|
|
האם כדאי לעבור סמיכה לרבנות?
|
|
לכבוד הרב שלום.
ראשית עלי לציין לשבח את האתר "מורשת" יש כאן רבנים נהדרים ללא יוצא מהכלל, ומדובר בחכמים גדולים בתורה.
אני יהודי כבן 40, וברוך השם לומד ש"ס עם ראשונים, ועוד ספרים מגיל 15 משנתי היא לימוד תלמוד בבלי ותלמוד ירושלמי ללא שום מניעים חומריים על מנת שהלימוד יהיה "תורה לשמה". החלום שלי הוא להמשיך כך עד שאגיע לגיל פנסיה ואחר כך לנצל את הזמן הפנוי על מנת ללמד מספר תלמידים בשיעורים פרטיים ברמה הכי גבוהה שאני מסוגל, אבל ללא תמורה כספית כך שהכול יהיה "לשמה" בעניי לימוד תורה לשמה משמעו כשם שציווני השם אלוקי, בלי שום תמורה.
לאחרונה אני חולם לעבור סמיכה לרבנות. נכנסתי לאתר של הרבנות הראשית ולדעתי אני כן מסוגל לעמוד בזה. אני מדגיש שאין לי שום כוונה לכהן כרב בעתיד. רק ללמד כמו שכתבתי. כמובן במידה שאחליט כן לעבור סמיכה אוכל לעשות את זה רק לאחר הפרישה לפנסיה כי רק אז אוכל ללמוד את החומר הנדרש וגם להמשיך במגביל עם הש"ס הבבלי והש"ס הירושלמי.
השאלה שלי היא האם הלימוד הקשה של הטור עם הבית יוסף, השולחן ערוך עם הנושאי כלים לא יהרוס את הלימוד תורה לשמה? או שאולי זה יהיה יותר נכון ללמוד את החומר הנדרש אבל לא לגשת למבחנים על מנת שהלימוד יהיה רק "לשמה"? או שבכלל מדובר בתרגיל של יצר הרע על מנת לנטרל את אותו החלום שלי.
|
התשובה:
|
|
שלום רב לכבודו
הנה כבודו מכיר את המשנה היקרה באבות המיוחסת ליהודה בן תימא וראה בתוי''ט שיטה נוספת ואמרי המשנה הם :
'' הוּא הָיָה אוֹמֵר, בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא, בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה, בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְוֹת, בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד, בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה, בּן עֶשְׂרִים לִרְדּוֹף, בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ, בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה, בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵצָה, בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה, בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם:''.
והנה אתה כבן ארבעים גיל הבינה שהוא כדברי התפארת ישראל גיל של בשלות השכל להבנה מעמיקה וכלשונו ''בן ארבעים לבינה - כבר נתבשל כח שכלו להבין דבר מתוך דבר ''.
וראוי שכל אדם בימי חייו יצמד למשנה זו ובכל תקופה יקיים מה שאמרו חכמינו בענין הגיל ההוא.
ואשריך שבן חמש עשרה למדת גמרא ועתה הנך מתאמץ הרבה בלימוד ומבקש שיהא זה לימוד תורה לשמה.
אדם שנגש למבחנים אין בכך גריעותא בלימוד התורה לשמה נהפוך הוא על ידי הלימוד היסודי והבסיסי הוא קונה את התורה ובניית ההלכה מהשורש כהלכה וממילא לא יורה שלא כהלכה.
מבחנים של רבנות יכריחו אותך לדעת כל הלכה בשורשה התלמודי עם הטור והבית יוסף שיביאו את יסודות ההלכה ומשם עדי הפוסקים האחרונים.
וכאשר תשאל שאלת הלכה ישנה או חדשה ימצאו בידך הכלים המתאימים לברר מהם צדדי הבעיות ומה פתרונם ועל פיהם תורה ותפסוק הלכה כהלכה.
ואין זה משנה אם בדעתך להיות רב בפועל בקהילה או שאין דעתך להיות הלימוד שווה לכל נפש וכל יהודי חייב בידיעת ההלכה ושורשיה.
גם אל תדחה את הלימוד ראה את מסלול הבחינות והתחל באחת מהן ותתקדם ותראה ברכה בעמלך.
ואדרבה על ידי הלימוד המדוייק והמבורר תוכל להעמיד תלמידים הרבה בסברא ובשכל ישר ואל תרגיש חוטא כלפי לימוד התלמוד בבלי וירושלמי כי תוכל ללמוד דף יומי בבבלי ודף יומי בירושלמי ומלבד זה תוכל להתרכז בבחינות.
ואני מציע לך שאת הלימוד בירושלמי תלמד כמה שאפשר לפי המבחנים היינו אם תבחן בהלכות שבת למד את הירושלמי שבת .
ויהי רצון שתזכה לגדול בישרות תורנית וללמד תורה שזהו מיסודות הלשמה ללמוד וללמד.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
האם כדאי לעבור סמיכה לרבנות?
|
|
|
|
|
|
|
|
|