יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הקרן החדשה, קולך ונאמני תו''ע
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הקרן החדשה, קולך ונאמני תו''ע

מתוך: אישים » אישים פורסם בא' בטבת התשע"ב
כבוד הרב אפרתי,

 

כתבת לפני חצי שנה מאמר חשוב מאד בעלון עולם קטן על הנאורפורמים שנכנסים לציונות הדתית. עבר הזמן, ואני שואל את הרב:

האם השתגענו?

בעלון קולך בשבת האחרונה היה שיר פורנוגרפי לגמרי על תחתונים וחזיות ואשה ערומה שמביטה בהם!

למטה כתוב שזה במימון הקרן החדשה לישראל.... ויש שם מאמר של הרב ביגמן מהקיבוץ הדתי בעד שמיעת שירה של אשה בהופעה חיה (מי מתיר כזה דבר??)

חוץ מזה, יש את הוידאו של רעננים שהקליטו את המנכלי"ת של הקרן החדשה שהם מנסים לחדור ולשנות את הציונות הדתית להיות כמוהם. ונאמני תורה ועבודה שם, ועוד כאלה ארגונים מהשמאל.

עיתון מקור ראשון ירד מהפסים לגמרי, יש שם את מוצ"ש שהוא מוסף חילוני לכל דבר, עם נשים לא תנועות ודתלשי"ם לרוב.

יש את הד"ר רוזנק שמבטל שבעה נקיים.

אני לא יודע מה אני שואל, אני מזועזע ורוצה לשמוע מה הרב אומר, בהמשך למאמר ההוא. זה נראה שהעולם שלנו משתגע העולם הדתי. החרדים צודקים או מה קורה פה?

 

תודה רבה

 


התשובה:
שלום

 

אין ספק שהציונות הדתית נמצאת בתהליך בירור של הטמא מן הטהור, של החוץ מהפנים.

כל התופעות שציינת הן אמת לאמיתה, חמורות מאין כמותן, וראוי לקרוע עליהן קריעה.

 אמנם יש להתנחם בכך שאיש אינו לוקח ברצינות ארגונים חברתיים או תורניים, ומאמרי הלכה, המקבלים מימון מגופים כמו הקרן לישראל חדשה, המצהירה בפירוש על רצון לשנות את המשנה הציונית הדתית לאג'נדה גויית. אולם עצם קיומם והשפעתם הוא כסרטן בגוף הציונות הדתית היקרה שלנו, ועלינו לכרות את הגידול וגרורותיו. גם במחיר קשה וכואב, וגם במחיר שריקני הדור יקראו לנו 'סגורים' וכו'.

הדברים שציינת כואבים לי ממש כאב גופני, אנו רואים את הארס הזה נכנס פנימה באין מפריע ומרים ראש. כל המפעל שלנו בסכנה רוחנית גדולה. קראתי את השיר שאתה מדבר עליו ובכיתי. זו ממש פורנוגרפיה בבית ד'. דע שגם הסדרה 'סרוגים' היא חלק מזה, היא קובעת סטנדרט צניעותי שלילי גבולי, וזה נכנס בלבוש נעים ומושך, ואין מי שיכול להתגבר על זה. אנשים אינם מבינים דיו כמה המדיה משפיעה וכמה סדרה מעין זו פורצת את גבולות התורה והיראה.

 

אומר לך מה אני מציע-

ראשית, אל תתקרב אליהם. לא לקרוא עלון 'קולך', לא להתקרב לעיתון 'מקור ראשון'. לא להצטרף ל'נאמני תו''ע', וודאי לא להעמיק במשנת הרופא המבולבל שהזכרת.

 

שנית, לשים לב לשורשים של כל זה- לישיבות, למוסדות ולאנשי הרוח המניחים את התשתיות המוסריות והערכיות לזה, המאפשרים ומעודדים שיח עם הרפורמים ועם ארגונים כמו הקרן שהזכרת, ומינות נוצרית. לשים לב שהנטייה לוותר על הנאמנות לא''י באה לא פעם יחד עם זלזול בצניעות, ועם פתיחות לרישעה הרפורמית ואחיותיה.

 

שלישית, לא לפחד מאיש אלא לומר בקול רם את האמת הגדולה. יש פה מלחמה על הבית, ויש להכנס אליה בכל העוז ומסירות הנפש. לא לפחד לשלם מחיר אישי או מעמדי. שניים הבחינו במגמה הזו כבר לפני יותר מעשור, הגר''א שפירא והרב צבי טאו (יחד עם מחלוקתם, בזה דיברו באחת). ומהם שמעתי זאת- יש לומר את הדברים בקול גדול, חד משמעית. אין יותר מקום לפיתולים. יש איסור גמור על ת''ח לשתוק כשהוא רואה רשעות מתפרצת.

 

רביעית, וזה החשוב מכל- לבטוח בכך שסוף האמת לצאת לאור. כשמציאות עולה אל פני השטח, הציבור באינטואיציות הבריאות שלו ידע בסופו של יום להכריע לצד העמוק יותר. זה יכול לקחת עוד חמישים שנה, עוד מאה שנה, אך זה יקרה. זהו חלק מהביטחון ברבש''ע.


מאידך, יש לדאוג שלא תתקיים ראקציה בקרב הרוב הבריא של הציבור ובתי המדרש. אסור שניגרר לסגירות ולחושך מתוך פחד מהתנועות שציינת. יש להיות בריאים, לחשוב לכתחילה בפתיחות ולדבר בעומק ובמורכבות. כמובן תוך מאבק בארס הנ''ל, אך לא לתת לו לדחוק אותנו להיות סגורים כראקציה אליו. מול הארס יש להציב מציאות בריאה ולא קיצוניות חרדית והנתקות מעולם החול וכדומה.

הערה אחת- אפשר לדבר על מגמות, לבקר בחריפות, אך להזהר בשמירת הלשון. המציאות מורכבת ויש לשים לב לגוונים בתוך המגמות הללו ולא לכנות שמות כלליים לאנשים פרטיים היכן שאין צורך ברור.
 

באלהים נעשה חיל, והוא יבוס צרינו.

 

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הקרן החדשה, קולך ונאמני תו''ע
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
רק רציתי להסכים עם הרב. ''לא שהרב צריך הסכמה ''. נכון מאוד. - קרן ''לא חדשה...'', 02/01/2012
אלה תנועות שברור לאן הם מובילות את הדתיים לאומיים
מקור ראשון - מישהו, 01/01/2012
מה המקור לכך שאסור לקרוא דעות שחורגות מגבולות ההלכה, מלבד דעות של ע``ז? איך בכלל נוכל להחליט מה טוב ומה לא, אם לא נקרא זאת קודם?

אין בעיה בדעות שאינן עסוקות בנושאים הלכתיים. הבעיה היא בדעות הבאות לכונן תרבות שאינה כפופה לעולם ההלכה. וזה מתחולל במוסף שבת. עיין בדברי ר``י בסוף סנהדרין על ספר בן סירא.
על מה בוכים - ימימי, 01/01/2012
אני תוהה על גבולות הגזרה. השיר של פנחס כהן הוא פורנוגרפי? משום שמוזכרות בו מילים שמוזכרות גם בדברי השואל? מי שמבקש להגביה את החומות שלא יתפלא יצטרך לקומם הריסות. מי שדוחה את קולך ונאמני תורה ועבודה עוד לפני שפרסמו `שירים פורנוגריפיים` שלא יתפלא ויתלונן אם הם פונים לזרועות הפתוחות של הקרן לישראל.
אינני יודע אם קבוצות אלו רוצות להדבר ולהיות חלק מן הצבור הציוני דתי. ברור שכבוד הרב לא רוצה אותם בפנים.
גישות כמו תשובת הרב יוליכו ליתר ניכור ומי שחושב שבפירוד יעשה טוב למישהו שיחשוב קצת היסטורית ואם הוא לא יכול שיעיין לפחות בפרשת השבוע.
אם הרב בכה על השיר בקולך. אני בוכה כשאני קורא תשובות כמו אלו.
צר לי מאוד.

בשיר מוזכרות מילים לא צנועות, יותר ממה שתאר השואל. בשיר יש תיאור על מקומות צנועים באשה, ועל הרהורים אינטימיים שלה. אסור מן הדין לקרוא כזה דבר, וחמור מכך- אסור לתת לתרבות הזו להכנס אלינו. יתכן שאתה צודק לגבי המחיר והבריחה שלהם לקרן לישראל חדשה, ואינני בטוח שזה דבר שלילי. טוב שדברים מתבהרים. אני מציע שתמצא רב שיתיר לקרוא שירים כאלה, ותרבות כמו זו של שבועון מוצש, ותוכל לסמוך עליו. אני סבור שאסור, ואינני רואה מה חיבור עם גישות הלוחמות בהלכה יכול להניב, גם אם הלוחמה בהם גובה מחיר מסויים.
לכבוד הרב ''אין צורך לשים תגובה זו באתר'' - רוני, 30/12/2011
כנראה נעלם מעיניי הרב שאחת המגיבות הכניסה לכאן את השיר הפורנוגרפי מעיתון קולך.
ראוי למחוק את השיר שלא יופיע באתר מורשת. והיה מחניך קדוש.
ויישר כוח על התשובה החשובה.

יישר כח
מספיק עם צביעות - tomer , 30/12/2011
חברה , חברה

מספיק כבר לשנות דברים ביהדות ולקמט דברים חשובים למען האידיאולוגיה של הציונות הדתית

הציונות הדתית כבר פשטה את הרגל מזמן , יש יהדות אותנטית אחד בלבד
שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך

אשרינו שאנו חלק מהציונות הדתית, המקדשת שם שמים וממשיכה דרכם של גדולי הדורות
השיר של פנחס-כהן, בדף קולך, הוא פורנו לגמרי.קראתי לא הגיוני....שדתיה תכתוב? - רונה, 29/12/2011
הרב אפרתי, חזק וברוך על העמדה שלך - ש, 29/12/2011
בהצלחה בכל מה שתעשה
פחד - שאול, 29/12/2011
מדוע הרב כל כך מפחד מכך שנקרא מקור ראשון, נצפה בסרוגים, או נשתתף בפעילויות של נאמני תו``ע?

משום שיש בשניים הראשונים חריגה מגבולות ההלכה, ובאחרון השפעה של אג`נדה של גויים עלינו
מוסף שבת של מקור ראשון - רובי, 29/12/2011
הוא מוסף תורה הגות ואמנות שלא בכדי אמור להיכנס לבית הכנסת או בית המדרש ''סוף, סוף, זה עיתון ולא עלון שבת'' אך מובאים בו מאמרי הגות ברמה גבוהה, וגם מאמרים הלכתיים, היסטוריים, דף יומי ועוד ברמה גבוהה. בין הכותבים אפשר למנות שם רבנים ידועים ומכובדים שלא חשודים על שום שמץ רפורמיות כמו הרב פילבר שליט``א ועוד, לכן הייתי נמנע מלהכליל ולפסול את העיתון בצורה כ``כ גסה וגורפת. קוראי העיתון הם על פי אנשים בוגרים ומיושבים שלמדו בישיבות ויכולים להפעיל מעט את חוש הביקורת העצמית. מה לעשות? מי שמעוניין במאמרים מקשת רחבה של דעות, עמדות ונושאים, עיתון ``בשבע`` לא ממש יספק אותו...

הכל נכון, ובלבד שהעיתון יחזור לגבולות הגזרה הרחבים של ההלכה. מוסף שיש בו עמדות נגד ההלכה פעמיים ופעם, שבועון מוצש שיש בו לגיטימציה לדתלשי``ם ותמונות לא קבילות הלכתית, אסורים בקריאה. גם אם זה נשמע סגור וחשוך, זו עמדתי.
תגובת מר יואב שורק, עורך מוסף שבת בעיתון מקור ראשון - יואב שורק, 29/12/2011
ר` ברוך - הדברים שכתבת הם מאמר דעה לכל דבר. אתה מציג עמדה, שנובעת מפרשנות לגיטימית של המציאות, אבל עושה זאת במדור שו``ת ובעיקר נותן הנחיות מעשיות:

``לא לקרוא עלון `קולך`, לא להתקרב לעיתון `מקור ראשון`. לא להצטרף ל`נאמני תו``ע`, וודאי לא להעמיק במשנת הרופא המבולבל שהזכרת``

מה זה? פסק הלכה? אסור ליהודי ירא שמים להתקרב לעיתון `מקור ראשון`?

ועל זה אתה מסיים ש`אסור לכנות שמות כלליים לאנשים פרטיים` ``את `הרופא המבולבל` שכחת``, ושאסור שניגרר לסגירות?

ולסיום אתה חותם בפסוק `באלהים נעשה חיל והוא יבוס צרינו`. עכשיו אני מבין: `צרינו` זה אחיך שחושבים טיפה שונה ממך. כן, ההם מנאמני תורה ועבודה, או ממקור ראשון, או ד``ר רוזנק. הם צריך! הם אויביך!

האם העולם אינו מלא באנשים שפועלים נגד עם ישראל, נגד מדינת ישראל, נגד תורת ישראל - שאתה צריך להפוך את מי שפועלים למענם ``גם אם בדרך שנראית לך שגויה ואפילו מסוכנת`` לאויביך?
מי פה השתגע ואיבד איזון?

אני מכבד את תפישתך, וחולק עליה בחריפות. בתשובתי הצעתי מה לעשות ולא פסקתי הלכתית, אנא קרא שוב. פסיקה היא בתחום ההלכה, וכאן התחום הוא אמוני. האוייבים מחוץ אינם מכהים את סכנת האוייבים מפנים, המאפשרים חדירת תרבות שאינה הלכתית למרחב הציוני דתי. אשמח אם תסביר כיצד יש להתיחס לעורך שהוריד את הכיפה במוצהר, ומבקש להוביל תרבות של דתיות חדשה, שונה מעולם ההלכה של גדולי הפוסקים. הכינוי לד``ר רוזנק אינו כינוי אלא תיאור מציאות. הוא מבולבל מאד וגורם לפריצת עולם הטהרה, וראוי להזהיר בקול מפני משנתו הקלוקלת. כינוי הוא שם גנאי, ובמיוחד ללא צורך. צרינו הם המבקשים להיצר את ההגמוניה ההלכתית, צרינו הם המבקשים להכות שוק על ירך את יראת השם הטהורה של הנוער. אני אוהב אותך יואב, כפי שאני אוהב כל מי שנברא בצלם ובודאי יהודי. אין לי ספק שאתה אדם ערכי מאד, אך אני חולק על דבריך ועל הכיוון שאתה מוביל. אני סבור שמוסף שבת ומוצש הם מציאות הגורעת מיראת השם של הציבור ובמקום לשכלל אותה מערערת אותה. אני מצפה שנלמד אחד מהשני במה נוכל להשתפר. לכן אחשוב על דבריך ואנסה לעשות כן עם תפישתי. אשמח לארח אותך לשבת עיון משותפת של שנינו באפרת, ונוכל לדון בזה בנחת. כל טוב
האם נכנה, חלילה, את הרב אפרתי רפורמי בשל מאמר הלכתי חדשני? - אריק, 28/12/2011
הרב אפרתי עצמו כתב מאמר ''סלח לי אם יש עוד אחד ובלבלתי'' על ברכת `הטוב והמטיב` על לידת בנות.

האם בשל כך נאמר שהוא רפורמי או נאו רפורמי? והרי זה נגד כל שרשרת הפוסקים במהלך הדורות?

ודאי שלא. אם הרמב``ם יכול היה לקרוא את אריסטו הרי שלקרוא את מוסף שבת של מקור ראשון זה פשיטא שמותר. בשביל זה יש לנו את חוש הביקורת. ואם אין אזי הבעיה אינה בכותבים אלא במחנכי הנוער ומערכת החינוך הדתית-לאומית.

המאמר שציטטת אינו סותר שום פסיקה אלא בא על גבי מכלול הראשונים והאחרונים. עיין בו שוב. על כל פנים, הנושא שעלה אינו כללי פסיקה אלא חדירת מגמות זרות לקעקע סגולת ישראל ותורתם. אריסטו לא ניסה לשנות אותנו, ואפשר לברור בו התבן מן הבר. אך תרבות דתית קלוקלת מכוונת היא סכנה, וכבר תיקן על כך שמואל הקטן ברכת המינים
הציבור אכן יודע לזהות היכן האמת - קוקניק, 28/12/2011
ועל כן הוא גודש בהמוניו את השיעורים של מכללת הרצוג, אינו מפחד מלקבל גם מהאקדמיה. תורת הרב שג``ר פורצת החוצה ועוד ועוד. כל המאבקים של הרב טאו שליט``א נחלו כישלון ורק העצימו את המגמות המבורכות שלעיל.
נאמני עושים עבודת קודש - חבר בנאמני תו``ע, 28/12/2011
לא ראיתי דבר וחצי דבר הסותר את דרך ההלכה או בעל אופי שמאלני. כמובן שיש דעות שונות ומי שרוצה לחלוק - מוזמן. אך לקרוא לזה סרטן?

כסף הוא השפעה. מקובלנו בגמ` בבבא קמא `אסיא דמגן, מגן שוי`. כסף פוסל מהות, `לא תביא אתנן זונה בית ד``. ופשוט.
דעת יחיד - חנוך, 28/12/2011
בס``ד

מותר לרב ביגמן לפסוק הלכה גם אם הוא דעת יחיד. לא כל רב שמיקל הוא ``נאו-רפורמי``.

אני מסכים עם דבריך (אם כי אינני מסכים כלל עם הרב ביגמן). לא עליו נכתבו הדברים, ושמות אסור לכנות לאף אחד על כל פנים.
השיר של קולך באמת היה ממש לא לענין... - קוראת אחת, 28/12/2011
חשבתי בהתחלה שזה נכנס להם בטעות...


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines