יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » איש היושב בתוך שקית נילון במטוס
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

איש היושב בתוך שקית נילון במטוס

מתוך: מחשבת היהדות » טעמי מצוות פורסם בד' באייר התשע"ג
שלום הרב שרלו היקר


שמעתי היום את דבריך ברדיו גלי ישראל והתרגשתי מאוד מהאמת היוצאת מפיך. אבל שניסיתי לשחזר מהי בדיוק הטענה שלך ולמה בעצם זה לא נכון לעשות את זה לא יכולתי לשחזר את הדברים שאמרת והם חשובים לי נורא. אם לא קשה לך וזה לא דחוף לעשות זאת זה, אודה לך אם תעמיד דברים על דיוקם.

תודה וסליחה על הזמן שלך


התשובה:
שלום וברכה

לא ניתן היה להימלט מראיית התמונה של יהודי היושב בתוך שקית ניילון במטוס, כנראה שהוא כהן, והוא עשה זאת בשל העובדה שמסלול הטיסה עובר בין השאר מעל בית קברות - יש הטוענים שהכוונה היא לבית הקברות בחולון.
אמונתי העמוקה היא שמפגשים עם מציאויות כאלה של קיום מצוות הקב''ה מהווים לעולם הזדמנות לבירור רוחני, לחיזוק אמונה, ולכוונון עמוק יותר של הדרך הראויה לעשות את רצונו.
א. נקודת המוצא של האדם המאמין היא שכל מה שריבונו של עולם ציווה - הוא עושה. זו מהותן של כל המצוות השמעיות, שלא נועדו וגם לא ניתן לפענחן בלשון בני אדם ובשכלם של בני אדם. אנו נוטלים לולב, מניחים תפילין, מפרישים חלה, אוסרים כלאיים, טובלים לפני עליה להר הבית ועוד עניינים רבים אין ספור שכלל אינם נתפשים בשכלם של בני אדם, ולא עומדים במבחן ההיגיון האנושי. הדוגמה השכיחה ביותר למציאות זו היא דיני מאכלות אסורות, שמלשון התורה עצמה משמע שהם נועדו להבחין בין מאכלי אומות העולם ובין מאכלם של האומה המקודשת על ידי ריבונו של עולם. אין מדובר בהסברים בדבר בריאות המאכלות האסורות, או השפעה רוחנית זו או אחרת, אלא קדושה הנובעת מרצון ד' ומציוויו, ואנו עושים זאת במלוא ההתכוננות.
ב. על כן, לו ריבונו של עולם היה מצווה אותנו לשבת בתוך שקית נילון בעת טיסה במטוס - היינו עושים זאת, בדיוק כפי שאנו עושים כל דבר אחר שאינו עומד במבחן ההיגיון שלנו. הנאמנות שלנו למצוות היא מוחלטת, ואינה ניתנת לערעור.
ג. מה אפוא תפקידו של ההיגיון בהקשר זה (יש לו אין ספור תפקידים בהקשרים שונים): במקום בו דבר מסוים נראה לא רק לא מבוסס על ההיגיון (כמו תפילין, מאכלות אסורות וכדו'), אלא גם מנוגד להיגיון, ומעורר פלצות - הדבר מחייב אותנו לבחון האמנם ריבונו של עולם ציווה עלינו כך. אדגיש שוב: העובדה שזה לא נראה בעינינו הגיוני אינו סיבה לאי-קיום; הוא סימן שאנו צריכים לבחון את עצמנו. התורה אמנם אינה מבוססת על ההיגיון האנושי, אולם בדרך כלל היא אינה מנוגדת לו. ובשל כך, בכל מקום בו נראה שמה שהיא אומרת חורג בצורה דרמטית - אנו צריכים לבחון האמנם היא ציוותה כך. במצבים רבים התשובה תהיה - כן, היא ציוותה כך, גם אם נראה שזה מנוגד להיגיון, ואז אנחנו נעשה זאת. אולם במצבים רבים ומגוונים יתברר לנו כי ההיגיון קורא לנו לקרוא את התורה בצורה מדויקת יותר ומכוונת יותר לרצון ד', ואז יתברר לנו שלא עלה על לב לצוות כך.
ד. ההיגיון איפה אינו הסיבה שחס ושלום בשמה אנחנו לא נעשה את מה שריבונו של עולם ציווה. ההיגיון הוא אחד הכלים המשמשים בידינו כדי לברר את דבר ד'. על כך כתבתי פעמים רבות. לדוגמה כאן http://www.kipa.co.il/now/47406.html ומוטל עלינו לדאוג כי במקום בו הקב''ה לא ציווה דבר מה - אנחנו לא נצייר את התורה כמטורפת. אדגיש שוב כי אם הבירור המדויק יחשוף כי אכן ריבונו של עולם ציווה כך - אנחנו נעשה זאת כפי שהוא ציווה.
ה. במקרה דנן, אדם היושב בתוך שקית נילון במטוס מחייב אותנו לבחון האמנם זו ההלכה. לא אכנס לדיון ההלכתי בדבר טומאה בוקעת ועולה עד לרקיע, אוהל זרוק אי שמיה אוהל או לאוו שמיה אוהל,ועוד עניינים הכרוכים בכך. אציין רק שלא מעטים הפוסקים שאמרו שאין חובה לעשות כך. לא זו בלבד, אלא שרוב מוחלט של גדולי ישראל לא הורו לכהנים לעשות כך, וחלקם שהוא כהן בעצמו אינו עושה כך בעצמו.
ו. במצב כזה, לא ניתן לומר כי ''המחמיר תבוא עליו ברכה''. ליתר דיוק, ניתן לומר כי ''המחמיר תבוא עליו ברכה'' אלא שיש לשאול במה הוא מחמיר. אני מניח שמי שעושה כך סובר שהוא יעשה כך למרות שפוסקים רבים כתבו שאין צורך, כי הוא מחמיר על עצמו לנהוג כאלו שחייבו אותו לנהוג כך. מה שאני חש כלפיו הוא מה שכתב הרמב''ם בהקדמה לפרק חלק, בהקשר אחר לגמרי, על אלה שסוברים שהם עושים את דבר ד' בנאמנות - אך למעשה גורמים לתוצאה ההפוכה. כואב לי כי דווקא מי שנאמן כל כך למצוותיו של הקב''ה עושה נזק כה גדול לתורתו, וכאילו ריבונו של עולם ציווה לשבת בתוך שקית נילון בטיסה במטוס. זו החמרה בתחוםמ טומאת מת אבל קולא נוראה באחריות שיש לנו לשמו של ריבונו של עולם בעולם.
ז. ההיגיון האנושי איפה אני סיבה בשמה אנו פוסקים הלכות. הוא הכלי שבעזרתו אנו מבררים את דבר ד'.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על איש היושב בתוך שקית נילון במטוס
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines