יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » נקמה בלא שמחה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

נקמה בלא שמחה

מתוך: חברה » בין ישראל לעמים, היחס לגוי פורסם בכ"ב בחשוון התשס"ג
שלום כבוד הרב !

לגבי מה שהרב כתב בשבתון ,
ההרגשה היא אכן שהשיר הוא בן דודו של השיר הנפוץ כל כך
בישיבות תיכוניות וכ"ו :"יבנה המקדש ישרף המסגד"

אך חבר שאל אותי ,אם כך מדוע אומרים וספרדים שרים
את -שירת הים,
כמו כן כשנקראת בתורה אז יש לה ניגון מיוחד
והתשובה "מעשה ידי טובעים"-היא למלאכים ולא לנו !

בברכה
מלכיאל


התשובה:

שלום וברכה
אנחנו שמחים מאוד מאוד כאשר הקב"ה מאביד את הרשעים.
אנחנו לא שמחים ושרים ורוקדים כאשר אנו מבקשים כי הקב"ה יעזור לנו לנקום.
זה ההבדל.
הדברים מתייחסים למאמר שפורסם השבת בעלון שבתון:

ריקוד הנקמה הופך פעמים רבות לאחר הריקודים הסוערים ביותר בחתונות ילדינו. דבריו האחרונים של שמשון "עזרני נא...ואנקמה אחת משתי עיני...", המולחנים כשיר שניתן לרוקדו, מפעים את ליבות הרוקדים, וקולם גובר ועולה. העוקב אחר תנועות הידיים ושפת הגוף מגלה שם הזדהות עצומה עם המילים, ולעיתים אוחזים הרוקדים כלי נשק מאולתרים כדי להדגים את חזונם בעולם הנקמה.
קשה שלא לחוש באמת הבוקעת מהתנהגות זו. ראשית, אין אנו עוינים את הנקמה. הנקמה מלמדת כי יש דין ויש דיין, וכי עונשו של הפושע בא. חלק בלתי נפרד מאמונה בצדק ומדחיית יחסיות המוסר ואובדן הקרקע המוצקה שלו, בא לידי ביטוי ביחס החיובי למעמד הנקמה. הנקמה נובעת מעולם שבו מתבררים הטוב והרע, הנבל והחסיד מופרדים זה מזה, וזהו העולם שראוי לחיות בו. למעלה מכך, אויבנו השפלים המנהלים מלחמה בדרכם של עמלק "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך", ופוגעים בנשים ובילדים ללא הבחנה בין במצויים במעגל המלחמה ובין אלה שמחוצה לו, ראויים כי יעזור לנו ד' לנקום בהם את דם עבדיו השפוך. זו טרגדיה נוראה שכמעט אין אף אחד מילדינו שלא נפגש עם הטרור - אם באופן אישי, אם על ידי פגיעה בקרוב משפחה או חבר, ואם במפגשו עם בן כיתתו שאיבד את היקר לו. שלוחי המצווה הגרים ביישובים מצולקים, דיים כדי להצדיק את בקשת הנקמה.
אף על פי כן, יש להוציא ריקוד זה אל מחוץ לתחום ולאסור אותו, לא מצד תוכנו אלא מצד הריקוד שבו. אף במקום בו אנו מבקשים את הנקמה הצודקת, אין אנו רוקדים אותה. אין אנו רוקדים אותה בשל העובדה שאין רוקדים על שפיכות דמים; אין אנו רוקדים אותה בשל העובדה כי בני אברהם אבינו אנו, ואנו רוקדים רק על שמירת דרך ד' לעשות צדקה ומשפט; אין אנו רוקדים אותה בשל העובדה שאין אנו מתעלמים מהמחיר הכבד שנקמה גוררת בעקבותיה, וממעגל דמים בלתי פוסק; אין אנו רוקדים אותה מפני שאנו נזהרים שלא תקלקל הנקמה אותנו, ושלא נתאהב בה וברוע שהיא מפיצה בעולם. אלו אינם מילים לריקוד, כי אם למלחמה שקטה וענוותנית, ולתיקון מתמיד של הנשק שמלחמה זו יוצרת בעולם.
על כן למדונו רבותינו כי רק שמואל הקטן יכול היה לתקן את ברכת המינים. הוא, שרגיל היה לומר "בנפול אויבך אל תשמח", יכול היה לבוא לעולמה של נקמה בדרך הראויה, המבקשת את האמת בה ולא את התלהטות היצרים; את הצדק שבה ולא את שמחת שפיכות הדמים; את תיקון העולם שבה ולא את הריסתו. לימים בא ולימדנו הראי"ה כי אנו מתקשים לנהל את התהלכותנו הפוליטית בתוך עולם של שפיכות דמים. ב"ה, ריבונו של עולם עזר לנו להתגבר על הסלידה הטבעית, ולהעדיף את המלחמה על פני הכניעה, ואת הניצחון על פני החורבן. עזרנו ריבונו של עולם, ונצחנו את מלחמותינו כנגד המבקשים לגרש אותנו מירושתנו, ובעזרתו גם נעשה חיל בעתיד והוא יבוס צרינו. ברם, אין לנו לגרור את יחסינו למלחמת המצווה אל הנקמה.
העובדה כי זהו ריקוד שאנו רוקדים מלמדת כי אין אנו שומרים על ההבחנה בין הצד האלוקי והצודק שבנקמה, לבין הזהירות מפני ההשחתה והקלקול שהיא מביאה בכנפיה. העובדה שאנו רואים במעמדו של שמשון את המילים המעוררות אותנו מלמדת כי חדר ייאוש אל תוכנו, ואין אנו מבקשים את תיקון העולם שלעיתים מופיע בביעור הרע, כי אם מבקשים את הנקמה העומדת לעצמה, שאין בה ברכה. ריקוד זה ביום בו מעמיד זוג את חופתו ובונה את תחילת דרכו, רק מעצים את הפער הנורא בין שני המעמדות, ואת התהום אליה אנו מתדרדרים. ההימנעות מריקוד זה מלמדת על אותו יחס עדין הראוי למציאות הנוראה של הנקמה - הכרה בחשיבותה בד בבד עם הרצון להיטהר טוהר מתמיד מאהבת שפיכות הדמים. על כן, ראוי לנו כי נשליך שיר זה מהבעת השמחה שלנו, נשמח חתן וכלה בשירי הבניין היצירה והאמונה, ונותיר את הנקמה למקומה המצומצם הראוי לה.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על נקמה בלא שמחה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines