|
|
נוסח ספרד
|
|
שלום וברכה!
א. האם אפשר לומר שיש נוסח ספרד מוסכם? הרי ראיתי שיש הבדלים בין החסידויות השונות כדוגמת באלז,קרלין,קוזניץ',חב"ד
ב. מי ערך את הנוסח שמופיע ב"תפילת כל פה"? כי בכל זאת אני רואה שרוב הציבור מתפלל מנוסח זה דווקא
ג. שמעתי שיש כפילויות בנוסח ספרד כדוגמת "וצדקנו בצדק ובמשפט","כי אתה שומע תפילת כל פה עמך ישראל ברחמים","בכל שעה בשלומך ברוב עז ושלום", ושכל אלו טעויות של המדפיסים כי אין למשפטים הללו פירוש הגיוני.
מה הרב חושב על כך?
חזק וברוך על התשובות החכימות! תודה
|
התשובה:
|
|
שלום לשואל
אתה צודק שיש הבדלי נוסח לא מעטים, בין הסידורים שמקובלים על החסידויות השונות שאתה פרטת בשאלתך, אך יש להבדיל בין אותם הסידורים שנערכו ע''י אנשים ברי סמכא, ושמותיהם מודפסים בשער הסידור, כמו למשל חב''ד, (תהלות ה') ; מונקאטש (שער יששכר), צלותא דאברהם ודומיהם, לבין סידורים (מבלי לנקוט בשמותיהם) שאין יודעים מי ערכם, אם בכלל עברו עריכה. אבל הדברים אינם שונים בהרבה בנוסח אשכנז, שכן יש הבדלי נוסח בין הסידורים בנוסח אשכנז, הנקרא נוסח הגר''א, לבין הסידורים של היידנהיים שפת אמת, שפה ברורה, ועבודת ישראל של בר.
כנ''ל ניתן לומר גם על נוסח הספרדים,
אתה שואל מה דעתי על כך. לעניות דעתי רצוי להתפלל מתוך סידור שנערך ע''י בר סמכא, ושמו מופיע בשער הסידור.
כל טוב ובשורות טובות
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נוסח ספרד
|
|
|
|
|
|
|
|
|