יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » גילוח בר``ח אייר או ביום העצמאות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

גילוח בר"ח אייר או ביום העצמאות

מתוך: מקדש וגאולה » גאולה ופעמיה פורסם בכ"ח בניסן התשע"ו
שלום לכבוד הרב.

ראשית, לעצמי אני עם זקנקן קטן כל ימות השנה ולכן לא מפריע לי להתגלח רק בל"ד לעומר. שנית אני חוגג את יום העצמאות באמירת הלל (לא גמור).

השאלה שלי מתייחסת למצב בו מישהו מחליט מלכתחילה להתגלח ביום העצמאות.
אם כבר להתגלח בעומר האם לא עדיף לעשות זאת לכבוד ר"ח אייר על פני יום העצמאות? הרי אין ספק שר"ח הוא יום קדוש שבו אנו אומרים הלל עם מוסף ואף מוציאים ס"ת. לעומת יום העצמאות שחשיבותו הדתית וההנהגות בו נתונים במחלוקת.

תודה רבה וחג שמח.


התשובה:
שואל נכבד .

ידועים דברי רבותינו שבדור הקודם בדבר היחס ליום העצמאות הן לגבי אמירת ההלל והן לגבי התספורת ביום זה כאשר יש שאמרו לומר הלל בברכה ויש שאמרו לומר הלל שלא בברכה ויש שאמרו שאין לומר כלל הלל.
ואפתח בדברי הגאון בעל שו''ת קול מבשר בחלק א סימן כא שהקדים ואמר כך : '' הנה אין ספק שהיום ההוא (ה' אייר) שנקבע על ידי הממשלה וחברי הכנסת (שהם נבחרי רוב הצבור) ורוב גדולי הרבנים לחוג אותו בכל הארץ זכר לנס של תשועתנו וחירותנו, מצוה לעשותו שמחה ויו''ט ולומר הלל. ואף ציבור שבעיר אחת או יחידים שקובעים עליהם יום טוב לעצמם על נס שנעשה להם חייבים לקיים עליהם ועל זרעם והבאים אחריהם עד עולם ואף שהולכים לעיר אחרת להשתקע חייבין לקיים היום ההוא כמ''ש מהר''ם אלשקר בתשו' סי' מ''ט והובא להלכה במג''א סי' תרפ''ו סק''ה ובאלי' רבה שם, והחת''ס או''ח סי' קצ''א כתב שכך נוהגין כמה קהלות ישראל ומגדולי יחידיהם שעושים כן ביום שאירע להם נס עיין שם שכתב דהיינו דוקא ממיתה לחיים דומיא דמרדכי ואסתר ..''.
ולאחר כל זאת קבע שאין לברך על ההלל ללא הסכמת כל גדולי ישראל : ''מ''מ למעשה לקבוע הלכה לדורות בענין ברכת ההלל והוא דבר מחודש אחרי התקופה הארוכה של אלפיים שנות הגלות, אף על פי שכל מה שכתבתי נראה ברור בעיני לדינא אבל למעשה אי אפשר להחליט בזה בלי הסכמת רוב גדולי הרבנים שלא יבוא לידי לא תתגודדו ליעשות אגודות אגודות, ואם יעלה בהסכמה יברכו על ההלל בכל המקומות. ''.ולגבי שהחיינו אמר שמי שמרגיש שהיום הוא שמחה עבורו יכול לברך גם שהחיינו.
והגר'ע יוסף כתב שיש סבות גדולות לשמוח ביום הזה אך אין לומר הלל בברכה ואלו מקצת מדבריו בשו''ת יביע אומר חלק ו - אורח חיים סימן מא :
''....וכיו''ב ראיתי בשו''ת ישכיל עבדי ח''ו (חאו''ח סי' י אות ז) שג''כ העלה שאין לגמור ההלל בתוך תפלת יום העצמאות אפי' בלא ברכה, מפני שעדיין אויבינו קמים עלינו לכלותינו, ואין לך יום שאין קללתו מרובה מחבירו, ועונותינו הטו אלה, כי היצר הצורר בעוכרינו להסית את ישראל מדרכי ה' וכו', ומכיון שאין כאן אלא אתחלתא דגאולה, ואינה גאולה שלמה לכל עם ישראל, לכן אין לתקן לומר הלל גמור בתוך התפלה אפי' בלי ברכה, ורק אפשר לומר מזמורי ההלל לאחר סיום התפלה, בלי ברכה, כי פשוט שאין לנו להכנס בספק ברכה לבטלה. עכ''ד. ולא אכחד כי באמת עם כל הצללים הנ''ל, ישנם אורות גדולים שאין לנו להתעלם מהם, כי מדינת ישראל כיום היא מרכז התורה בעולם כולו, ורבבות בחורי חמד מטובי בנינו היקרים עוסקים בתורה יומם ולילה בישיבות הקדושות, והתורה מחזרת על אכסניא שלה, שאין לך תורה כתורת ארץ ישראל, ובירושלמי (פ''ו דנדרים סוף ה''ח), אמר הקדוש ברוך הוא, חביבה עלי כת קטנה שעוסקת בתורה בא''י, מסנהדרין גדולה שבחוץ לארץ. ורבבות משלומי אמוני ישראל מחנכים את בניהם ובנותיהם ע''פ תורתינו הקדושה, כל רואיהם יכירום כי הם זרע ברך ה', וכאמור: כי לא תשכח מפי זרעו. ואף אצל המון העם אנו מוצאים אזן קשבת שוקקה וכמהה לשמוע תורה ודעת מפי גדולי ישראל, כחזונו הנפלא של עמוס: הנה ימים באים נאם ה' והשלחתי רעב בארץ לא רעב ללחם ולא צמא למים כי אם לשמוע את דברי ה'. (וע' שבת קלח:). ואנו תפלה שהשי''ת יערה עלינו רוח ממרום, וידעו תועי רוח ובינה, ונשוב כולנו בתשובה שלמה. ועכ''פ הואיל וכאן נמצא וכאן היה רק התחלה טובה, מש''ה אין חיוב לומר הלל בברכה ''.
והנה לגבי תספורת בימי ספירת העומר מי שנוהג להתחיל את האבלות בראש חודש אייר כנזכר בפוסקים בסימן תצ'ה זהו מנהג אחד.
אבל הנוהגים להתחיל שלא להסתפר מראשון לפסח יש פוסקים שהתירו להסתפר ביום העצמאות , ויש פוסקים שאסרו אם מטעם שאיננו רשאים להתיר תגלחת ואם מטעם שבימי הדין ראוי להשאר בגדול שיער כל ימי הספירה עד ערב שבועות.לכן ראוי שלא תתגלח בודאי בראש חודש כיון שלא מתגלחים וראה בכנה'ג בסימן תצ'ג ולגבי יום העצמאות מי הרב שלך ומה דעתו כי ברור לך שאינך יכול לבחור רב לפי כל תשובה הלכתית כזו או אחרת. אלא עשה לך רב זהו דבר הקבוע ואותו הרב הקבוע לך יקבע לך מה לעשות ביום העצמאות. ויש רבנים הרואים ערך גדול בהודאה ביום העצמאות אולם אינם מתירים בו תגלחת .
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על גילוח בר''ח אייר או ביום העצמאות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines