יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » דברי השר ישי ביחס לאמונת החיילים בעת מלחמות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

דברי השר ישי ביחס לאמונת החיילים בעת מלחמות

מתוך: מחשבת היהדות » עיקרי האמונה פורסם בכ"ד בטבת התשע"ב
שלום לכבוד הרב,
השר אלי ישי התיחס אל עניין אמונתם של החיילים בעת מלחמה: בניגוד לניצחון בששת הימים בו עיניהם של הלוחמים היו כלפי מעלה- אל האלוקים, הרי שבמלחמת לבנון השנייה לא היו כך פני הדברים..

מצד אחד עקרונית הרי אנו לומדים ממלחמת ישראל בעמלק בה משה מרים ידיו וישראל מנצחים ומבארת המשנה שזאת בגלל שהיו עיניהם נשואות כלפי מעלה- אל שמיא.
ומאידך כיצד אניו יכולים לשפוט את רמת אמונתם של החיילים?! וצדקו מאוד משפחות שכולות שכעסו על דבריו
א. כיצד הרב מתיחס לדברי השר אלי ישי?
ב. כיצד מסתדר הלימוד מהמשנה עם התפיסה שאין אנו יודעים כלל את חשבונו של מקום?
ג. יראת השמיים והרמה המוסרית של עם ישראל חשובה לנצחון בעת מלחמה, כיצד הרב מבין את ההתמקדות בחיילים עצמם?


התשובה:
שלום וברכה

ראשית, אני מבין כי השר אלי ישי טוען שהוציאו את דבריו מהקשרם. זה לא משנה האם הוא מדייק או לא – הוא אומר כעת שזו לא עמדתו, ושזו לא הייתה עמדתו, ונראה לי אפוא לא נכון לייחס לו את העמדה הזו. אל נא נצטרף אל מחרחרי המחלוקות, וטוב יהיה אם הוא יבהיר שלא זו עמדתו ויבקש את סליחת מי שנפגע.

א. אין לנו כל ספק כי תפילה מועילה.
ב. אין לנו כל ספק שהדרך בה הקב''ה מנהיג את העולם מותירה מקום נרחב למעשים של בני אדם, ובראש ובראשונה יש לבחון את הבעיות במלחמת לבנון במישור הטבעי הפשוט: יהירות, חוסר הכנה, חוסר מקצועיות וכדו', ולקדם ולשפר את הצבא, מערכת הביטחון, החברה הישראלית, השלטון וכדו' – בדרך הטבע !
ג. היכולת לקבוע מפני מה מפסידים או מנצחים לא ניתנה לבני אדם, אלא אם כן הם נביאים. לאף אחד אין את היכולת לפענח את ההנהגה האלוקית.
ד. אין בידינו כל אפשרות לדעת בוודאות מה ביקש ריבונו-של-עולם להורות לנו במאורעות שבאו עלינו. בראש ובראשונה, אין אנו יודעים זאת בשל העובדה שאפשר כי חלק מהמאורעות הבאים עלינו אינם אלא תוצאה של הבחירה החופשית שהוא נתן בידי בני-האדם, בחירה המאפשרת להם גם להרע ולא רק להיטיב, בעת שריבונו-של-עולם מצמצם את עצמו, כביכול, מלהתערב. אולם, גם האמונה העמוקה בדבר היותו של כל דבר המתרחש בעולם מכוון אלינו נתקלת בהעדרה של פרשנות מוסמכת לכוונה האלוקית. בשל סכנת המניפולציה, טוב אפוא להתרחק מכל מי שטוען שבידו פירוש ודאי לדבר ד'; טוב אפוא להימנע מכל ניסיון לקבוע מפני מה אירע לנו כך או כך.
ה. לא זו בלבד, אלא שהפענוח הזה הוא בדרך כלל מאוד מאוד מניפולטיבי. ממעקב של שנים רבות אחרי כל אלה ש''יודעים'' למה הקב''ה עשה כך ומפני מה הוא לא עשה אחרת עולה כי תמיד תמיד הקב''ה מצדיק את העמדה שלהם, והאחרים הם האשמים והם הטועים והם הרשעים. אני מתקשה להיזכר בפעמים בהם אדם קרא דרך המעשים השמיימיים ביקורת על עצמו, והחליט לשנות את דרכו כי הקב''ה הראה לו שהוא דווקא לא צודק.
ו. למשל בדוגמה שלפנינו: ואולי הכישלונות שהיו במלחמת לבנון השניה נבעו דווקא בשל העובדה שעם ישראל הסכים לכך שבחורי ישיבה לא ישרתו בצבא ? אני מדגיש כי אני לא יודע, ואין לי שום מושג, אלא רק מעלה את השאלה ההיפותטית. ועוד יותר מזה: מדברי הנביאים למדנו כי עיקר הכישלונות נובעים מכשלים מוסריים וחברתיים – ואם כן יש לשאול שאולי חוסר הצדק בנגישות לנכסי המדינה, ריבוי הנסמכים עליה שלא כדין ובכך פוגעים באמת בשכבות המוחלשות, מעשי העוול השלטוניים וכדו' – הם הסיבה לכך ? ושוב אדגיש – אין לי כל מושג, אלא שאני טוען שגם לשר ישי אין כל מושג, ולאף אדם עלי אדמות אין מושג. על כן, אני רואה עבירה חמורה בהתחזות, בחילול שם שמיים, ובניסיון להכפיף את הקב''ה לעקרונות שלנו.
ז. טוב יותר אפוא שכל אחד יראה בייסורים שהיו כרוכים במלחמת לבנון השנייה מסר משמיים המופנה אליו ואל יכולתו לשנות דברים לטובה בציבור, ויטול את האחריות על עצמו, ולא יכה באגרוף רשע על לבו של השני, אלא יראה בכך קריאה לחיזוק ולתיקון דברים שפועלים בתוך עצמו.
ח. המאמר הראשון שכתבתי בחיי היה מאמר לעיתון תנועת בני עקיבא – ''זרעים'', והוא בא בעקבות דברי רב נודע שאמר כי אסון הבונים בפתח תקווה בא בשל העובדה שפתחו את קולנוע היכל בשבתות. כואב לי ששום דבר לא השתנה.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על דברי השר ישי ביחס לאמונת החיילים בעת מלחמות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
פרשת השבוע - משה מוסקל, 22/01/2012
יכול היה השבוע השר אלי ישי, בנסותו להתנצל על דבריו החמורים, להיתלות באילן גבוה ולצטט את האבן עזרא ולומר כשבני ישראל מתפללים לאבינו שבשמים ה` מתייצב בחמשת לשונות גאולה להצילם מאויביהם כפי שכתוב בפסוקים הבאים ``לכן אמור לבני ישראל אינ ה` והצאתי אתכם... והצלתי אתכם... וגאלתי אתכם... ולקחתי אתכם.. והבאתי אתכם אל הארץ...`` ''ו`, ו`-ח`''

יכול היה גם להביא את משה ``וכי ידיו של משה עושות מלחמה... אלא בזמן שבני ישראל מסתכלין כלפי מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים היו מתגברין`` אבל הוא לא הביא אתה טיעונים הללו. מדוע ?

התפילה לבורא עולם בכלל ובזמן יציאה לקרב היא בהחלט חשובה. אבל היא לא החליפה את הלוחמים בשדה הקרב מול עמלק. משה נשא ידיו ותפילתו בזמן שהלוחמים נלחמו מול האויב. אצל אלי ישי יש הפרדה בין אלו שנושאים תפילה לבין אלו שיוצאים לשדה הקרב. יש הפרדה בין אלו שהמציאו להם כינוי מדהים כמי ``שנהרגים באהלה של תורה``. אבל כמו שאמר דוד איינהורן לאלי ישי ``כשאראה את ההלוויה הראשונה בהר הרצל של מי שנהרג באהלה שלתורה`` אולי תהיה לכם הזכות לומר מילה על הלוחמים שהתפללו או לא התפללו.

אלא שהחמור יותר בדברי ההבל של אלי ישי, שהלך בעקבות רבו שאמר שהלוחמים במלחמת לבנון השנייה נפלו... בגלל שלא הניחו תפילין, שהם אמרו זאת דווקא על מלחמת לבנון השנייה. מלחמה שאליישי היה בתוקף תפקידו כסגן ראש ממשלה חבר בקבינט הביטחוני. בתוקף תפקידו הרם הואהיה בין האחראים ל``תוצאות הבינוניות``, עליהם הוא מדבר , וכפי שהגדיר אותםהרמטכ``ל היהיר של מלחמת לבנון השנייה– דן חלוץ. אז למי הוא בא בטענות על ``כחי ועוצם ידי`` ? לחיילים שלא התפללואו אל עצמו ואל חבריו הגאונים ליד הגה השלטון – אולמרט- פרץ- לבני- מופז ?!!!

לאף אחד עלי אדמות לא ניתן המנדט להיות הדתומטר של הבורא כדי להחליט האם תפילה לפני הקרב של חובשי כיפה או הענקת שמחה לילדים חריגים כפי שנהגו לעשות רפנאל וחבריו שלא חבשו כיפה, מהמהם חשוב יותר ?!

אבל מה שחשוב יותר הוא להוציא מהתרבות שלנו ומההנהגה אנשים אשר בדברי ההבל הללו מפלגים את העם.ייטיבו כולם להתייצב לפני ההר כאיש אחד בלב אחד באהבת חינם. ייטיבו כולם – כולל אלו שמתפללים כל יום - להתגייס ולהתייצב ולהיות מוכנים אם נצטרך לצאת שוב למלחמה.
''מתוך דף פרשת השבוע המועברת לבני ביתי כל שבוע''



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines