|
|
טהרה
|
|
שלום רב,
ברצוני לשאול מספר שאלות בנוגע לטהרת נידה
1. מה המקורות לשמירה טהרה?
2. בתורה כתוב ואל אשה בנידת טומאתה לא תקרב לגלות ערוותה, אם כך האם עניין האיסור הנגיעה הוא גדר שמא לא יהיו יחסי אישות?
3. כיצד היו שומרותבנות ישראל בהסטוריה וממתי בעצם יש לנו ידיעה מלאה על אופן שמירתן? האם גם הן השתמשו במוך? בנוסף האם נכון הדבר כי בנות ישראל החמירו והוסיפו את שבעת הימים הנקיים?
4. מדוע שומרים 7 ימים נקיים, כשלאחר הפסק הטהרה כבר אין מחזור? מדוע שומרים בכלל ומדוע שומרים עדיין על נגיעה?
5. מדוע יש 7 ימים נקיים אחרי אך לא לפני? מה ההבדל?
תודה מראש
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה,
ישר כח על הפניה. המענה לשאלה זו אינו מתאים לפורמט זה ומצריך להיות בארוכה ותוך למידה נכונה ומלאה של המקורות, נדמה לי שכתובת ראויה, טובה אמינה לתחילת לימוד של הדברים תוכל למצוא בספרו של הרב אלישיב קנוהל ''איש אשה'' אשר בצד כתיבה מפורטת של הלכות טהרת המשפחה מסביר את הדברים ממקורותם.
בכל אופן לא אמנע מכתיבה של כמה נקודות
א. פרשת תשריע מצורע, ומתוך כל לימוד הגמרא לפרטי הדברים, וכלשון הרמבם כל עוד לא טבלה האשה לטהרתה במים חיים (ולמדו מכך שאין נצרך מי מעין כפי הנצרך לזב אלא מספיק מי באשבורן דהיינו במקווה ובלבד שיהו אלו מים שאינם שאובים ועוד) הרי שהיא עומדת בטומאתה.
ב. ישנם שני איסורי תורה, האחד איסור כרת השני איסור לאו (כך עפ פסיקת הרמבם והשוע בעקבותיו) כי באיה ממש הרי היא באיסור כרת ומגע של חיבה הרי הוא באיסור תורה.
כמובן, שחובה עלינו מהתורה ''ולא תסור מכל אשר יורוך'' לקיים את דברי חכמים, והעוקר דבר זה הרי זה עוקר התורה עצמה.
ג. צא ותור בארץ, מקוואות היו בכל מקום, פתח תוספתא וגמרא ומשנה וראה עדויות רבות מיני ספור.
שבעה נקיים - די לנו אי נצטט את הגמרא בברכות בתחילתה האומרת ''אין עומדים להתפלל אלא מתוך הלכה פסוקה [על מנת שלא תוסח דעתו ויהא פנוי לתפילה עצמה] ושואלת הגמרא ''מהי הלכה פסוקה?'' ועונה ''אלו דברי רבי זירא שאפילו רואה טיפת דם כחרדל יושבת עליו שבעה נקיים''.
הלכה זו פסוקה מוחלטת וכל ניסיון הצגה אחרת של הדברים כבר הביאה ומביאה זוגות רבים לכשלון בדיני כרת חמורים.
ד. שמירת שבעה נקיים כאמור נלמד מתוך הפסוקים עצמם ועפ תורה שבע''פ בגמרא בהיקש בין זבה לנידה וכאמור לעיל עפ פרשת תזריע מצורע בספר ויקרא.
ה. לצערי את השאלה מדוע יש שבעה נקיים אחרי ולא לפני לא הבנתי ולא ירדתי לסוף דעתך.
ואידך זיל גמור...
בהצלחה רבה וחודש טוב
אודי רט
רב משיב מכון פועה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
טהרה
|
|
|
|
|
|
|
|
|