|
|
שינוי נוסח ''נחם''
|
|
הדיון על הנוסח בקהילה שלנו עלה לטונים גבוהים, ואודה לרב אם יסביר למה לא לשנות את הנוסח,
העיר באמת "אבלה, בזויה, חרבה"???
אבקש גם הסבר ולא אמירה סתמית שלא מנים נוסחאות תפילה.
|
התשובה:
|
|
איננו משנים את נוסח ''נחם'', כי עצם חסרון בית המקדש הוא חסרון בשלמותה של עיר הקדש ירושלים, ולכן העיר עדיין אבלה ושוממה מצורתה.
הרמב''ם פסק (הל' ברכות פ''ב ה''ד), וכל מי שלא אמר מלכות בית דוד בברכה זו לא יצא ידי חובתו, מפני שהיא עניין הברכה, שאין נחמה גמורה אלא בחזרת מלכות בית דוד, עכ''ל. מבואר בדברי הרמב''ם שהנחמה בבניין ירושלים היא בחזרת מלכות בית דוד למקומה. כי צורתה של ירושלים היא כשמלכות בית דוד בתוכה. לכן מתפללים אנחנו בברכת ''בונה ירושלים'' – ''וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין'', דהיינו בניין ירושלים יהיה בעת יוכן בתוכה כסא דוד המלך.
מעבר לכך, הרב מבריסק הוכיח זאת מהגמרא שאומרת שמטבע של ירושלים הוא דוד ושלמה מצד אחד וירושלים עיה''ק מהצד השני (בבא קמא צז,ב). ועוד הוכיח מהפסוק שאומר אחיה השילוני לירבעם בן נבט שה' קורע את הממלכה משלמה המלך, אך שבט אחד ישאר עם בן שלמה ''למען דוד עבדי ולמען ירושלים, העיר אשר בחרתי בה'' (מלכים א יא-לב), מוכח שצורתה של ירושלים היא בהיות מלכות דוד בתוכה.
לכן אמרה הגמ' (ברכות מח,ב) שחייבים להזכיר מלכות בית דוד בברכת המזון בברכת בונה ירושלים, כפי שצריכים להזכיר ברית ותורה בברכת הארץ, כי הארץ נקנית בברית ותורה, וירושלים נשלמת במלכות בית דוד בתוכה.
על כן אין לשנות את הנוסח.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שינוי נוסח ''נחם''
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
נוסח נחם
- יעקב שניאור, 20/07/2010
שמעתי בשם הרב דוד הלוי זצו``ל שאפשר להוסיף לפני המילה האבלה שהייתה
|
|
שמעתי עוד הסבר
- לירן, 20/07/2010
מפי הרב שלמה לוינשטיין שליטא
ירושליים זה שתיים (ירושליים של מעלה וירושליים של מטה)
בתנך היא נקראת ירושלם שזו רק ירושליים של מטה
ירושלים של מעלה ריקה עד שיבוא המשיח וגם על זה אנחנו אומרים נחם
|
|
דעת הרב גורן
- אליעד, 19/07/2010
בנוסח התפילה של הרב גורן הורד כל החלק המדבר על העיר החברה והבזויה והשוממה. כך מתפלל גם הרב דרוקמן שליט``א וכך הורה בישיבתו.
|
|
בהחלט אבלה
- מיכל, 19/07/2010
די ללכת בעיר העתיקה בשביל להרגיש כמה היא אבלה...
הישמעאלים הולכים שם כבעלי בית!
|
|
ויכוח ישן
- יוני, 19/07/2010
ראו על כך תשובת הרב עובדיה יוסף שליט``א בשו``ת יחווה דעת חלק א`.
(לשואל: עיר הקודש שלצערינו מקיימים בה מצעדי תועבה היא בעיניך לא ``חרבה ובזויה``?!
עיר הקודש, שיהודים לא יכולים להיכנס בה להר הבית ואילו שועלים כן יכולים, אינה אבלה וחרבה?!
עיר הקודש שבה יש הרבה יהודים ילדים, נערים וזקנים שלא יודעים מה זו ``קריאת שמע``, אינה חרבה?!)
``ותחזינה עיננו בשובך לציון``.
|
|
|
|
|
|
|