|
|
אם רחמנא ליבא בעי, מדוע צריך לעשות מצוות בפועל?
|
|
שלום לכבוד הרב
כבוד הרב כתב במענה לשאלה קודמת בין היתר: הקב"ה לא רוצה תוצאות ממך, תעשה את הדברים שאתה יודע בצורה פשוטה בלי חשבונות.
זה מאוד משמח לחשוב ככה, זה גם מסתדר עם המילים רחמנא ליבא בעי.
אבל אם נסתכל על הגמרות, על ההלכה, הדברים ממש לא ככה. תמיד יש ניתוח, אם הוא אמר ככה, ואם הוא אמר אחרת, אם הוא כיוון, ואם הוא לא כיוון, אם הוא שתה רביעית בבת אחת, או אם הוא לא שתה, והאם זה עיקר או זה טפל אז לא צריך לברך, הכל כל כך מדויק, (נניח אני מברך ברכה אחרונה ושתיתי פחות משיעור זה ברכה לבטלה, אבל לא התכוונתי להזיק, רק להודות לשם, או אם התפללתי ושכחתי ברכה אחת הכל הלך זה והכל ברכות לבטלה אבל רק התכוונתי לעשות רצון השם. אבל לפי ההלכה לא אמרת ברכה, זהו אכלת אותה תחזור, מה שעשית לא שווה כלום, צריך לתקן ולעשות שוב). אני אישית לא מבין את רחמנא ליבא בעי, כאשר ההלכה מלאה בדיוקים ולכל מעשה המציאות יש כל כך משמעות הלכתית, ועל זה בנויה הגמרא וגם ההלכה בכל נושא שהוא בתורה. וכך התחנכנו בלימוד העיון, לברר ולדיק.
הרב אומר שהקב"ה לא רוצה ממני תוצאות אבל מנגד לכל דבר יש משמעות הלכתית, ולא מספיקה כוונה כללית לעשות רצון השם....
אולי באמת הקב"ה לא מחפש את כל הדברים האלה, העיקר שנרגיש ביטול ורצון לעשות רצונו, ונדע שהוא המולך וזהו.
למה כל ההלכות הם לא רק לכתחילה, ובדיעבד הכל זה בסדר ובלבד שיתכוון לעשות רצון השם? והרי רחמנא ליבא בעי
|
התשובה:
רסי
|
|
שלום וברכה.
בס"ד
ראשית השאלה היא שאלת חכם ואני שמח על שאלתך כי היא מחדדת את מה שנאמר לעיל שהקב"ה לא רוצה תוצאות ממך, אלא את עצם המעשה בצורה הכי טובה שאתה יכול לעשות כפי שכתוב בשולחן ערוך ובספרי הפוסקים והמוסר, לאחר שעשית את חובתך אין אתה אחראי על התוצאות ועוד מה גם שאתה לא יכול לעשות את מעשה המצוות או את כוונת התפילות או לתקן תיקונים כמו אבות העולם, ועל זה נאמר רחמנא ליבא בעי. שתעשה את הדברים שאתה יודע בצורה פשוטה לשם שמים בלי חשבונות.
הריקאנטי בראשית פרק יח פסוק כז מביא שאלה בסגנון שלך וכך הוא כותב: ודע כי יש אנשים ששואלים אחרי שהקדוש ב"ה יודע לבות בני אדם ורחמנא ליבא בעי, מדוע הצריכו רז"ל להוציא התפלה בפה ולא יספיק בה המחשבה לבד. ועל דרך הקבלה יש לך לדעת, כי כל עניני התחתונים צריכין לצאת בפועל או במעשה, דהיינו מצות המעשיות או בדיבור כגון תפלה ותלמוד תורה ועקיצת שפתיו הוי מעשה, ואינו מספיק הכוונה לבד: ע"כ עיי"ש שהאריך בענין.
היות וכאן בעולם הזה אנו בעולם המעשה, תפקידנו הוא קודם כל לעשות! ובכל פעולה תנועה או מחשבה טובה אנו יוצרים עולמות, ואם זה חלילה פעולה או תנועה או מחשבה לרעה, אנו מחריבים חלילה עולמות, ואין אנו יודעים לסדר את הדברים כיאות על זה נאמר רחמנא ליבא בעי. כי הקב"ה יודע שאנו מוגבלים בכל העשייה הזאת ואין הוא דורש מאיתנו יותר מכפי יכלתינו, אבל כפי יכלתינו אנו מוכרחים לעשות, וגם אם לא יצא למופת ולא השגנו את התוצאה המתבקשת שכן על דא נאמר רחמנא ליבא בעי.
בתקווה שהצלחנו לתמצאת כראוי את הדברים, ואם לאו גם על כך נאמר רחמנא ליבא בעי.
ויהי רצון שנזכה לעשות רצונו כרצונו, ולכוון את המחשבה והכוונה האמיתית בכל מצווה ובכל לימוד. לעשות נחת רוח ליוצרנו ולעשות רצון בוראנו באהבה וביראה.
בברכה כתריאל משולמי
אתר אני יהודי www.aniyehudi.co.il
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
אם רחמנא ליבא בעי, מדוע צריך לעשות מצוות בפועל?
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
יכול להיות שעדיף שזה לא יכתב וישלח למיל במקום
- רסי, 08/12/2009
כבוד הרב שלום
ללא ספק אנחנו נמצאים בעולם המעשה, בעולם גשמי ואנו צריכים דווקא אותו כי רק כאן אנו בונים ומתקדמים ובשמעם הם נקראים עומדים, וזהו עת קבלת השכר ועת הדין. וודאי לי שצריך לעשות מעשים.
השאלה היא למה כל ההלכה שקימת (איך שהרב הגדיר ספרי הפוסקים) היא לא רק לכתחילה ובדיעבד הכל בסדר?
למה אם אני מברך ברכה אחרונה על לגימות בשלוקים, זה ברכה לבטלה הרי כל כוונתי היתה להודות חשם?
למה אם התפללתי 18 ולא ברכתי ברכה אחת אז כל התפילה לא שווה גרוש וצריך לחזור, וכל הברכות הם לבטלה.
הרי בכל המקרים האלה יש רצון טוב, אבל קשה לי עם ההלכות במקרים אלו לדוגמא...
|
נכון שכל המצוות כלפי ה` זה לא משנה אם הנחת תפילין או לא הוא לא צריך לעצמו שום דבר כי הוא לא חסר מאומה אבל בשביל שאנו נקבל שכר על עמל ולא מתנת חינם שזהו בושה למקבל, לכן הקב``ה יצר חוקים ומשימות ואמר שמי שיעבור את המשימות הללו יקבל שכר ומי שיעבור על החוקים הללו יענש ולא מספיק רצון אלא מעשה מדוייק כי הכל עובד בסדר מופתי\ ולפי העמל האדם מקבל את שכרו ולכן אם יברך ברכה אחרונה על שלוקים הוא עובר על החוקים עם כל הכוונות הטובות זה כמו אחד שעבר באדום עם כל הכוונות בכל זאת הוא יקבל קנס כי כוונות כאן זה לא העיקר אלא המעשה. כי כך רצה הבורא. ואין לנו בנושא הזה הרבה מה לעשות ולשנות אלא פשוט לעבוד קשה לקיים עם כוונות, ועל כך מקבלים שכר כי לפום צערא אגרא.
|
|
|
|
|
|
|