהב ''. הנה יש אדם שעליו לא חלה מצות אהבת ישראל ועוד הסביר הרשב''ם בצורה חד משמעית : '' ואהבת לרעך כמוך - רעך הוא אם טוב הוא אבל לא אם הוא רשע כדכתיב יראת ה' שנא''.

ולכאורה מצוה זו דווקא ברעך שבמצוות ואולם בשיטה מקובצת סנהדרין הובא שדין שלחייבי מיתה שעליהם נאמר ''ברור לו מיתה יפה '' ואף על פי שזה אינו רעך הוסבר שכל יהודי נקרא רעך וזאת למרות שיש דרשה לרעך שעמך במצוות .

 

אלא שמאידך גיסא אנו מוצאים כמה יש ללמד זכות וכמה לקרב את ישראל לאבינו שבשמים וראה באור החיים הקדוש שהסביר שחיוב השבת נשמה ונפש גדול מחיוב השבת אבידה גשמית בקל וחומר.

ויש סיפורים על כל גדולי ישראל בלי יוצאים מן הכלל שקרבו אנשים והחזירום בתשובה .

והנה , כאשר אנו מדברים על יאיר לפיד למשל שהצהיר שהוא אינו שומר שבת הרי יש עוד לא מעט יהודים כמוהו לצערנו שעדיין לא מכירים את אור השבת , האם צריך לשנוא את כולם כי הם אינם שומרי שבת ? האם כולם מסיתים ומדיחים נגד התורה והמצוות ?

ואיננו מדברים על שני עמים ושני ארצות הרי מדובר בעם אחד וארץ אחת , אני למשל לא מכיר משפחה דתית אחת שאין לה קרובים במעגל שני שלישי או רביעי שאינם שומרי שבת , האם כל בן דוד ישנא את בן דודו או בן דודו השני ?

האם השנאה הזאת תביא אותם יותר להתקרבות לתורה ולמצוות או להיפך ?

וכאשר אנו מתבוננים על מהלך התשובה הענק שקיים בארצנו בישיבות ובכוללים במוסדות ומכוני תשובה לבנים ולבנות הנה ברוך השם רבבות יהודים שבו הביתה ולא בגלל שמישהו החמיץ להם פנים אלא בגלל שהאירו להם פנים.

מצות שנאת הרשעים משנאיך השם אשנא כמעט ולא קיימת היום יאיר לפיד איננו רשע ואיננו כופר ואני חושב שהוא תינוק שנשבה ויבוא היום וגם יאיר הזה יהיה לפיד ואש של תורה .

נכון שיש לו תפיסת עולם שמתייחסת לתורתו אמנותו שונה מהמקובל בעולם התורה אבל איני חושב שזה נובע מתוך שנאה .

יאיר וחבריו חושבים שלא צריך להיות הבדל ומכאן זה נובע ולא משנאה . שונאי השם ומשניאיו אלו אנשים שהכירו את בוראם שיודעים מי זה השם יתברך וכפרו בו והיום כמעט שאין אנשים כופרים במדרגה הזאת.

ואיני אומר את הדברים מן השפה ולחוץ כי הנני מאמין באמונה שלימה שאם נדע לקרב את כלל אחינו היאירים הללו נצליח להביא ליותר אהבת ישראל.

והיום כבכל דור ודור זו מצוה גדולה , הנה הערב למדנו בשיעור את דברי האור החיים הקדוש בפרשת קורח שלנו שיעקב אבינו ביקש שבכבודם אל יזכר שמו ולכן לא נזכר שמו ועיין בדבריו הקדושים ומשמע ממנו שיעקב אבינו התפלל על כל יוצאי חלציו בכל הדורות כולם שגם אם יש חלילה מי שיכפור או שישכח את השם שלא יפגום בשורש והשורש לא יכזב.

ועם היות שמצוה לאהוב כל יהודי ובפרט בימינו אסור ללמוד מאדם שעובר עבירה לעשות עבירה וכדומה אותו יש לאהוב ואם חלילה מעשיו מקולקלים יש להרחיק ולהתרחק ממעשים אלו ולא ללמוד מהם כלל ועיקר.

והדברים מבוארים היטב בדברי האדמו''ר הזקן בספרו  התניא - בחלק ראשון - בפרק לב :

'' ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך וכמ''ש במ''א באריכות ומ''ש בגמ' שמי שרואה בחבירו שחטא מצוה לשנאותו וגם לומר לרבו שישנאהו. היינו בחבירו בתורה ומצות וכבר קיים בו מצות הוכח תוכיח את עמיתך עם שאתך בתורה ובמצות ואעפ''כ לא שב מחטאו כמ''ש בס' חרדים .

אבל מי שאינו חבירו ואינו מקורב אצלו הנה ע''ז אמר הלל הזקן הוי מתלמידיו של אהרן אוהב שלום וכו' אוהב את הבריות ומקרבן לתורה. לומר שאף הרחוקים מתורת ה' ועבודתו ולכן נקראי' בשם בריות בעלמא צריך למשכן בחבלי עבותו' אהבה וכולי האי ואולי יוכל לקרבן לתורה ועבודת ה' והן לא לא הפסיד שכר מצות אהבת ריעים וגם המקורבים אליו והוכיחם ולא שבו מעונותיהם שמצוה לשנאותם מצוה לאהבם ג''כ .

ושתיהן הן אמת שנאה מצד הרע שבהם ואהבה מצד בחי' הטוב הגנוז שבהם שהוא ניצוץ אלקות שבתוכם המחיה נפשם האלקית וגם לעורר רחמים בלבו עליהו כי היא בבחי' גלות בתוך הרע מס''א הגובר עליה ברשעי' והרחמנות מבטלת השנאה ומעוררת האהבה כנודע ממ''ש ליעקב אשר פדה את אברהם [ולא אמר דה''עה תכלית שנאה שנאתים וגו' אלא על המינים והאפיקורסים שאין להם חלק בא-לקי ישראל כדאיתא בגמרא ר''פ ט''ז דשבת]:''

 

באופן כללי אומר הרב שמי שרחוק ממש מהתורה יש מצוה גדולה ממש לקרבו ומצד נשמתו לאהוב אותו ומצד מעשיו לשנוא אותם וכמו כן המינים והאפיקורסים הם המיוחדים שיש לשנוא אותם וכאמור היום אין לנו לא מינים ולא אפיקורסים יהודים וראה למרן הרב קוק בכמה וכמה אגרותיו לד''ר משה זיידל וראה במאמר הדור ובאגרת תקנה והדברים ארוכים.

 

ובכן ידידי הנה מצוה גדולה עלינו לקרב בייחוד את הרחוקים והנני מאמין שנוכל לגשר על הרבה פערים ולקרבם יותר לתורה ולמסורת ישראל ומי שהוא רחוק בודאי שיש מצוה לאהוב אותו אך מאידך לשנוא את עברותיו .

ועוד נקודה . איני מכיר אישית את יאיר לפיד ואיני מכיר את הנהגותיו אבל דע לך שיש הרבה אנשים שנראים לך אולי כאנשים לא טובים ואם תבדוק תגלה שבענינים של בן אדם לחבירו הם גומלי חסדים ואני מכיר לא מעט כאלו.

חשוב לי לציין שאני חושב שכל מה שכתבתי עלינו נכון גם עליו וגם הוא מצווה באהבת ישראל כלפי כל יהודי ויהודי וכדאי שדברים אלו יובאו לפניו.

זאת ועוד איני מדבר פוליטיקה כי איני איש פוליטי ברוך השם וכדאי שהיחס לכל יהודי ויהודי לא יקבע לפי הנציגים שלו בכנסת וכדומה וצריכים גם לדעת שמשחקים פוליטיים בין נציגי מפלגות שונות לא צריכים לגרום לנו ביום אחד לאהוב חצי עם או לשנוא חצי עם .

וראוי שנזכור כי ברוך השם הקשר שבין כלל ישראל ובין הגוונים המרובים הוא הרבה יותר טוב מהנראה והנשקף במראה של הכנסת , ואפילו בכנסת עצמה יש הרבה חברי כנסת שאויבים זה לזה במליאת הכנסת בנאומים המשודרים וחברים זה לזה כשהם יושבים יחדיו בשקט באין צלם בהיכל למולם.

יהי רצון שבשבוע זה של הצווי של ''ולא יהיה כקרח וכעדתו '' נגביר אהבת ישראל וכולנו נזכה לדעת את בוראנו ולעבדו בלבב שלם אמן ואמן.

 

 
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על יאיר לפיד מצוה לאהוב או לשנוא אותו ?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שנזכה - ארז, 09/10/2013
שנזכה כולנו לאהבת ישראל אמיתית

אמן

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines