|
|
מתוך הפיוט יגדל ... " לא יחליף הא-ל ולא ימיר.. "..?
|
|
לכבוד הרב השלום והברכה
מצאתי שני גרסאות לשורה :
1 . בסידורים הספרדיים : "לא יחליף הא-ל ולא ימיר / (פסיק) דתו לעולמים לזולתו "
2. בסידוריים לפי נוסח אשכנז "לא יחליף הא-ל ולא ימיר דתו / (פסיק) לעולמים לזולתו "
ובמניין שלנו יש השרים כך ויש השרים כך ....
אשמח אם הרב :
א. יסביר את הפרוש האמיתי של השורה .
ב. ומה הפיסוק הנכון ?איך נכון לשיר אותה ?
|
התשובה:
|
|
שואל נכבד.
פיוט זה של יגדל מרמז לשלושה עשר העיקרים שמנאם הרמב'ם ראה בפירוש המשניות ובהלכות יסודי התורה .
ואלו הם העיקרים שהובאו בקיצור בספר דרך פקודך - מצוה כא :
'' והנה ידוע אשר י''ג עיקרי הדת הם ואלו הן. א' מציאות הבורא ית''ש. ב' שהוא יחיד אחדות פשוטה מוחלטת. ג' אינו גוף ואין לו משיגי הגוף. ד' ראשון ואחרון ואין ראשית לראשיתו. ה' לו לבדו ראוי להתפלל ולא לזולתו כי הנו אדון עולם לכל נוצר יורה גדולתו ותפארתו. ו' מציאות הנבואה מן השמים. ז' נבואת משרע''ה למעלה מן כל הנביאים. ח' תורה מן השמים ע''י משרע''ה נאמן ביתו. ט' זאת התורה לא תהיה מוחלפת לא יחליף ולא ימיר דתו. י' הש''י יודע מחשבות בני אדם וכל היצורים ומחשבתם מביט לסוף דבר בקדמותו. י''א שכר ועונש. י''ב ביאת המשיח במהרה בימינו. י''ג תחיית המתים שיהיה ב''ב הן המה י''ג עיקרי הדת אמונת הישראלית:''
פשוט שכוונת הפייט שלא ימיר הקדוש ברוך הוא את הדת לעולמים ולכן מוצדק הפיסוק ולא ימיר דתו לעולמים , אולם רבים נהגו ואולי בגלל יתדות המנגינה לשים פסיק אחר ולא ימיר , ולבסוף דתו לעולמים לזולתו .
וככה הן המנגינות הספרדיות בדרך כלל המניחות הפסקה קלה לאחר ולא ימיר וכן מנהגנו.
ואפשר להליץ טוב בעד המנהג שהכוונה היא אחת ולא ימיר ואזי דתו דת האמת היא לעולמים.
כך שבין כך ובין כך יסוד האמונה אחד הוא שאנו מאמינים שהתורה היא מן השמים ולא תשתנה ותא תשונה לעולמים כי היא ורק היא 'דת האמת' כלשון המורה הגדול הרמב'ם.
ואל נא אחי על זה אל תתקוטטו אלא איש איש במנגינותיו עם הפיסוקים כמנהג אבותיו ואין זה מנהג מוטעה אלא ככה נהגו רבים מהעם וטוב להליץ טוב בעד כולם.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מתוך הפיוט יגדל ... '' לא יחליף הא-ל ולא ימיר.. ''..?
|
|
|
|
|
|
|
|
|