|
|
ילודה
|
|
תמיד שאלתי את עצמי למה אני לא יכולה להשאיר לקב"ה להחליט באם לתת לי עוד ילד או לא, האם הקב"ה לא יודע את מצבי האישי/זוגי/כלכלי/הגיל שלי/סיכונים/יכולות... כדי להחליט בשבילי ? האם נכון לנהוג כך או זה חסר אחריות מצידי? אשמח לתשובה מפורטת למרות ששאלתי קצרה .
(ניסיתי לא מעט פעמים לנסח יותר טוב את שאלתי ולא הצלחתי. רק אוסיף כי שאלה זו במהותה מתייחסת לאו דווקא לילודה אלא בכלל).
תודה
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה,
ראשית סליחה על העיכוב במענה. שאלתך בעצם היא שאלת רוחב גדולה מאוד על היחס בין השתדלות לביו בטחון, היחס בין ההכרה וההבנה כי הקב''ה הוא רופא כל בשר והוא אשר מפליא לעשות לבין חובת ורפא ירפא אשר צוותה עלינו (ולפי עיקר הפוסקים זו חובה ומצווה להתרפא ולא רק אפשרות).
שאלה זו נכונה גם ליחס לפרנסה ועוד ועוד.
גם ביחס לשאלת מניעת הריון, כבר בגמרא דנים במצבים שונים בהם עולה הצורך למנוע הריון, משום סכנה ומשום דברים אחרים, ואכן אנו רואים כי יש לכך בהחלט מקום.
האם לעיתים אין צורך שהאדם אחר בחינת היכולות יפקיד את הדברים בידי הקב''ה - ודאי שכן, בפרט אם הפעמים והדברים גבוליים ויש צדדים לכאן ולכאן, אבל יחד עם זאת ודאי שאין זה מפקיע מהאדם את האחריות שלו לעבודה בעולם.
אומנם יש אמירה שיש לה הרבה בסיס ובעיקרה היא באה לחזק אבל אין בה בכדי להפקיע את האחריות, כי ניסיון שהקב''ה מביא על אדם הוא יכול לעמוד בו, אבל הרי בכל בוקר אנו מתפללים ''אל תביאני לידי ניסיון'', ודאי שהאדם לא צריך להביא את עצמו למצב שבו יהיה במציאות של נסיון וחלילה יגיע לכדי ביזיון...
סיכומו של דבר, דברים אלו כאמור ארוכים מאוד מאוד, יתכן ושיחה בע''פ עם רב עימו אתם בקשר תוכל לסייע לחדד וללבן את הדברים.
בהצלחה רבה ושפע ברכה
אודי רט
רב משיב מכון פועה
ולכן, בין אם השאלה אמורה ביחס
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ילודה
|
|
|
|
|
|
|
|
|