יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » השולחן ערוך כמקור פסיקת הלכה מוחלט.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

השולחן ערוך כמקור פסיקת הלכה מוחלט.

מתוך: מחשבת היהדות » יחס היהדות לנושאים שונים פורסם בי"א בשבט התשע"ג
שלום כבוד הרב!
בשבת האחרונה, היה לי דיון עם תלמיד של הישיבה בפ"ת, נוגע לתוקף השולחן ערוך כפוסק ההלכה כיום.
בנוסף, קראתי גם את ההקדמה שכתב הרב להוצאת 'עם הספר' לשולחן ערוך. ורציתי להבין:
האם יש לפסוק כיום לפי ראשונים אחרים? האם הרמב"ם כיום יכול לשמש לפסיקת הלכה או שלא (שהתקבל רק ע"י חלק מהתימנים)?
ואם כן, לפי איזה ראשונים/אחרונים יש לפסוק?
(לדוג': אם אחד מהראשונים פוסק כי אין חיוב לנטילת ידיים, האם יש עניין לנהוג כך ?!)
ומתוך זה שאלה אף מהותית יותר:
האם החיפוש אחר פסיקות הלכה מקילות לא עלולה להביא רבים במדרון תלול בחיפוש אחרי כמה שיותר 'קולות'.
השאלה שלי מתרכזת יותר בפן הרוחני של זה, לא הפסיקה עצמה, אלא מה שהיא עשויה להביא איתה. פעמים רבים אני מרגישה כי חיפוש 'קולות' בהלכה מביא את האדם פחות ליראת שמיים, לאמונה בה'.
שהרי איך אפשר לעבוד את ה' באהבה, מתוך רצון להידבק בו כאשר כל הזמן מחפשים איך לעשות את זה 'יותר קל'?


התשובה:
שלום וברכה

אינני חושב שניתן לענות על שאלה זו בצורה כללית. בעולמה של תורה, לא ניתן לדבר על ספר אחד בלבד שכל דבריו מתקבלים ללא ערעור: לא כל הפסיקות מתאימות לנאמר בתלמוד הבבלי, לא כל דברי הגאונים התקבלו, הרמב''ם התקבל אך לא במלואו, על השו''ע נכתבו גם דברי הרמ''א וגם דברי אחרונים אחרים, ועוד ועוד.
מצד שני, לא ניתן להתייחס לכל הספרים האלה כאילו הם רק אחת הדעות: התלמוד הבבלי הוא יסוד הפסיקה; דברי הגאונים הם בסיס ההלכה; השפעתו של הרמב''ם עצומה; נקודת המוצא היא שהולכים לאור השו''ע במקומות בהם לא חלקו עליו, ועוד ועוד.
בין שני עקרונות אלה מתנהלת ההלכה.
על כן, אין תשובה נכונה המתאימה תמיד. הדבר תלוי בכל סוגיה וסוגיה, בריבוי הראשונים שהולכים לאותו כיוון מול דעת יחיד, וכדו'.

לשאלה זו אין קשר לשאלות חיפוש הקולות או החומרות. מי שאינו מבקש את דבר ד' באמת – ימצא את הדרך לחפף ולהקל; מי שמבקש את דבר ד' – יעשה את דבר ד' בין לקולא ובין לחומרא. כבר חז''ל אמרו כי ההולך אחר הקולות של כולם הוא ''רשע'', ואילו ההולך אחר החומרות של כולם עליו הכתוב אומר ''והכסיל בחושך הולך''.
על כן, הדבר הנכון הוא להתמלא ביראת שמיים ולנסות לכוון את עצמנו לרצון ד'.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על השולחן ערוך כמקור פסיקת הלכה מוחלט.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines