|
|
יש לי קפידה
|
|
שלום וברכה לכבוד הרב. אם אני שולח שאלה לאדם מסוים לאימייל שלו והוא לא עונה לי תשובה ויש לי את הפלאפון שלו, איך, ובאיזה מילים אני צריך לדבר איתו, למרות הכעס והאכזבה שלי ממנו?
|
התשובה:
|
|
בס''ד
שלום לך ידידי היקר.
אין ספק שזה מאכזב שלא מקבלים מענה לשאלתך, ומתוכן שאלתך ניכר בך שהנך אדם חכם, שכן הכלל הוא לפני שמגיבים במצבים כאלו יש לחשוב ולהתבונן כדי שלא נפלוט חלילה מילים שלא יובנו כראוי, ובמיוחד אם צליל הקול ישמע כדחייה, או התקפה או זלזול, מחמת שלא דנו אותו לכף זכות, לפני שעמדנו על שורש סיבת ההתעלמות מצדו.
ונניח שהוא באמת התעלם, אבל אולי הוא התעלם מסיבה אישית שלא קשורה אליך, אלא אליו בלבד, או שיש סיבה טכנית שהוא לא יכול היה להשיב לך תשובה, וכן על זה הדרך מכל מיני סיבות לא צפויות.
לכן חושבני שאם הדבר חשוב לך ומפריע לך כדאי לנהוג כפי שכתב הרמב''ם במקרה דומה לזה, בהלכות דעות פרק ו, הלכה ז. כשיחטא איש לאיש--לא ישטמנו וישתוק, כמו שנאמר ברשעים ''ולא דיבר אבשלום עם אמנון, למרע ועד טוב: כי שנא אבשלום, את אמנון'' (שמואל ב יג,כב); אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו, למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני: שנאמר ''הוכח תוכיח את עמיתך, ולא תישא עליו חטא'' (ויקרא יט,יז). ואם חזר וביקש ממנו למחול לו, צריך שימחול; ולא יהא המוחל אכזרי, שנאמר ''ויתפלל אברהם, אל האלוהים'' (בראשית כ,יז).
הנה דברי הרמב''ם מוסבים גם על מקרה דנן שכן אנו סבורים שאולי האדם הנ''ל לא השיב לנו תשובה ולכן יש לנו קפידה קטנה עליו. ובשביל שלא נגיע לידי שנאה, יש מצוה מן התורה שנוכיח אותו בלשון רכה, ואולי כדאי שנכין את דברינו על הנייר בכך נשקול בפלס מה לומר, ומה לא לומר, וחשוב מאד גם שהגישה תהיה רכה ועדינה עם חיוך על פניך, למרות אתה והוא לא רואים אחד את השני אלא מדברים בטלפון, כי הוא ירגיש אותך שאתה מאיר פנים, ופניך לשלום, וזה בדוק! ובשביל שבקשת דוגמא אציע לך סגנון לדוגמא ואני כבר סומך עליך שתדע להוסיף נופך בסגנון היחודי שלך:... ראשית אני שמח מאד שסוף סוף אני זוכה לשוחח איתך, ורק רציתי אם אפשר לשתף אותך ברחשי ליבי, ולאחר שקבלת תשובה חיובית תאמר לו בנועם: אני מאד מעריך אותך ואתה מאד חשוב לי, וחשובה לי גם דעתך, לכן הצטערתי שלא קבלתי ממך מענה. וזאת אני אומר לך כדי שתבין כמה אני מכבד, ומעריך אותך.
יש לקחת בחשבון, שגם אם עשה זאת בכוונה, ודאי שהיתה לו סיבה מספיק מוצדקת בעיניו, למה הוא לא השיב תשובה, למרות שבעינינו זה לא מוצדק, תדון אותו לכף זכות שלא במתכוון עשה זאת, אלא מחוסר ידיעה בעלמא, בלי שום כוונה לפגוע בך אישית,
והדברים אמורים לכל אדם, ובמיוחד במערכת יחסים בין איש לאשתו.
ותן לחכם ויחכם עוד...
וה' הטוב ישכון וישכין שלום בנינו מהרה אמן
מוקירך ומכבדך
כתריאל משולמי
מאתר ''אני יהודי''
''המרכז למודעות והגשמה עצמית''.
ומהישיבה הגבוה ''שיח ידידיה'' פתח תקווה.
|
|
|
קישורים מומלצים:
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
יש לי קפידה
|
|
|
|
|
|
|
|
|