|
|
סמיכה לרבנות לילד
|
|
לרב שלום וברכה
כמי שעשה מבחן אחד ברבנות התפלאתי שאין מבחנים שם בנושאים של מוסר ומחשבה. כאילו הם לא חלק שצריך להבחן עליהם.
השאלה שלי קשורה לכך: התפרסם לאחרונה שיש ילד קטן גאון גדול שיודע שולחן ערוך ורוצה להבחן לרבנות ולקבל סמיכה. מהי עמדת הרב? האם הכל תלוי בידע שלו?
האם מחשב זה מה שחסר היום? זכרון?
|
התשובה:
|
|
שלום
זו שאלה לרבנות הראשית, האחראית על הנושא, וכבר אמר הגאון הרב עמאר, הרב הראשי לישראל, שזה אינו ראוי.
סמיכה לרבנות ודאי אינה יכולה להינתן לילד. רבנות היא אחריות ולא ניהול מידע בלבד.
העובדה שילד זוכר דברים אינה הופכת אותו לתלמיד חכם, לא לירא שמיים וודאי לא לאדם שיכול לנהל את עדת ד'.
'חסין קדוש, ברוב טובך נהל עדתך'. באמירה זו טמונים יסודות הרב- עליו להיות חסין, אדם עם חוסן ועמידה בפני רוחות זרות. עליו להיות קדוש, ירא שמיים וישר דרך. עליו להיות רב טוב, בעל מידות ודרך ארץ. ולבסוף, עליו להיות בעל כח לנהל עדה ועם תודעת אחריות.
מידע גם הוא חשוב, אין ת''ח ללא ידע מקיף בשו''ע ונושאי כליו, גמ' וראשונים. אך העיקר אינו רק המידע אלא הסברא והאחריות הציבורית.
לילד אין כלים נפשיים להכיל אדם הבא לבקש את עצתו. לילד אין כלים תודעתיים להעמיק בסברות התורה, ולא רק לזכור אותה.
רבים מגדולי ישראל היו גאונים גדולים כבר בילדותם, ולא שמענו מעולם שנתנו להם לכהן כרבנים עד שבגרו. ואם קרה כזה דבר, הוא בטל בשישים.
כפי שלא יעלה על הדעת לתת את מפתחות הרכב לילד גאון שלמד מכונאות, שהרי אין לו את האחריות לנהוג כשורה ולהתגבר על הדחף לעקוף וכו', כך לא יעלה על הדעת לתת לילד רבנות שהיא בעצם שירות עם ד', בעדינות ובחכמת חיים.
ובנוסף, ראוי לאדם העוסק בתורה להיות עניו, ואם ד' חנן אותו בכלים מיוחדים, ינצל אותם בענווה ולכשיגיע לגיל ששאר האדם ניגשים למבחנים, יגש בענווה ולא יתפאר בריש גלי.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
סמיכה לרבנות לילד
|
|
|
|
|
|
|
|
|