יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » צדק בטבע
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

צדק בטבע

מתוך: מקדש וגאולה » גאולה ופעמיה פורסם בכ"ט בטבת התשע"ג
לכבוד הרב,

כיצד היהדות תסביר את שאלת חוסר הצדק והאכזריות הנוראית שקיימת בטבע, בה החזק שולט בחלש?
מדוע האריה טורף את האיל בצורה כה אכזרית?
מדוע הטבע לא יאפשר לזאב להתקיים בלי לחטוף גורים של כבש מידי אימם ולטרוף אותם בצורה הכי אכזרית בעודם חיים ובסבל מתמשך?
מדוע האדם יכול לדרוך על הנמלה? והורג יצורים חיים רבים במעבר הכביש?
ולא הזכרתי את עניין שחיטת בעלי חיים לצורך מאכל ובפרט לקורבנות!

הרי אנו מאמינים שאלוקים הוא טוב וכל יכול..
כיצד נוכל להתמודד עם העובדה שהטבע נברא בצורה שמחייבת כ"כ הרבה אכזריות וחוסר צדק מתמשך?

האם יש לכך התייחסות כלשהי ביהדות? נושא שקשה לעיכול ולפתרון ללא הדחקה מתמדת



התשובה:
שאלה זו הטרידה רבים וכבר נוסחה בדרך מיוחדת גם על ידי רבי יהודה הלוי [כוזרי מאמר שלישי סעיף יא]. היו שביארו שמידת החמלה הראויה נוגעת למערכת היחסים בין בני אדם בלבד. וכשם שאין לתהות על תלישת הפרי מן העץ או קצירה החטה בסכין חדה כך אין לתהות על על פגיעת בעלי חיים זה בזה ופגיעת האדם בהם.
אולם מה שנראה נכון שבפשוטי המקראות ובזרם המרכזי של האמונה היהודית בה נתייחד העיקרון של צער בעלי חיים כמנחה פעולות רבות הנעשות בין אדם לחיות שסביבו. הוא - שכל צערם של בעלי חיים כצערם של בני אדם נובע מן הקלקול שחל בעולם בעקבות החטא. הצפי הנבואי לעולם השלם נוגע לא רק לבני אדם שיכתתו חרבותם לאתים ויחיו בשלום אלא אף לבעלי חיים ומערכת היחסים שבינם לבין בני אדם. אותו ישעיהו המנבא על השלום העולמי ['ולא ילמדו עוד מלחמה'] הוא זה שאומר את הנבואה הבאה [פרק יא מספרו]:
(ו) וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם:
(ז) וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן:
(ח) וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק עַל חֻר פָּתֶן וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי גָּמוּל יָדוֹ הָדָה:
(ט) לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְדֹוָד כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים:
וככל שאנו מתקדמים לקראת בימים ההם התרבות האנושית לומדת לרסן את נטיותיה ההרסניות והמבקשות מלחמה - וגם היחס לבעלי החיים מתעלה בנטיית הנפש ובחוק.
אמנם יש תמיד עליות ומורדות ועם כל זה בנוסף לאמונתנו שכך יקרה יום אחד, מוטל עלינו האתגר להביא את היום.
שבת שלום
עמית קולא
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על צדק בטבע
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שאלות נוספות - לא השואל, 22/01/2013
תשובת הרב מעלה אצלי שאלות, שאולי היה עדיף לשלוח בנפרד. אני מקווה שניתן להשיב עליהן כתגובה.
1. האם זהו תאור מלא של התמונה המוסרית, ואז נראה שדרישת המוסר הוא לנהוג בצמחוניות, או שיש שיקולים נוספים עדיפים ''כוונתי למצב החיים הרגיל''?
2. כידוע הרמב``ם באר שדברי ישעיהו מוסבים על האומות, ולא שינוי הטבע. מה דעת הרב עצמו בעניין זה? האם טרם שינוי טבעים זה, באמת אין מקום לצמחונות דה פקטו?
3. האם יש להניח קיומה של פרסונה לבעלי החיים כדי ליתן חשיבות מוסרית לסבלם? ואם כן, האם לדעת הרב יש להם כזו? האם גם הישארות הנפש?
זו אכן שאלת רחבת מימדים
נחלקו בה חכמי הדורות. אם נשתמש בלשון אל מדוייקת: יש מי שראה בבעלי החיים צמח מהלך ויש מי שראה בה אדם מוגבל.
גם לפי הגישה השניה - יש מקום להפריד בין חזון עתידני לבין מציאות החיים שלנו היום. כדי לרכז מאמץ לשמור ולהעמיק את המחוייבות המוסרית בין אדם לאדם - שמימושה בעולמנו כידוע לוקה בחסר - אין לפזר מטרות. יש אמנם לזכור את הייעוד האחרון וכשאנו פועלים לפי מדרגתינו העכשווית ואוכלים בעלי חיים אנו נזהרים לכסות את דם השחיטה - כדי לבסס בעולמנו הערכי את אי האידיאליות של אכילת בשר. יחידים שיש בהם שאר רוח גדול ועולמם המוסרי איתן במערכת היחסים האנושית יכולים להתנזר מן הבשר גם היום. בתוספת תנאי של הכרה שמדובר במידת חסידות ואין לחוש התנשאות או ביקורת לרוב העולם שאינו בזו המעלה.
ויש להרחיב אך העיקר נמצא בנ``ל.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines