יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » להזמין גוי או מחלל שבת בפרהסיה להתארח בחג.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

להזמין גוי או מחלל שבת בפרהסיה להתארח בחג.

מתוך: שבת ומועד » יום טוב פורסם בד' בסיוון התש"ע
יש לי בעבודה חברים גויים וגם חילונים שמחללי שבת בפרהסיה, ויש בנינו קשרי עבודה הדוקים. האם אפשרי להזמינם בחג לסעודה אצלי, כדי להדק את היחסים בינינו? 


התשובה:
שאלה: יש לי חברים בעבודה חלק מהם גויים וחלק מהם חילוניים מחללי שבת בפרהסייה, ורציתי להזמינם אלי ביו''ט להתארח אצלי לסעודה, האם זה מותר?

תשובה: הנה בתורה נאמר לגבי מלאכה ביום טוב (שמות יב, טז): ''וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא קֹדֶשׁ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, כָּל מְלָאכָה לֹא יֵעָשֶׂה בָהֶם, אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל נֶפֶשׁ הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה לָכֶם ומהמילה יעשה לכם למדו רבותינו (ביצה כא:) מה ת''ל לכם? שיכול הואיל וכתוב ''לכל נפש'', שומע אני כל נפש במשמע, ואפילו נפש של עובד כוכבים ובהמה, תלמוד לומר, ''יעשה לכם'', לכם ולא לעובדי כוכבים, לכם ולא לכלבים.

ולכן אין אופין ומבשלין ביום טוב כדי להאכיל גוים או כלבים שנאמר (שם) ''הוא לבדו יעשה לכם'' לכם ולא לגוים לכם ולא לכלבים. ומשום כך גזרו רבותינו שאין מזמינים את הגוי ביום טוב לביתו גזירה שמא ירבה בשבילו, אבל אם בא הגוי מאליו, יכול הגוי לאכל עם היהודי מה שהוא אוכל, מה שכבר הכין היהודי לעצמו ולא לגוי.

וכתבו האחרונים: שלא רק לצורך הגוי אסור לבשל ביו''ט, אלא אסור לבשל גם לצורך קראים ביום טוב. וכן אסור לבשל לצורך ישראל שמחלל שבת בפרהסיא. לפיכך אסור להזמינו לסעוד עמו סעודות יום טוב, גזרה שמא יבשל בשבילו בקדרה בפני עצמה. ואם בא גוי או קראי או מחלל שבת בפרהסיא לבקרו ביום טוב בהפתעה או ללא הזמנה מותר לתת לו ממה שיש לו בקדרה. אולם אין לחמם מים לקפה אפילו שרוצה גם הוא לשתות עמו. והנכון להחמיר, אפילו אם מקדים שתייתם לשתיית הגוי. (חזון עובדיה על הלכות יום טוב עמוד מ', הליכות עולם ח''ב עמוד יח, וחזר בו ממה שכתב בקול סיני, ובילקוט יוסף מועדים עמוד תפו)

לסיכום: אין להזמין אליו גוי לביתו ביו''ט או מחלל שבת בפרהסיה, כדי שיאכל אצלו משום גזרה שמא ירבה לבשל בשביל הגוי. ואינו מועיל מה שכבר הכינו כל צרכי סעודה, כיון שיש לחוש שמא יבשל עוד בקדרה אחרת בשבילו, כיון שמזמינו ממילא ירצה גם לכבדו: (עפ''י שולחן ערוך אורח חיים סימן תקיב סעיף א ומ''ב שם וחזון עובדיה הלכות יום טוב)


 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על להזמין גוי או מחלל שבת בפרהסיה להתארח בחג.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
האם אין דיעות אחרות לגבי מחלל שבת בפרהסיה? - מנחם, 13/08/2010
למיטב ידיעתי יש דיעות שהיום רוב היהודים מחללי שבת בפרהסיה דינם כתינוקות שנישבו ולכן איו דינם כגויים בנידון ואפשר להקל באירוח שלהם בחג.
שלום לך רבי מנחם.
לאחר בדיקה נוספת, בזכות הערתך המחכימה, חוזר אני בי ואכן לפי תשובות הבני ציון והחזון איש שרוב דורינו הם תינוקות שנשבו לכן אין דינם כתינוקות שנשבו ואפשר להקל להזמינם לאירוח בחג. בתנאי שאין הם באים ברכב אלי בחג אלא או שמתארחים מערב יו``ט אצלי או שבאים אלי ברגל, ובפרט אם יש באירוח זה גם קירוב רחוקים.

חן חן לך ויישר כח גדול על ההערה הנכונה והבונה, וירבו כמותך בישראל.

בברכה משולמי כתריאל
אתר אני יהודי.
ומה עם משפחה ? - אסתר, 17/05/2010
אם יש אח או אחות שאיינם שומרי שבת /מסורתיים /חילונים וכאלה ...
אז מה אי אפשר להזמינם
לחג או שבת?
כך הבנתי מדברך לכותב השאלה.
(אולי גוי זה סיפור אחר ...)
להזמין קרובי משפחה מחללי שבת בפרהסיה ביו``ט
אין חילוק בהלכה בין קרובים יהודים או גויים אם הם מחללי שבת בפרהסיה אין להזמינם ביו``ט בלבד, גזרה שמא יבשל להם ביו``ט. אולם ביום שבת יכול להזמינם ואדרבה יזמינם אם יודע שיוכל לקרבם על ידי כך לתורה ומצוות בתנאי שזה לא יפגע בחינוך ילדיו ובשלום הבית שלו..
הערה - יוני, 17/05/2010
לפי זה, לכאורה מותר להזמינו לשבת, כי בשבת אין את החשש שמא ירבה בשבילו, כי ממילא אסור לבשל בשבת.
ובכל זאת, יש חשש אחר, והוא שהאורחים האלה יגיעו ברכב בשבת, וזה אסור.
להזמין חילוני מחלל שבת בפרהסיה לשבת
נכון מאד וחזק וברוך.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines