|
|
רחובות נפרדים במאה שערים.
|
|
יש לי בלבול גדול במה שעשו רחובות נפרדים במאה שערים והתקשורת עשתה עליהום, וראיתי שגם במה רבנים הוקיעו דבר זה, רציתי לדעת, מה דעת הרב בענין זה?
|
התשובה:
|
|
שלום רב לשואל היקר!
ראשית יש לציין דבר מאד חשוב שהסתירו מעיני הציבור. מה שהפרידו במאה שערים בין הגברים לנשים זהו רק בחג הסוכות בשמחת בית השואבה שאז במשך כל החג יש שם ריקודים ושמחה כפי שמובא בפסוק (ויקרא כג) ''ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעת ימים'' וכדי שלא יבואו בערבוביה גברים ונשים ויבואו לידי תקלות חמורות של צניעות, כפי שיש בערבי שירה מעורבים, ועל אזהרה מפרצה זו חתומים כל גדולי הדור ללא יוצא מן הכלל, לכן עשו רחובות נפרדים אחד לגברים ואחד לנשים.
ואין זו המצאה של דורינו!
הנה גמרא (סוכה נא ע''ב) מביאה שבשמחת בית השואבה עשו תיקון גדול בבית המקדש, בכך שהפרידו נשים מן הגברים שלא יהיו בערבוביה, והרמב''ם בהלכות שופר וסוכה ולולב פרק ח הלכה יב, הביא זאת להלכה וז''ל: אף על פי שכל המועדות מצוה לשמוח בהן, בחג הסוכות היתה שם במקדש שמחה יתירה שנאמר (ויקרא כ''ג) ''ושמחתם לפני ה' אלהיכם שבעת ימים'', וכיצד היו עושים? ערב יום טוב הראשון היו מתקנין במקדש מקום לנשים מלמעלה ולאנשים מלמטה כדי שלא יתערבו אלו עם אלו, ומתחילים לשמוח ממוצאי יום טוב הראשון, וכן בכל יום ויום מימי חולו של מועד מתחילים מאחר שיקריבו תמיד של בין הערבים לשמוח שאר היום עם כל הלילה.
ואל תאמר שאין הלכה כרמב''ם בזה! כי גם לא מצאנו שום פוסק שיחלוק על דברים אלו המפורשים בחז''ל וגם לא מצאנו שום פוסק מהראשונים והאחרונים שלא הסכים עם הרמב''ם בכך. והכלל הוא, בכל מקום שאין מר''ן השו''ע ושאר הפוסקים חיוו דעתם נגד פסק הלכה או הנהגה זו או אחרת שנכתבה בתלמוד, באגדה, בזוהר או בראשונים, פירושו של דבר שהם מסכימים עימם להלכה ובהנהגה זו!
ובמיוחד היום שפשטה צרעת הפריצות במחנינו וכל מקום שיש בו גדר לערוה יש בו קדושה. כך גם מובא במדרש (ויקרא רבה (וילנא) פרשת קדושים פרשה כד) א''ר יהודה בן פזי מפני מה נסמכה פרשת עריות לפרשת קדושים אלא ללמדך שכל מקום שאתה מוצא בו גדר ערוה אתה מוצא קדושה ואתיא כהדא דר' יהודה בן פזי דאמר כל מי שהוא גודר עצמו מן הערוה נקרא קדוש.
ולכן טוב עשו שגדרו גדר של צניעות ובזכות זה הקב''ה יחזיר שכינתו לציון.
אולם דווקא בדוֹרוֹ של משיח, השטן לא מפסיק לטכס עצה איך לגרום לשכינה להסתלק מתוֹך מחנה ישראל על מנת להאריך את הגלות. וזאת עשה, על ידי החדרת זימת תרבות המערב למחנה ישראל, והמתירנות הגואה בקרב מחנינו הקדוש, והפריצות המשתוללת בכל מקום.
החפץ חיים היה אוֹמר: אימתי הוא האסוֹן הגדוֹל ביוֹתר לישראל?, זהו כאשר ה' יתברך מסיר השגחתו ושכינתו מעמוֹ. על כגוֹן זה אמר דוד המלך (תהילים ל, ח) ''הִסְתַּרְתָּ פָנֶיךָ הָיִיתִי נִבְהָל''. פירוש: כשהסתרת פניך מפני העווֹן, הייתי נבהל וחרד מהצרוֹת הבאוֹת. (מצודת דוד)
כאם המפקירה את בנה הפעוט לכל אוֹיב וטוֹרף, הרי שסכנה נשקפת לחייו כל רגע. כן עם ישראל ללא השגחה מאת ה' יתברך, הרי שנחשף לכל פורענות המתרגשת ובאה לעוֹלם.
ומהו ומהו הגוֹרם הגדוֹל להסרת השגחת ה' יתברך מעם ישראל? זהו ''פריצת גדרי הקדושה'': הפקרות, ופריצת גדרי הצניעות, וכמו שנאמר (דברים כג, טו): ''וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר, וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ''. מכאן שעל ידי ''עֶרְוַת דָּבָר'' הן בפריצות הגוף והן בניוול פה, ה' שב מאחריך ומסיר את השגחתו ממך.
ולכן בכל ששם תמצא גדרי ערוה שם תמצא קדושה, כלומר, שם נמצא הקב''ה, וככל שנהיה קדושים יותר, כפי מה שניתן, כך גם נזכה שתשרה השכינה במחנינו, ונהיה מוגנים מבית ומבחוץ מכל צר ואוייב ומכל צרה ומצוקה.
בברכה משולמי כתריאל
מאתר אני יהודי
המרכז למודעות והגשמה עצמית.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
רחובות נפרדים במאה שערים.
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
כל הכבוד לרב, על תשובתו האמיצה והמחכימה!
- אברהם בן דוד, 06/10/2010
יישר כח לרב על תשובתו האמיצה והמחכימה, ירבו כמותך בישראל.
אני וחבירי שמחים לראות מישהו הדבוק לאמת של תורה ואינו זע ואינו חת, ממה יגידו ובפרט אחר העליהום שעשו על כך בתקשורת שהולידה גם במחנינו דיעות כוזבות.
אנו מאד נהנים לקרא את תשובותיך המחכימות, ובפרט שהרב מביא לנו מקורות מהימנים מגדולי הדורות, וכולנו מחזקים את ידיך ותמשיך לחזק אותנו גם בשיעוריך המחכימים וגם מהעלון השבועי באתר ``אני יהודי``.
אברהם בן דוד וחברים.
|
חן חן ויישר כח על החיזוקים.
|
|
|
|
|
|
|