יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » פתות- מצה במרק וברכתה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

פתות- מצה במרק וברכתה

מתוך: יום יום » ברכות הנהנין, הלכות סעודה פורסם בז' בניסן התשע"ב
כבוד הרב- בפסח - כאשר שוברים מצה כותשים אותה לחלקים שהם פחות מכזית לתוך מרק או חלב האם ברכתה עדיין המוציא ?


התשובה:
הנחת המצה במרק או בחלב אינה מפקיעה מעליה שם לחם, וברכתה נשארת המוציא. רק מצה מבושלת יש בה הבדל בין אם יש בה כזית שבזה נשארת הברכה המוציא, למצה שאין בה כזית שברכתה מזונות. (וה''ה טיגון).
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על פתות- מצה במרק וברכתה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
בירור ברכה אחרונה - אליצפן רצון, 02/04/2021
מתנצל על הניסוח.

אני שואל על החומר שנספג בלחם במשך הבישול/טיגון, האם הוא מצטרף ללחם.
בתחילת דבריו כבודו כתב: אם בישל או טיגן לחם או מצה פחות מכזית, ופה אני שואל: ואכל רק חתיכת לחם אחת בלבד קטנה מכזית, שספגה בבישול נוזלים ומשום כך נהיתה מעל כזית תבשיל. האם עדיין התחייב ברכת מעין שלש? האם הלחם בתבשיל הוא כמו קמח בעוגה?
ברכות
א. אין הבדל בין אם אוכל מעט או הרבה לענין ברכה ראשונה, כאשר לפני שספג מהשמן או החלב היתה ברכתו המוציא, נשארת הברכה המוציא, אם הוא מכזית ומעלה. ואם היה פחות מכזית ברכתו תהיה מזונות.
ב. בכלי שני אין בישול ולכן הספיגה אינה משנה כלל.
ג. בין בכלי ראשון בין בכלי שני, הספיגה אינה מצטרפת לשיעור ברכה אחרונה.
ברכה אחרונה - אליצפן רצון, 01/04/2021
אם בישל פתות ממצה בפסח/לחם בימות השנה, ואין באחת החתיכות כזית, ואכל בסה``כ יותר מכזית פתות, אבל בכמות שאכל היה מצה/לחם פחות מכזית. מה יברך ברכה אחרונה?
תודה רבה
ברכה
השאלה מבלבלת ולכן אחזור עליה.
אם בישל או טיגן לחם או מצה פחות מכזית, מברך עליה מזונות ולבסוף מעין שלש. בין אם אכל רק חתיכה אחת ובין אם אכל הרבה, ואפילו אם שבע.
ואם בישל או טיגן כזית ומעלה, חייב בנטילה וברהמ``ז כדין לחם רגיל. וגם אם אוכל ממנה פחות מכזית, יברך המוציא, וכמובן ללא ברהמ``ז כיון שלא היה כשיעור.
תבורך על השיעור הטוב שנתן לי כבוד הרב - המיכאל, 03/04/2012
בלדעת איך להתנהג נכון בפסח - זאת לי פעם ראשונה - ואני כל כך מתרגש שיש לי דמעות משמחה - ושוב תודה לך כבוד הרב - תרוו נחת ובריאות לך ולבני בתיך - ובע״ה כשם שאפרת את מזבחי - כך ישלח רפואה שלימה לאחיך הרב יעקב עם שאר חולי עמו ישראל חג שמח וכשר
ברכות
תזכה למצות ולשנים רבות נעימות וטובות.
מצה - מיכאל, 02/04/2012
הדברים הראשונים שכתב הרב היו ברורים - אלא תהיתי עם זמן הבישול אבל אני מבין שלא - בישול הוא בישול ואין לו זמן- בה בעת עלתה שאלה - האם יש במצה מבושלת בפחות מכשיעור - ענין של שיעור 216 גרם לקביעת סעודה - או שלא משנה כמה נאכל הברכה האחרונה תהיה עדין על המחיה..
מצה
גם אם יאכל יותר מ- 216 גרם מברך מעין שלש, כדין כל מעשה קדירה.
ברכת המצה - , 01/04/2012
ועוד באותו הענין - האם דין זה תופס גם לענין האשכנזים - ובאותה העת רציתי לשאול אם מבשלים את המצה עם המרק מה הדין לגבי אשכנזים האם ממשיכים לברך המוציא כמו כל השנה וכן לגבי מטוגן בפחות מכזית או מברכים מזונות .. בתודה מיכאל ו..
ברכת המצה
האשכנזים מתייחסים למצה כל השנה כלחם ולא רק בפסח.
ובלחם כך הדין, שאם מטגן כזית ברכת הלחם נשארת המוציא, אבל אם זה פחות מכזית הברכה היא מזונות.
ברכת המצה - , 01/04/2012
האם זמן בישול המצה משנה את ברכתה - למשל אנחנו נוהגים להרתיח חלב וכשהוא עומד לרתוח אז אנחנו כותשים מצה לתוך הכלי לשתי דקות לערך האם עדיין ברכתו יהיה המוציא.
ברכת המצה
גם לדקה אחת זה מספיק כדי שתהיה הברכה מזונות.
ברכת המצה - , 31/03/2012
אל כבוד הרב נאמר לי שאם יש בה פחות מכזית ברכתה מזונות ואפילו בלחם.. ואכן נהגנו בבית אבא לברך המוציא.. אלא שלאור ההלכה בשלחן ערוך המקוצר של הרב רצאבי דברתי עם אחד הרבנים שם ונאמר לי שפחות מכזית ברכתו תהא מזונות.
ברכת המצה
כנראה לא הובנו דברי. מצה בפסח ברכתה המוציא גם אם אוכל ממנה חתיכות קטנות. מצה מבושלת או מטוגנת שיש בה פחות מכזית ברכתה מזונות, והבישול הפקיע מעליה שם מצה. אבל כשהניחה בכלי שני שאינו מבשל, נשארת הברכה המוציא.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines