יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אל תשנו מנהג אבותיכם .
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אל תשנו מנהג אבותיכם

מתוך: יום יום » לימוד תורה פורסם בכ"ח בניסן התשע"ו
שלום כבוד הרב
תזכה לשנים רבות נעימות וטובות.
אני מתפלל בבית כנסת של מרוקאים באזור המרכז.
אלא שהרבה פעמים המתפללים לא הולכים ממש אחרי מנהגי מרוקו.
יש גם כאלה שמגדילים ואומרים שלמעשה רבני אשכנז הם אלא שהשפיעו על רבני מרוקו.ולכן המנהג לא כזה חשוב.יש כאלה שאומרים "עדיף" ללכת אחרי פסקיו של גדול הדור הרב עובדיה יוסף זצ'ל אפילו כנגד פסקיו של הרב משש זצק"ל למשל." דוגמה תפילין בתשעה באב ועוד..."
האם כבוד הרב יכול לספר על חשיבות שימור מנהגי מרוקו.
אל חשיבות של לא תיטוש את תורת אמך.
או אולי להיפך להסכים עם הציבור - חובתנו היום לאמץ סגנון אחיד ויחיד.
תודה רבה .


התשובה: אל תשנו מנהג אבותיכם .
שואל נכבד .
הנני שמח לשמוע על ההתענינות במנהגי אבותינו הקדושים חכמי מארוקו וצפון אפריקה. בלי נדר הנני עסוק בהכנת מאמר ארוך בענין חשוב ונכבד זה עם מקורות רבים אך אענה באופן כללי על הענין הזה .
ההתגוררות של היהודים במרוקו החלה אולי מזמן גלות הבית הראשון או מעט אחריה כידוע ליודעי קורות העתים , תושבי מרוקו נשענו אז מאוד על הרי''ף והרמב''ם שחיו במרוקו. לאחר גלות ספרד שכללה את גולי ספרד ופורטוגל המגורשים התיישבו בעיקר בצפון אפריקה באלגיר ובמרוקו ועוד.
הנני צאצא למגורשי ספרד ואבות אבותי ובראשם בעל מנורת המאור הקדמון רבי ישראל אלנקאווה זצוק'ל היה תלמידו של הרא'ש - איני יודע אם ממש ראה אותו או מתלמידי תלמידיו - ונהרג על קדוש השם עם נכדו של הרא'ש .
בכל מקרה המגורשים נהגו כפסקי רבם הוא הרא'ש שהיה הרב של ספרד ולא בכדי הרמ'א שהביא את מנהגי אשכנז נשען הרבה על דעת חכמי אשכנז והרא'ש בענינים רבים.
הגעת היהודים המגורשים למרוקו יצרה ויכוחים קשים מאוד בין התושבים לבין המגורשים כי היו הבדלי הלכות בענינים רבים כמו שחיטה וברכות ועוד ועוד מרן הבית יוסף הכריע לרוב כדעת הרי'ף והרמב'ם וכפי הכלל שקבע בבית יוסף נשען על רוב דעות של הרי'ף הרמב'ם והרא'ש .בפועל גברו המגורשים על התושבים ברוב ערי מרוקו וממילא המנהג שהיה נפוץ ברוב ערי מרוקו היה מנהג המגורשים שנשענו על רבם הוא הרא'ש.
השדרי'ם שהגיעו למרוקו נתקבלו באהבה רבה ובהכנסת אורחים נפלאה אך לא הם קבעו את מנהג אבותינו שהיה מדור דור , ואפילו כאשר מרן הבית יוסף עצמו הגיע למרוקו וראה מנהגים שונים אמר שימשיכו במנהגיהם שככה נהגו.
כאשר החלה העליה הגדולה של יוצאי מרוקו לארץ אמרו חכמי הספרדים שבארץ צריכים כולם לנהוג כדעת מרן הבית יוסף אשר הוא מרא דארעא דישראל.
על קבלת מרן הבית יוסף כפוסק הדורות לא היה חולק אף בין חכמי מרוקו ומו'ר זקננו המלאך רבי רפאל אנקאווא הזכיר כלל זה רבות בספריו ומאידך לא היתה סתירה בין כלל זה לבין המשך המנהגים שלא כדעת מרן הבית יוסף.
הרבה מגדולי חכמי מרוקו בארץ הצדיקו את מנהגי אבותינו ככה שאפשר למצוא מדוע לומר הלל בראש חודש ובחול המועד פסח בברכת לקרוא את ההלל בציבור וברכה אחרונה מברך השליח ציבור בלבד.
ומדוע לענות ברוך הוא וברוך שמו גם בזמן מקרא מגילה ותקיעת שופר ואין עניה זו נחשבת להפסקה וגם לטעות את היין בברית המילה רק לאחר הנוסח של קריאת השם ולא לאחר ברכת כורת הברית וכן לומר מזמור לדוד לפני המוציא בשבת וכן להזהר מאוד בקטניות ותבלינים יבשים בפסח שאסרום ולא אסרו אפונה ופולים ירוקים ולהניח תפילין במנחה של תשעה במנחם אב ולהניח תפילין בכל מנחה של התעניות ולומר יראו עיננו במוצאי שבתות של שמחה לפני קדיש שלפני עמידה בערבית ולומר לקהל ראש חודש לברכה לפני עמידה של ערבית ללא הפסק ולומר בספירת העומר לקיים מצות עשה ולהעלות עולים נוספים לקריאת התורה . ועוד ענינים של שחיטה וכללי איסור והיתר וענינים של חושן משפט ואבן העזר שנזכרו בספרי רבותינו גאוני עולם.
הזכרתי הרבה מנהגים שהצד המשותף להם שבכולם אמרו לאבותינו שעלו לארץ שבארץ צריך להפסיק לנהוג כן.
וברוך השם אשר לא השבית לנו גואל ומצינו בתשובותיו של הגאון רבי יוסף משאש והגאון רבי שלום משאש והגאון רבי משה מלכה והגאון רבי מכלוף אביחצירא והגאון רבי יוסף שרביט מנוחתם עדן ועוד כמה וכמה גאוני וגדולי עולם שיישבו והסבירו מנהגי אבותינו על מה אדניהם הטבעו.
ויבדל לחיים טובים וארוכים הרה'ג שלוש רבה של נתניה שכתב מאמר ארוך על הכלל של קבלת פסקי מרן בארץ ישראל. הגאון הגדול
רבי שלום משאש עליו השלום כתב על מנהגי אבותינו הטוב אנכי מאבותי???
והעיד על עצמו שלא שינה טעמו ומנהגו כלל ועיקר , פעם הזמין אותי חכם ספרדי לביתו בחול המועד פסח והגיש לי אורז וסרבתי לאכול אמר לי אקרא לרבנן שיעשו לך התרת נדרים שאלתיו בעדינות כבודו מוכן לעשות התרת נדרים על מנהגי אבותיו? האם בני אשכנז העלו על דעתם להתיר שרויה ועוד כמה מיני חומרות בפסח ? למה להתיר את מנהגי אבותינו??? .
נכון שהרבה גאונים עצומים בין חכמי מרוקו היו ענוותנים ולא חשבו שהם גדולי תורה ואני הכרתי בעצמי כמה ענקים ממש כמו הרה'ג שמעון הכהן אב'ד בבית הדין הגדול ברבאט כשהגאון הגדול הרב שלום משאש ראה מכתב שהבאתי לו ממנו קם בראותו את המכתב , ולצערי הרה'ג שמעון הכהן שהיה גר בחולון שרף את פסקי הדיינות שהיו לו ואמר לי בצעירותי 'בני אינם ראויים לעלות על מזב'ח הדפוס' .
והרבה מחכמים שונים בארץ לא ידעו כמה וכמה ענקים שבענקים היו אבותינו , כאשר ראש הישיבה הגאון העצום רבי עזרא עטיה רב של כל רבנן ראה את הספר פעמוני זהב למלאך רפאל אנקאווא הניחו לפניו ולא מש ממנו.
והגאון המופלא בעל ספרים הרבה רבי אברהם אנקאווא זצו'קל דוד אבי חיבר את ספר התקנות ואסף וקיבץ את תקנות אבותינו ורבותינו שיש בהן תקנות נפלאות בכל תחומי החיים והיה ענק שבענקים.
ואנו צריכים לעשות התרת נדרים ולשנות מנהגי אבותינו ??? על מה ולמה ???
בלי נדר אכתוב המשך לתשובה זו רק זאת אציין אשרי הדורות המשמרים מנהגי אבותיהם , אנו מעריצים את מרן הבית יוסף באופן שאין לו אח ורע ואין חלילה גריעותא בכך שהננו משמרים את מנהגי אבותינו הקדושים .
גם גדולי הדור המופלאים כמו הגר'ע יוסף זצוק'ל וכמו הגר'ם אליהו זצוק'ל שאנו עפר תחת כפות רגליהם שנהגו שלא כמנהגי מרוקו הכירו את גדולי חכמי מרוקו בספריהם וחכמים שהיו בארץ וידעו שחכמי מרוקו משמרים את מנהגי אבותינו הקדושים.
אל נא אחי אל תשנו מנהגי אבותינו הקדושים שיסודם בהררי קודש.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אל תשנו מנהג אבותיכם
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines