יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ירידת הדורות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ירידת הדורות

מתוך: מחשבת היהדות » יחס היהדות לנושאים שונים פורסם בכ' בסיוון התשע"ב
האם הרב יוכל להסביר לי את מושג "ירידת הדורות" שעליו מבוססת כל פסיקת ההלכה (אמורא לא חולק על תנא, אחרון לא חולק על ראשון וכו') אך למעשה הוא סותר את השכל! שהרי בעינינו אנו רואים שאין שום הבדל מבחינה אינטלקטואלית בין אנשי קדם לאנשי זמנינו.
ועוד, כל בר דעת רואה שאדרבה, האנושות רק מתקדמת עם הזמן בכל המובנים (מדע, טכנולוגיה, מוסר ועוד) בגלל שהידע שלנו הוא הידע שהצטבר מכל הדורות ואנו יודעים דברים שלא שערום אבותינו! ואם כל בני האדם היו חושבים שלא יכול להיות שהקדמונים טעו ואין אנו רשאים לחלוק עליהם מסברא אלא רק להעמיד את דבריהם על בוריים היינו נשארים עד עכשיו בימי הביניים..
א"כ איך אפשר לפרש מאמרים כגון אם ראשונים כמלאכים וכו' ?
2. האם לא הגיע הזמן לשנות את צורת החשיבה של הפוסקים שהוכחה כלא נכונה בעליל?
3. האם ידועה דעת רבינו על ירידת הדורות?
אשמח אם הרב יוכל להאיר את עיניי בנושא.
תודה רבה


התשובה:
רבינו התייחס למספר שינויים: שנפסקה הקבלה, דבר שהקנה יתרון לקודמים שקיבלו בקבלה והעבירוה לבאים אחריהם, על פני החכמים שכבר בימיהם, לא היתה מסירת קבלה.
שינוי שני, היקף לומדי התורה. בעבר למדו תורה בהיקף גדול יותר.
אני מניח שרבינו היה מציין שינוי נוסף בשיטת לימוד התורה. ודי שנזכור כיצד ר' זירא הפנה עורף לשיטת לימוד בבבל, כשנחשף לשיטת הלימוד בא''י, וכל שכן בימינו.
כמו כן רבינו היה מציין שינוי נוסף, הקשור לאיכות החיים. שהיו אז מסתפקים במועט, וראו בחיי העולם הזה טפל, וחיי עולם הבא עיקר.
וכן כל כיוצא בכך.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ירידת הדורות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שאלות - מישהו, 11/06/2012
1. באיזה דור נפסקה הקבלה? ואם אכן כך, לאמור: הקבלה לא הגיעה עד ימינו, אז על סמך מה אנחנו בכלל מאמינים בתורה שבעל פה?

2. עובדתית, כיום לומדים תורה יותר מבתקופת התנאים או האמוראים.

1. אין הכוונה שאבדה הקבלה, חלילה, כי התושבע``פ סוכמה במשנה ובתלמודים, אלא הכוונה שנפסקה העברת הקבלה מחכם אחד לחכם אחר, וזו כנראה נפסקה בתקופת האמוראים אביי ורבא, שאז התחילו לפסוק הילכתא כבתראי.
2. כתב רבינו בהקדמתו למשנה תורה: ``ואחר בית דינו של רב אשי שחבר התלמוד בימי בנו וגמרו, נתפזרו ישראל בכל הארצות פזור יתר... BBונתמעט תלמו דתור,ה ולא נתכנסו ישראל ללמוד בישיבותיהם אלפים ורבבות כמו שהיו מקודם,BB אלא מתקבצים יחידים השרידים אשר ה` קורא בכל עיר ועיר, ובכל מדינה ומדינה, ועוסקים בתורה``.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines