יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הזכרת נשמות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הזכרת נשמות

מתוך: מצוות וקיומן » אבלות וקבורה פורסם בז' בסיוון התש"ע
לפי מנהג האשכנזים, כמופיע במחזור בתחילת תפילת מוסף, מזכירים נשמות במועדים בנוסח תפילת "יזכור" ואחר כך בנוסח תפילת "א-ל מלא רחמים".
האם אכן חוזרים פעמיים על השמות שמזכירים, פעם בנוסח "יזכור" ופעם ב"א-ל מלא רחמים", ואם כן - מדוע?


התשובה:
במקור, תפילת יזכור חוברה למתפלל יחיד ואילו תפילת א-ל מלא רחמים חוברה לשליח ציבור.
במהלך הזמן נוצר המנהג שגם מתפלל יחיד אומר את תפילת א-ל מלא רחמים בנוסף לתפילת יזכור. אכן, בכל התפילות מזכירים את שמות הניפטרים. גדול כוחו של המנהג.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הזכרת נשמות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
יזכור בשנת אבל - רות, 23/05/2010
האם צריך לומר יזכור בשנת האבל הראשונה? ולהדליק נר נשמה בכל אחד מזמנים בהם אומרים יזכור?
בתודה מראש
נר נשמה
הדלקת נר נשמה ביום-טוב
נהגו בעם ישראל מאז ומעולם שכל חג ומועד שבו מזכירים נשמות מדליקים נר נשמה בערב החג לעילוי נשמת הנפטרים, וכך כתב רבינו בחיי (שמות כה, לא): ``וידוע כי הנשמה נהנית בהדלקת הנרות והיא מתהלכת בעדוני ההוד והשמחה, ומתפשטת ומתרחבת מתוך הנאת האורה מפני שהיא חתיכת אור חצובה באור השכל, ומן הטעם הזה נמשכת אחר האור שהוא מינה אע``פ שהוא אור גופני והנשמה אור רוחני זך ופשוט, ועל כן המשילה שלמה ע``ה לנר הוא שאמר (משלי כ) נר ה` נשמת אדם``

וכתב בספר גשר החיים (חלק א` פרק לא,ה`): במקום שמצוי שמן זית מדליקין שמן זית ואם לא מדליקין נר חלב, ואם אין גם נר חלב מדליקין נר נפט, ואם גם זה אינו ויש מאור חשמל מדליקין מאור חשמלי מערב יו``ט.
לגבי השאלה את לומר יזכור בשנה הראשונה-דעת רוב הפוסקים וכן המנהג, לא לומר תפילת יזכור בשנה הראשונה, כיוון שבשנה הראשונה עדיין הכאב עמוק והלב רגיש ואמירת יזכור עלולה להביא לידי צער ובכי-דבר שאינו רצוי ביום טוב.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines