יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תשובה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חולים סופניים

מתוך: כללי » אחר פורסם בו' בניסן התשע"א
שלום לכבוד הרב אני סטודנט לסיעוד שנה ב' וכעת אנו נמצאים בשלב התנסויות קליניות בבית חולים במהלך ההתנסות עולות שאלות אתיות רבות וממש חשוב לי לדעת מה דעת התורה בנידון כעת אעלה לכאן שאלה אחת. המדריכה שלנו שהיא אחות בבית החולים אמרה לנו שלפעמים קורה שיש חולים סופניים, אנשים מבוגרים מאוד, סיעודיים עם בעיות רבות ומבחינה רפואית ברור שלשמור עליהם בחיים בעזרת מכונות ומכשירים זה רק יסב להם סבל, משום שלא נראה שהם יכולים לחזור ולהתאושש ולהיות צלולים בדעתם וכו' לא מדובר כאן על "המתת חסד" פעילה, שמנתקים מהמכשירים, אלא, האחות אמרה לנו שלעיתים קורה שהיא נכנסת לחדר של חולה כזה ורואה שהסימנים שלו מבשרים את מותו הקרוב, ואז, מסיבות "אתיות " היא בוחרת שלא להזעיק את הרופא כדי שיבצע בו החייאה, אלא סוגרת את דלת החדר של אותו חולה ומניחה לו לגסוס "בשקט" ואח"כ מזמינה את הרופא שיקבע את מותו. היא אמרה לנו "החולה כ"כ סובל, ואם אלקים החליט כבר לקחת אותו, אז אני לא מתערבת ולא רוצה לגרום לו לסבל נוסף"- כתגובה ראשונית נראה לי שזה חמור שהיא בוחרת על דעתה כך לאפשר לאדם למות כאשר יש בידה למנוע את זה, אך כשחושבים על זה, האם אנו באמת מחוייבים לשמור על אדם בחיים בכל מחיר? גם במחיר שהוא יועבר מהמחלקה למחלקת טיפול נמרץ לעוד שבוע-שבועיים ואז ימות? ברור שיש את העניין של עולם הבא והתיקון כאן. אך איננו הורגים אותו באופן פעיל, אלא רק ב"שב ואל תעשה". מאוד חשוב לי לדעת מה דעת התורה בעניין. תודה רבה

 


התשובה: תשובה
תשובת הרב ד''ר מרדכי הלפרין:



ראה:

א. חוק החולה הנוטה למות התשס''ו-2005 המגדיר מתי, ובאילו תנאים מותר להמנע מטיפול רפואי מאריך חיים.

ב. דפי המידע לציבור על חוק החולה הנוטה למות באתר משרד הבריאות.

ג. מאמרו של הרב פרופ' שטינברג על הבסיס ההלכתי של החוק, רפואה והלכה: הלכה למעשה, עמ' 476-488 (2006), אסיא עא-עב, עמ' 25-39 (2003).

 
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חולים סופניים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines