יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » כבוד המת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

כבוד המת

מתוך: מצוות וקיומן » אבלות וקבורה פורסם בג' בסיוון התש"ע
לרב שלום.
אני לומד הלכות אבלות ובמסכת ברכות יז: יח. נפגשנו עם המושג כבוד המת, שדוחה את ההצוות. רציתי לשאול את הרב,
1.איזה מן דבר זה שגוף כלה, חומר נפסד שאמנם היה משכן לנשמה, אך דוחה עכשיו מצוות דאו'? עד כדי כך שאפילו שומר למת פטור מתפילה ומתפילן?
2. כשמוסרים את הגופה לחברא קדישא האם בזה נגמרים הלכות אבלות? (כמסירה לכתפים)
3. האם יהיה הבדל בין אם הולך ללויה (כנודע ביהודה) או לא.
תודה מראש,
יהודה.
נ.ב.
אשמח אם הרב יוכל להפנות אותי למקורות בנושא של קדושת הגוף שלאחר המיתה, כי אני מבין מתוך הלימוד שהרבה מהדברים נעשים לצורףך המת ולא לצורך האבל.


התשובה:
ליהודה !
התשובה לשאלתך הראשונה היא רבת הקף. עשרות ספרים ומאות תשובות הלכתיות עוסקות במשמעויות ההלכתיות של כבוד המת, החל בטיפול בנפטר, הכנתו לקבורה וכלה במנהגי האבלות השונים.
במסגרת מצומצמת זו אוכל רק להפנות אותך לספר גשר החיים חלק א' לפרק שכותרתו היא כבוד המת.
אולם כאמור פרק זה, מטבע הדברים לא מקיף את הנושא כולו.
לדוגמא המוזכרת בשאלתך-פטור שומר המת ממצוות-אין זה פטור חריג אלא זה הוא פטור כללי של העוסק במצווה פטור ממצווה.
לגבי שאלתך השניה, אני מניח כי יסודה בטעות. מסירת הגופה לחברה קדישא אינה מסיימת את דיני האבלות-כלשון השאלה-. אלא, מרגע הפטירה ועד הקבורה חלים דיני אנינות על שבעת קרובי הנפטר .במשך זמן זה הם פטורים מקיום מצוות עשה. ושוב, הסיבה היא משום כבודו של הנפטר. שהרי לא יתכן שאדם קרוב נפטר, וקרוביו מסוגלים להתעלם ממותו ולעסוק בקיום מצוות.. מיד לאחר הקבורה חלים דיני אבלות של שבעה שלושים ושנה ראשונה.
לגבי שאלתך והשלישית, מתוך השאלה ניכר שאתה בקי במחלוקת הפוסקים בענין ''נמסר לכתפים'' ולכן אוכל רק לציין כי המנהג הרווח הוא, שכל מי שמתכונן להשתתף בלוויה נחשב לאונן הפטור ממצוות עד לשעת הקבורה.

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על כבוד המת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines